Två saker som inte har med ansvaret säljare/köpare att göra men ändå är intressanta (tycker jag)
- Rent generellt bekräftas min hypotes att de flesta "service" bara är kassakor på eftermarknaden Gäller även bilar.
- Var kommer all den smutsen i från? Är det värmebärarsidan det handlar om brukar det döda vattnet vara svart med flagor snarare än "brun grädde"
 
Redigerat:
Du kan börja med att läsa ditt köpekontrakt. Läs vad som gäller om ansvar, följer normalt Jordabalkens regler. Det vanliga är att säljaren är ansvarig för skador som säljaren vållar och skador som orsakas av yttre påverkan. Skador som orsakas av att gamla installationer slutar fungera är enligt standardavtal köparens ansvar. Köparen har ju möjlighet att noga undersöka och då bedöma hur stor denna risk är och anpassa sitt pris efter detta. Ett exempel beskrivs i inlägg 29 här.

I ditt fall har du ju fått en del tips, det är kanske möjligt att få värmepumpen att fungera några år till genom insatser som inte är så kostsamma. Om inte så är det bara att börja spara till en investering i ett nytt system. Under tiden får ni väl klara er på någon form av elvärme. Det blir högre driftkostnad men inte så stor investering.
 
D Daniel 109 skrev:
Den synen tycks inte vara helt entydig. [länk]
[länk]
[länk]

Bara för att ta de första träffarna jag får när jag söker på ämnet...

Nu tycks ju TS pump inte ha något allvarligt fel. Men frågan är intressant.
Denna fråga är intressant och har diskuterats här förr. Det finns inte så många rättsfall , det mesta hanteras på annat sätt, eller så väljer man att inte gå vidare, som i inlägg 29 här ovan. En formulering i kontrakt som en stor mäklarfirma använder sig av är:
" Skadas eller försämras fastigheten mellan kontraktsdagen och tillträdesdagen ansvarar säljaren för skadan om den beror på säljarens vanvård, på att säljaren orsakar denna eller om den beror på olyckshändelse som ingen av parterna kunnat råda över"
Denna formulering ligger nära Jordabalkens skrivning. Säljaren är alltså endast ansvarig om något av dessa tre villkor gäller. Säljarens ansvar gäller då inte för slitna installationer där man kan förvänta sig skador, som jag uppfattar att det gäller i detta fall med en äldre värmepump. Det vore intressant om man kunde hitta ett rättsfall där säljarens ansvar anses gå längre än det som anges i Jordabalken
 
Redigerat:
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Jag är väldigt nyfiken på var någonstans detta smutsfilter sitter.
Det enda smutsfilter som brukar förekomma i ett bergvärmesystem är på köldbäraren.
Sörjan i filtret som syns på bilderna brukar inte förekomma där.

Stickan
 
Redigerat:
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag är väldigt nyfiken på var någonstans detta smutsfilter sitter.
Det enda smutsfilter som brukar förekomma i ett bergvärmesystem är på köldbäraren.
Sörjan i filtret som syns på bilderna brukar inte förekomma där.

Stickan
Jag skulle tro att det smutsfiltret på bilden sitter på värmekretsen någonstans i närheten av cirkulationspumpen
 
  • Gilla
Abuquir och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
N NoOne2k skrev:
Jag skulle tro att det smutsfiltret på bilden sitter på värmekretsen någonstans i närheten av cirkulationspumpen
Möjligt,
Men då skulle jag inte förvänta mig att det rengörs när jag beställer en service av värmepumpen.

Stickan
 
Det är väl kanske en definitionsfråga. Tidigare följde det iallafall med ett filter för varma sidan när man köpte t ex en Bosch/IVT. Då borde den väl vara en del av värmepumpssystemet?

Vi vet inte hur TS anläggning ser ut eller utifrån vilka instruktioner eventuell service gjordes, men jag skulle iallafall anse att kontroll av filter ingår.
 
Min 12 år gamla Nibe hade med filter både på VB och KB sidan i leveransen.
Diagram över bipackningssats och smutsfilter för anslutningsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Självklart borde systemet fungera vid tillträdet. Men en 22 år gammal värmepump har uppnått sin tekniska livslängd, så köper man ett sånt hus så lägger man in i kalkylen att den behöver bytas inom kort. Det borde iallafall de andra spekulanterna gjort.
Att belåna sig till max och hoppas att inget kommer att kosta i ett gammalt hus känns lite naivt?
Har ej läst hela tråden men, det som funkade vid besiktning skall funka vid tillträdet oavsett hur gamla komponentern är. Dedan kan det bli frågan om jämkning p gr av åldern!
 
Hur kan du vara så säker på det? Det är väl det som står i kontraktet som gäller? Vid vårat senaste husköp stod det:

Utdrag ur ett husköpskontrakt med information om säljarens ansvar för skador eller försämringar på fastigheten.

Dvs, om något går sönder på grund av ålder så har inte säljaren något ansvar.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur kan du vara så säker på det? Det är väl det som står i kontraktet som gäller? Vid vårat senaste husköp stod det:

[bild]

Dvs, om något går sönder på grund av ålder så har inte säljaren något ansvar.
Det du anger är det vanligaste förfarandet och drt som stämmer med Jordabalken. Teoretiskt är det möjligt för säljaren att ge mer omfattande utfästelser, men det är inte så vanligt. I inlägg 29 finns ett exempel där dessa bestämmelser tolkats i praktiken.
 
useless useless skrev:
Hur kan du vara så säker på det? Det är väl det som står i kontraktet som gäller? Vid vårat senaste husköp stod det:

[bild]

Dvs, om något går sönder på grund av ålder så har inte säljaren något ansvar.
Vem bestämmer varför skadan skett? Du? Det är ju precis det jag säger, som står i din text. Texten i #29 verkar inte överensstämma med JB.
 
S seniorkonsult skrev:
Vem bestämmer varför skadan skett? Du? Det är ju precis det jag säger, som står i din text. Texten i #29 verkar inte överensstämma med JB.
Det är upp till den som söker ersättning att visa varför skadan skett. Köparen måste alltså visa att skadan skett genom något av tre följande om denne ska söka ersättning : säljarens vanvård, säljarens vållande eller olyckshändelse. Inlägg 29 verkar stämma bra med Jordabalken, förtydligat i kommentar
" Normalt slitage som uppstår pga säljarens användning av fastigheten under tiden från avtalet till tillträdet omfattas inte av paragrafen och sådan måste alltså köparen räkna med"
 
K klimt skrev:
Det är upp till den som söker ersättning att visa varför skadan skett. Köparen måste alltså visa att skadan skett genom något av tre följande om denne ska söka ersättning : säljarens vanvård, säljarens vållande eller olyckshändelse. Inlägg 29 verkar stämma bra med Jordabalken, förtydligat i kommentar
" Normalt slitage som uppstår pga säljarens användning av fastigheten under tiden från avtalet till tillträdet omfattas inte av paragrafen och sådan måste alltså köparen räkna med"
Jaha, och ändå hänvisar du till den och att fel p gr av ålder inte gäller ”som fel” som belastar säljaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.