Vi ska göra ett hål i en bärande betongvägg för en dörr av normalstorlek. Med lite tur kanske det inte behövs någon avväxling ovanför?

Har någon erfarenhet eller tips på person eller företag i Göteborg som kan göra en sådan bedömning? Och som kan hjälpa till med konstruktionsritning ifall det visar sig behövas?
 
Är det alltså en vägg som ska öppnas som inte var planerat sedan tidigare?
Det är i princip omöjligt att svara på utan ritning. Men skulle ni göra det så skulle det troligen inte hända någonting alls. Är det betongbärlag över? Äldre eller ny byggnad?
 
  • Gilla
Rimast
  • Laddar…
Vår bostadsrättsförening (och håltagningsfirma) vill veta om det behövs avväxling eller inte. Och om det behövs en avväxling krävs en konstruktionsritning.

Vi söker därför efter en person eller företag i Göteborg som kan göra denna bedömning och intyga ifall det behövs eller inte. Om det behövs avväxling vore det bra om samma person/företag kunde hjälpa till med konstruktionsritningen.
 
Frågorna jag ställde är väldigt relevanta för att kunna svara på frågan du ställde.
Men vill du inte ha hjälp här så kan du ringa i princip vilket byggföretag som helst. Glöm inte att förse dem med en ritning bara.
 
C C.Lundin skrev:
Frågorna jag ställde är väldigt relevanta för att kunna svara på frågan du ställde.
Men vill du inte ha hjälp här så kan du ringa i princip vilket byggföretag som helst. Glöm inte att förse dem med en ritning bara.
Tack för att du engagerar dig.

Ja, det är relevanta frågor för den person eller företag som ska göra bedömningen och skriva intyget. Har du någon personlig rekommendation till någon person eller företag som kan göra detta i Göteborg?

Eller missförstår jag dig? Att du själv vill/kan göra en bedömning och skriva intyg? Jag ska till Stadsbyggnadskontoret i morgon och ta ut ritningar.
 
Om du ska ha en beräkning så behöver du vända dig till en konstruktör eller byggnadsingenjör. Om du ska använda dig av någon firma för ombyggnaden så kan säkert din byggare hjälpa dig även med den delen via sina kontakter.

Annars finns t.ex. Byggnadstekniska byrån i GBG som borde kunna hjälpa dig.
Jag har själv precis anlitat Lincona som förvisso ligger i Uddevalla men de kör mitt uppdrag på distans utifrån ritningsunderlaget. Vill du ha kontaktperson där kan jag skicka ett PM.
 
S Smoothie skrev:
Tack för att du engagerar dig.

Ja, det är relevanta frågor för den person eller företag som ska göra bedömningen och skriva intyget. Har du någon personlig rekommendation till någon person eller företag som kan göra detta i Göteborg?

Eller missförstår jag dig? Att du själv vill/kan göra en bedömning och skriva intyg? Jag ska till Stadsbyggnadskontoret i morgon och ta ut ritningar.
Hade vi (jag) fått se en ritning på vägg och bärlag ovanför hade det inte varit något problem att berätta ifall det är en risk eller inte. Troligtvis går det en kantbalk med byglar och längsgående järn i bärlaget ovanför och förankringen till väggen blir tillräcklig även vid öppning för dörr om det är en normalhög vägg.
Men du är sparsam med informationen, så detta förutsätter ju att det är en betongstomme vi pratar om.
Personligen har jag dock ingen möjlighet att skriva ett intyg. Men kontakta t.ex. VBK, de har cirka 100 ingenjörer. Någon av dem kanske har tid.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Om du ska ha en beräkning så behöver du vända dig till en konstruktör eller byggnadsingenjör. Om du ska använda dig av någon firma för ombyggnaden så kan säkert din byggare hjälpa dig även med den delen via sina kontakter.

Annars finns t.ex. Byggnadstekniska byrån i GBG som borde kunna hjälpa dig.
Jag har själv precis anlitat Lincona som förvisso ligger i Uddevalla men de kör mitt uppdrag på distans utifrån ritningsunderlaget. Vill du ha kontaktperson där kan jag skicka ett PM.
De två håltagningsfirmor som har svarat hittills kunde inte göra en sådan bedömning, skriva ett intyg, eller göra en konstruktionsritning. De ville ha detta från en extern källa.

Tack för tipset om Byggnadstekniska byrån i GBG. Jag skrev till dem tidigare idag och inväntar svar. Det är svårt att via de olika företagens hemsidor veta i vilken mån privatkunder är intressanta och om det är prisvärt. För dem är det knappast ett önskejobb att titta på vår dörröppning :)
 
C C.Lundin skrev:
Personligen har jag dock ingen möjlighet att skriva ett intyg. Men kontakta t.ex. VBK, de har cirka 100 ingenjörer. Någon av dem kanske har tid.
Jag skrev tidigare idag till VBK och inväntar svar.

Men det är som sagt lite svårt att veta i vilken mån privatkunder är intressanta och vilka företag som är ett prisvärt alternativ för ett sådant här litet jobb. Därför söker jag gärna rekommendationer som passar detta jobb från andra med erfarenhet här på forumet.
 
  • Gilla
Evert&Kristina
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har själv precis anlitat Lincona som förvisso ligger i Uddevalla men de kör mitt uppdrag på distans utifrån ritningsunderlaget. Vill du ha kontaktperson där kan jag skicka ett PM.
Det får du gärna göra, tack :)
 
S Smoothie skrev:
Jag skrev tidigare idag till VBK och inväntar svar.

Men det är som sagt lite svårt att veta i vilken mån privatkunder är intressanta och vilka företag som är ett prisvärt alternativ för ett sådant här litet jobb. Därför söker jag gärna rekommendationer som passar detta jobb från andra med erfarenhet här på forumet.
Är det relativt nybyggt borde det inte vara problem att även kontakta personerna som ritat det från första början. Vilka de är framgår i.s.f. i handlingarna.
Ett tips är ju att försöka ta reda på hur armeringen ligger innan konstruktör blandas in, då sparas det in en del slantar där i varje fall. Hilti har en kanonbra scanner för detta.
 
C C.Lundin skrev:
Är det relativt nybyggt borde det inte vara problem att även kontakta personerna som ritat det från första början. Vilka de är framgår i.s.f. i handlingarna.
Ett tips är ju att försöka ta reda på hur armeringen ligger innan konstruktör blandas in, då sparas det in en del slantar där i varje fall. Hilti har en kanonbra scanner för detta.
Tack för tips! :)

Det är dock ett 80 år gammalt funkishus. Jag har översiktsritningar, men hoppas få lite mer information om konstruktionen på Stadsbyggnadskontoret i morgon.
 
Om det är 80 år gammalt, är det verkligen en betongvägg då? Inte en murad tegelvägg?
 
S Smoothie skrev:
Det får du gärna göra, tack :)
Du har PM
 
H hempularen skrev:
Om det är 80 år gammalt, är det verkligen en betongvägg då? Inte en murad tegelvägg?
Det är möjligt att du har rätt, åtminstone vissa väggar tror jag innehåller tegel.

Om det inte går att utläsa på ritningarna, så får man provborra. Jag har inte tillgång till båda sidor av väggen ännu, så borrhålet får inte bli för djupt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.