Fick ju tipset att köpa luftvärmepump.
Låter som en bra idé tycker jag allt..
men vad blir årskostanden för en sån da??
För den går ju på el...

Om man jämför oljeradiatorer +elpatron till varmvattnet och luftvärmepump+elpatron till varmvattnet, vad blir det då för kostnadsskillnader i drift?

Huset jag har är på ca115kvm 1½ med inredd 30kvm källare
 
EN liten fråga till ;D

Har läst lite överallt att luften blir dålig å så när man använder luftvärmepump...stämmer det??

Åh just ja, en fråga TILL ;D ;D ;D

Funkar den bra som ac på sommarn?? hur svalt går det att få det en het sommadag??
 
  • Gilla
Krisse
  • Laddar…
Vi installerade en Toshiba luftvärmepump (luftvärmeväxlare) för snart ett år sen.
Vi är väl rätt nöjda. Exakt hur mycket el den har sparat åt oss vet jag inte men det handlar om mellan en fjärdedel och hälften av tidigare.

Vi har en eluppvärmd villa (2-plan, 140m2) med mjukel (styrsystem) och hade året innan installationen en förbrukning på ca. 27000 kWh.

Det vi har upptäckt under året eller som man bör tänka på:

Ljudnivån med avseende på placering. Den låter rätt mycket om den ska gå på någon högre effekt (vintertid).

Huset ska ha en öppen planlösning så att värmen kan spridas.

Vintertid så avfrostar sig utedelen, vilket innebär att innedelen stannar och utedelen eluppvärms. Vid avfrostningen rinner smältvatten ifrån utedelen och har hos oss i vinter bildat ett litet isberg (får väl dränera i sommar)

Underhållet av innedelen består i dammsugning av dammfilter varje vecka + rengöring av två andra filter med 2 resp 6 månaders mellanrum.

Luftkvaliten har vi inte upplevt som försämrad.

Bara några iaktagelser
// Jocke
 
Men tror du det lönar sig att ha luftvärmepump på bara nedervåningen och element på övervåningen?? Alltså, jag tror inte så mycket värme kommer upp...eller?? +golvvärme i badrummet.

Nedervåningen består av hall, kök, finrum, ett sovrum+badrum. hallen, finrummet och köket sitter i princip i hop....

vi har även 2 vedspisar som går att elda i på nedervåningen, en i köket å en i finrummet

lönar det sig alls att sätta in ett sånt system eller ska vi hålla oss till värmegolv i badrummet + element uppe & nere med tanke på att vi har 2 spisar som går att nyttja?
 
Vi har pumpen på nedervåningen och ja värmen stiger uppåt. Sedan installationen i april förra året var el-elementen avstängda fram t.o.m oktober då vi satte på i dom rum som inte höll komfort temperatur (21 grader). Under vintern så har vi haft hälften av elementen på samtidigt som vi kört på luftvärme med 23 grader.
Dom rum vi har haft svårt att värma är dom längst ifrån pumpen + en toalett där dörren oftast är stängd.

Om det lönar sig eller inte är jag nog inte rätt person att svara på, men det beror väl på hur mycket man tänker sig att nyttja vedspisar. Om man eldar i vedspisarna kontinuerligt under vintern så borde dom sprida så mycket värme att en pump varken gör till eller ifrån.

Angående AC funktionen under varma sommardagar : TOPPEN! Den kyler snabbt och effektivt. Men smakar det så kostar det, den drar ju mer el. Vi hade våran mestadels avstängd under sommaren.

// Jocke
 
A
Ditt hus värmer du sannolikt till 80-90% hela året med luftvärmepump. Jag köpte en Panasonic från värmekylgrossisten i Täby vkg.se. De säljer 10.000 billigare än andra firmor. Min pump fungerar perfekt. Panasonic är ju premiemärket när det gäller pumpar och jag är glad att jag satsade på en sådan. Kan också lugna alla med att luften blir faktiskt mkt bättre än utan pump.
 
Hej
Jag rekommenderar er att ta lite referenser innan ni bestämmer er. Jag är personligen mycket tveksam till frånluftsvärmepumpar från ett specifikt företag efter att kompressorn som enligt dem själva skall hålla 17 - 18 år har under tre år bytts TVÅ gånger. Vänner som var referenskund fick sin pump trasig någon månad efter installationen och för ett annat par vänner började något i pumpen att brinna vilket gjorde at den inte fungerade alls...
???
 
En nyfiken fråga till NUB: Vilket specifikt företag menar du ?
Vårt hus slukar alldeles för mycket el, håller på och kikar runt lite på olika kompletteringsalternativ, bland annat luftvärmepumpar en sådan som runnag har. Alla erfarenheter mottages med stoooort intresse....
 
Med risk att vara tjatig: VärmeKylGrossisten levererar en komplett installation av Panasonic luftvärmepump för under 20 tkr. Allt funkar bra, och jag har talat med flera av VKGs kunder... Kan rekommenderas. vkg.se
 
Vad jag har hört så går det att köpa en pump och installera den själv. Jag vet inte riktigt vad svenska regler säger om detta, men i Norge är det OK.
Känner en kille som köpte en lv-pump och en vacuum pump och installerade själv för ~12000

// Jocke
 
Hej JohaWK3
Vår värmepump (liksom de andra som haft viss problematik) är av märket IVT. I DN har det för c:a 1 år sedan stått om dessa värmepumpar och problemen kring dem men då handlade det om de pumpar som tillverkades på slutet av 90-talet. Men problemen verkar kvarstå eftersom pumparna är nyare än så. På vårt område där vi bor finns det 67 hushåll och servicekostnaden för IVT pumparna har under en tvåårs period legat över 200 000 kronor... Hur de andra producenternas värmepumpar är vet jag inte men varje företag skall ha referenspumpar och om jag var du skulle jag be att få numret till någon referenspumpinnehavare.
::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.