carinpeter skrev:
Jag ska kolla upp det, jag kommer inte ihåg nu faktiskt. Vi bygger ett tvåplanshus så boytan var inte kritisk för oss utan att vi bara fick bygga 1 byggnad. Men jag har för mig att det räknas in. Altantak t.ex. har jag läst räknas in. Återkommer.

www.salstatosee.blogspot.com
Nu tror jag att jag har det. Uterummet räknas in i byggarean men inte i boarean. Vi har på bygglovet fortfarande boytan=huset (utan balkong och uterum), men vår balkong (ca 24 kvm) och uterum (ca 17 kvm) ingår i byggarean.
 
Nusnäs skrev:
Grunden är i botten isolerad med 300mm frigolit och kantelement i frigolit, armering, betong med elslingor ingjutna och ovanpå klinkers. Själva rummet är ett Santex uterum i vinterkavalitet. Numera finns även automatiska vädringsfönster som alternativ något som vi saknar men som skulle ha varit bra att ha, tyvärr går det inte att komplettera med det. I och med att golvet är varmt så behövs bara några soltimmar för att rummet skall kännas gott att vara i. Vi har även ett konvektor element som snabbt höjer rumstemperaturen om man vill sitta där och äta tex.
Nusnäs: Jag har ytterligare en fråga. Kan du precisera vilka värmeslingor du har och vet du på ett ungefär vad det kostar att driva det?
 
Jag har 3st slingor om 1000W fördelade på varsin fas och jag har en separat elmätare spec. för uterummet för att hålla koll på kostnaden. Den högsta årsförbrukningen vi haft så här långt är knappt 5000KWh, dvs säga ungefär lika många kronor om man räknar med 1kr/KWh. Men det är självklart avhängigt av hur mycket man värmer upp utrymmet, första året var det "nyhetens behag" så då kanske vi var slösaktiga. Vi räknar med att hålla oss mellan 4-5.000 KWh per år.
 
Tusen tack för dina svar!
 
Plockar upp den här tråden om växthus/uterum Jag har tänkt mig bygga 50 kvm växthus (Willab eller Classicum ca 6x8m) dockat mot en 24 kvm förrådsdel som ska vara lätt uppvärmt på vintern (ca 10 grader). Växthuset ska mest fungera som uterum och inte värmas på vintern, dock har jag tänkt installera en kamin så att man kan förlänga kvällarna och säsongen något. Huset ska vara på murad sockel, men jag hade inte tänkt mig en gjuten platta pga. kostnaden. Golvbeläggning blir troligen tegel och i viss mån trätrall. I växthuset tänker jag mig en badtunna, dels för att jämna ut temperaturen mellan natt och dag, dels för att man ska kunna bada i den tidigare än om den står ute (utan att elda) och dels för att man ska kunna bada även om det är snöstorm (då får man elda). Undrar framförallt om det är någon som har kamin i sitt växthus/uterum och hur det funkar (särskilt på vintern - kondens, trasiga rutor temperaturchocker?) samt om någon har erfarenhet av badtunna i växthus eller liknande? Är det någon som har byggt stort växthus (eller litet för den delen) får ni gärna höra av er med synpunkter och idéer då jag precis är i planeringsstadiet.

Tack på förhand! Mvh Lars
 
Vi ska inte ha kamin eller badtunna, men om du vill följa bygget av vårt växthus kan du från och med den 28/7 följa det på vår blogg. Vi börjar bygga då. www.salstatosee.blogspot.com
 
C carinpeter skrev:
om du vill följa bygget av vårt växthus kan du från och med den 28/7 följa det på vår blogg. Vi börjar bygga då. www.salstatosee.blogspot.com
Jätte fint uterum ni har! Tak för att ni visar så många bilder! Vilken modell är det?
 
T tophee skrev:
Jätte fint uterum ni har! Tak för att ni visar så många bilder! Vilken modell är det?
Inte 100% säkert att du får ett svar när det är ett nio år gammalt inlägg du kommenterar, men jag håller tummarna! Och ja, jättefint uterum och trädgård.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Inte 100% säkert att du får ett svar när det är ett nio år gammalt inlägg du kommenterar, men jag håller tummarna! Och ja, jättefint uterum och trädgård.
Nej, du har väldigt rätt!
Medlem sedan: 2009-04-18
Senast online: 2011-10-18
Men CarinPeter har ju en blogg också, uppdaterad så sent som 2017:
http://salstatosee.blogspot.com/
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.