På fredag har vi tillträde, äntligen! Och hade idag en genomgång av huset med säljaren för att kontrollera städning och skick.

Så fort jag kommer in i vardagsrummet ser jag ett stort, svart brännmärke på parketten. Typ 30-40cm i diameter som om det brunnit i en tunna på golvet. Säljaren förklarar att detta var där redan när de flyttade in och kom från en blomkruka som läkt, och parketten har därför rest sig och blivit missfärgad, ”men det har gått bra att dölja med möbler”. Både vi och besiktningsmannen har missat detta i och med att det låg en stor matta med möbler över.

När min man öppnar en kökslucka för att kontrollera städningen trillar hela luckan av gängorna. Går säkert att limma, men kändes ändå rätt trist.

Städningen var gjord av städfirma och var helt klart undermålig. Så säljaren gav mig nyckeln till huset och städfirmans visitkort. När jag ringde kan de inte komma tillbaka förrän tidigast lördag morgon (flyttlasset går typ samtidigt).

Hur hade ni ställt er till detta? Det är ett äldre par och jag vill inte ”bråka” men samtidigt vill jag ju inte vara dumsnäll. Är det bara att bita i det sura äpplet för att jag inte lyfte på bord och mattor under visningen? Hade jag kunnat ta in en annan städfirma?
 
Städningen får de göra om. Lite träligt bara med tidsnöd.
Det andra, ehhh... mja, det är nog lite svårt att klaga på. Begagnat är begagnat, nytt är nytt. Drar man det til vägs ända är man nog skyldig att syna varje yta, öppna varje skåplucka osv.

(heter det ända eller ände...? ende kanske...ände? middagsdags...)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Städningen får de göra om. Lite träligt bara med tidsnöd.
Det andra, ehhh... mja, det är nog lite svårt att klaga på. Begagnat är begagnat, nytt är nytt. Drar man det til vägs ända är mannog skyldig att syna varje yta, öppna varje skåplucka osv.
Ja, jag tänker också att det är så. Angående skåpsluckorna så öppnades alla de vid besiktningen. Så den ”skadan” har ju uppkommit nu. Men vad ska de göra lixom, åka dit om limma den åt oss? Nja. Parketten känns tråkigare..
 
C
G Grävling15 skrev:
Hade jag kunnat ta in en annan städfirma?
Exakt vad som gäller beror på hur det är formulerat i köpekontraktet, det finns inget generellt krav på att det skall vara städat.
Men som det brukar vara utformat så skall det vara städat och klart på tillträdesdagen och om detta villkor inte är uppfyllt har motparten rätt till skälig ersättning. Det finns alltså ingen skyldighet att ge säljaren ytterligare frist att rätta till problemet. Så i princip ja, du hade kunnat ta in en egen städfirma och kräva säljaren på kostnaden.
 
H
Grattis till husköpet :). Nu vet jag inte hur gammalt huset är men det kommer säkert bjuda på många överraskningar framöver.

Rätt ska vara rätt men låt inte små saker förstöra glädjen till ert nya hus.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Parketten och skåplucka faller under er undersökningsplikt, inget ni kan klaga på. Om du inte hittar värre saker än så vid köp av ett begagnat hus får du nog vara glad. Städningen kan du nog begära att städföretaget kommer tillbaka och fixar det, åtminstone om ert kontrakt följer standard
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G Grävling15 skrev:
Angående skåpsluckorna så öppnades alla de vid besiktningen. Så den ”skadan” har ju uppkommit nu
Det är meningen att huset ska vara i samma skick vid överlåtelsen som när köpekontraktet skrevs så när som på att förslitning på grund av normal användning. Om det är ett gammalt kök så kan det nog anses vara normal förslitning när ett gångjärn lossnar men inte på ett rätt nytt kök. Både när det gäller det och städningen borde mäklaren kunna ge dig råd eftersom de ska kunna juridiken som gäller. De brukar föreslå att man diskuterar fram en lösning, t.ex. att säljaren ger er kontant ersättning för att det inte är städat och att något gått sönder.

G Grävling15 skrev:
När jag ringde kan de inte komma tillbaka förrän tidigast lördag morgon (flyttlasset går typ samtidigt).
En kompletteringsstädning bör ju kunna gå på någon timme om de sätter in tillräckligt med folk. Kan det inte fungera?
Golvstädning kan de ju hoppa över för det blir i alla fall smutsigt/skräpigt när ni bär in och packar upp alla kartonger.
 
  • Gilla
Iroma
  • Laddar…
Jag håller inte med om att det är normal förslitning att gångjärnet lossnar. Men att skruva fast det med lite görvre skruv, som skulle vara normal åtgärd, är en så lätt åtgärd att det inte är något att bråka om. Det påverkar inte husets värde märkbart.
 
C cpalm skrev:
Exakt vad som gäller beror på hur det är formulerat i köpekontraktet, det finns inget generellt krav på att det skall vara städat.
Men som det brukar vara utformat så skall det vara städat och klart på tillträdesdagen och om detta villkor inte är uppfyllt har motparten rätt till skälig ersättning. Det finns alltså ingen skyldighet att ge säljaren ytterligare frist att rätta till problemet. Så i princip ja, du hade kunnat ta in en egen städfirma och kräva säljaren på kostnaden.
Fel. Säljaren har först rätt att korrigera det hela, dvs ge städfirman en till chans.
 
C
L Latitud79 skrev:
Fel. Säljaren har först rätt att korrigera det hela, dvs ge städfirman en till chans.
På vilka grunder då?
 
C cpalm skrev:
På vilka grunder då?
:thinking:...Kan du precisera vilka grunder som du påstår det du påstår, så preciserar jag mina därefter
 
C
L Latitud79 skrev:
:thinking:...Kan du precisera vilka grunder som du påstår det du påstår, så preciserar jag mina därefter
Jag skrev ju det i inlägget du svarade på...??? :confused:
Det handlar om hur köpeavtalet är formulerat. Det brukar inte stå något där om att säljaren har någon andra chans att rätta sig om de avtalade villkoren inte är uppfyllda.
 
C cpalm skrev:
Jag skrev ju det i inlägget du svarade på...??? :confused:
Det handlar om hur köpeavtalet är formulerat. Det brukar inte stå något där om att säljaren har någon andra chans att rätta sig om de avtalade villkoren inte är uppfyllda.

Om man ser det som en tvist, så ska säljaren ha möjlighet att åtgärda felet. Tex flytta på kvarlämnat skräp eller annat. Säljaren ska helst skriftligen underrättas om vad som är fel, för möjlighet att åtgärda det hela. Dvs om det bedöms som om flyttstädning ej är OK, så ska de få möjlighet att åtgärda. Först därefter ska det finnas möjlighet att gå vidare i processen.
 
Nu var det alltså inte gångjärnet som behöver skruvas utan hela luckan som släppt från sina fästen (ej skruvat). Men det går säkert att limma så jag har inte påtalat det.

Däremot har städfirman fortfarande inte dykt upp så svärmor fick ställa sig och skura hela köket när vi insåg att de sket i att komma. Det är fortfarande ordentligt skitigt på flera ställen, ex massa tvättmedel i tvättmaskinen, låg smutsiga diskborstar på badrumsgolvet, flera golv var nästan gråa och helt klart inte våttorkade, skvättfläckar i badrum osv osv.

Däremot insåg vi också att ett element slutat fungera mellan visning och tillträde. Det borde väl tämligen ersättas av säljaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.