Hej.

Mina föräldrar har köpt en vedkamin, Westbo Classic som ska installeras, den har rökanslutning bak.
https://www.spisochkamin.se/kaminer/klassiska-kaminer/westbo-classic-16017394

Huset byggdes typ 1980 och då var det förberett för att kunna installera en kamin eller kakelugn. Det ska således finnas förberett rökkanal etc. där kaminen ska stå, men det är ju igenmurat nu, finns det något verktyg eller liknande så att man kan hitta igen rökkanalen?
Det finns ju t.ex. regeldetektor när man snickrar, för att hitta igen reglar, vattenledningar etc. finns det något liknande verktyg gällande detta problem?

Eller hur gör man?

Vad kan det tänkas kosta att installera en kamin?
 
H
Flera pipor i skorstenen då
Det blir att gå upp på taket och släppa ner ett snöre med tyngd och skramla med den, höra vart respektive pipa går, det är nog någon som är ventilation samt ev. till köket till att börja med. sen kolla hur djupt pipan är och hur den går ner för att passa till
utgång för rökrör
 
Metalldetektor kanske?
Rökkanalen bör väl vara av metall...eller?
 
Tack för svar. Det finns även en vedspis i köket som används och det ska tydligen vara ett till rör i skorstenen om jag fattat det rätt.

Sotare, har dom kunskap i detta? Eller om man tar hjälp av hantverkare, vad söker man efter för typ?
 
H
Det har inte eldats i den pipan då, synd för då har det varit svart i den, det med detektor kan vara svårt en helsten tegel går vanliga inte igenom, kanske går att se lite hur vedspisens kanal går och om den andra kan gå bredvid bakom eller på sidan om spisen, sotaren kanske kan säga något eller din far eller den som ägde huset förut
 
Okej, pappa har byggt huset, så möjligt att ritningar finns någonstans. Man vill ju bara undvika att göra hål på fel ställe
 
D09
Kanske går att se rökkanalen med värmekamera.
 
Förut fanns det en billig lokalisator på wish. Vet ej om den finns kvar dock. Annars får man ringa sotare eller kaminfirma. Du kan även ta en lina eller ett rep med ett tungt lod eller liknande och sänka ner den uppifrån medan någon annan står inne i huset för att lyssna efter var kanalen bottnar. Då får man liksom slå lodet mot kanalväggen och den andra lägga örat mot murstocken. Känner man att kanalen är helt rak kan man ju mäta med hjälp av linan hur långt ner kanalen går och sedan mäta sig fram inifrån huset. Man får även titta var de andra kanalerna är belägna i förhållande till murstockens sidor inne i huset, så att man t.ex. inte tar hål från fel sida och går igenom en annan kanal också. Såhär gjorde man förr men det finns ju en risk att man tar hål på fel ställe om man inte är så erfaren, men är man noggrann så bör ju risken för att det bli helt fel vara mindre.
 
Slunken Slunken skrev:
Rökkanalen bör väl vara av metall...eller?
Metall? Nej, det är sannolikt eldfast tegel.
Mitt tips, förutom det som föreslagits ovan med lod osv, är att borra med 1/4" eller 5-6 mm borr med hårdmetallskär där det verkar sannolikt att rökkanalen är. Då kan man hitta var det är tomrum innanför teglet.
Men det borde väl gå att se skorstenen bakifrån eller från sidorna?
Och det är väl vanligt med rensluckor längst ner i kanalerna, så sotaren kan få ut all aska och sot.
Det satte i alla fall jag in när jag byggde skorsten. Men det är några år sedan nu...
 
Förutom att rita av kanalernas placering sett uppifrån och lodning av kanaldjup så kan man utgå från att första kanalen börjar ca 15 cm från skorstenssidan och om det är en vanlig ½-stens kanal så är den ca 14 cm.Sedan kommer som regel 14 cm tegel igen och sedan 14 cm kanal igen o.s.v
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Metall? Nej, det är sannolikt eldfast tegel.
OK, ja så kan det förstås vara. Jag själv byggde med rör i schakt för våra två eldstäder men om man murar så är det väl på annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.