S
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte omsmakligt. Det är rimmligt att förvänta sig ett hus i motsvarande skick som när affären gjordes upp vid tillträdet. Det som uppgavs funka förväntar man sig att funkar.
Fast nu är det slutet på januari o han köpte huset i höstas, jag håller med att man ska kunna räkna med att det som fungerar vid köpet även fungerar vid inflytt. Men att räkna med att värmepumpen på 22 år fungerar 3 månader senare är inte rimligt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Jag tycker fortfarande att det är oklart. Funkade det vi tillträde eller funkade det inte? Det står ”havererar” sedan och om läget är så att det funkade och sedan gick sönder efter en viss tid så är det ju såklart ens egen huvudvärk. Extra tydligt med ett så gammalt system.

Vår FLVP hade 18 år på nacken och kompressor bytt vid 10 års ålder. Vi räknade kallt med byte inom kort och så blev det. Hade säkert gått att köra ett tag till om jag bytt cirkulationspump för ganska lite pengar.
 
  • Gilla
Mankan83 och 2 till
  • Laddar…
lärjungen
Oj, jag kan tycka att det är lite hårda ordalag mot TS nu. Han frågar ju faktiskt bara hur det ligger till med ansvar. Det är väl inte helt självklart, i synnerhet inte om man inte är en van husköpare.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 13 till
  • Laddar…
sunnis
J JonasElander skrev:
Sen kan man vända på det hela en gång till.

Om ni köper ett hus med ett icke fungerande värmesystem.
Skulle ni betala samma pris för det då, som ett hus med fungerande?
Fast du har faktiskt köpt ett hus med ett icke-fungerande värmesystem. Den tekniska livslängden är ju förbrukad sedan länge och anläggningen går på övertid. Du har väl betalt efter skick?
 
Med det argumenten skulle säljaren kunnat riva hela vårat hus innan tillträde....
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Hårt men hjärtligt!

Det är första gången vi köpte hus, direkt från hyreslägenhet.

Bergvärmen har krånglat från dag 1.
Vi fick nycklarna 15 december och renoverade 1 månad. Sedan flyttade vi in 15 oktober.

Det är jättebra med alla råd som kommit in.
Det känns som att jag vet vad jag behöver göra.

Värre är dock att vi köpte på max samt att frun är mammaledig, så en inkomst.

Men mössa och vantar är billigt
Nu kör vi lågkonjuktur på det
 
  • Gilla
  • Älska
Peternow och 9 till
  • Laddar…
Självklart borde systemet fungera vid tillträdet. Men en 22 år gammal värmepump har uppnått sin tekniska livslängd, så köper man ett sånt hus så lägger man in i kalkylen att den behöver bytas inom kort. Det borde iallafall de andra spekulanterna gjort.
Att belåna sig till max och hoppas att inget kommer att kosta i ett gammalt hus känns lite naivt?
 
  • Gilla
nmeden och 8 till
  • Laddar…
Värmesystemet med tillhörande maskiner är ofta den dyraste installationen i ett hus. Extra koll av status och skick på utrustningen är därför mycket viktigt vid husköp.
 
N Nybergzzz skrev:
Då får man skylla sig själv om man belåna sig max med ett system som är så gammalt.

Sälj och flytta t lägenhet.
Eller så lägger man ner den där attityden på ett forum där tanken är att man ska kunna få hjälp från andra.

TS, har du möjlighet att få dit någon som kan kolla vad som är fel? Det kanske går att hålla liv i systemet något år till med hyfsat små medel?
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 10 till
  • Laddar…
Vad är det för fel? Så länge kompressorn eller styrkort etc inte har rasat så går den nog att fixa med lite omtanke och inte så mycket pengar. Kan ju vara cirkulationspumpen eller något.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J JonasElander skrev:
Bergvärmen har krånglat från dag 1.
Vi fick nycklarna 15 december och renoverade 1 månad. Sedan flyttade vi in 15 oktober.
Den tidslinjen kommer aldrig hålla i en rättegång.....;)
 
  • Haha
  • Gilla
JonasElander och 3 till
  • Laddar…
Ja, som sagt var: Vad är det för fel? Förutom smutsfiltret som borde ha rengjorts vid den eventuella servicen...
 
Redigerat:
Nu ser det ju ut som iallafall ett problem har identifierats. Att filtret är igensatt. Och jag håller med om att ifall säljaren har låtit utföra service före tillträdet, så är det anmärkningsvärt att filtret ser ut så. Det är också en ganska intressant uppgift. Hur många säljare skulle låta utföra service på sin värmepump strax innan man lämnar huset?

För mig låter det mer som att det fanns problem , som de hoppades få reparerat.

Men ansvarsmässigt är det nog rätt svårt att komma någonstans mot säljaren.

En liten fundering? Du skriver att ni har renoverat, har renoveringen på något sätt påverkat värmesystemet? Har någon radiator bytts ut, eller ens tillfälligt kopplats bort eller liknande? Det jag är ute efter är att sådant skulle kunna trigga en smutssamling så där. Om det finns gamla avlagringar i systemet, och så rubbar man "jämnvikten", så kan en massa gammal rost lossna och sätta sig i filtret.

Och som sagt, om du skriver här eller i en tråd under "värme" om vad som är problem, så kan du säkert få en del tips om vad som kan behöva göras.
 
  • Gilla
JonasElander och 1 till
  • Laddar…
Har några vänner som var I ungefär samma sits och de pratade med jurist angående detta.

De köpte ett hus förra vintern, bergvärme lade av innan tillträde. De ville att säljaren skulle åtgärda detta innan tillträde. Tji fick dom, bervärmepumpen var så gammal (+20år) att dom får räkna med att den kan gå sönder.

Detta ansågs alltså vara något de skall lägga in i beräkningen utefter hur mycket de köper huset för.

Så du kan inte få någonting för detta. (Om du inte kommer överens med säljaren om något privat deal angående detta)
 
  • Gilla
JonasElander och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu ser det ju ut som iallafall ett problem har identifierats. Att filtret är igensatt. Och jag håller med om att ifall säljaren har låtit utföra service före tillträdet, så är det anmärkningsvärt att filtret ser ut så. Det är också en ganska intressant uppgift. Hur många säljare skulle låta utföra service på sin värmepump strax innan man lämnar huset?

För mig låter det mer som att det fanns problem , som de hoppades få reparerat.

Men ansvarsmässigt är det nog rätt svårt att komma någonstans mot säljaren.

En liten fundering? Du skriver att ni har renoverat, har renoveringen på något sätt påverkat värmesystemet? Har någon radiator bytts ut, eller ens tillfälligt kopplats bort eller liknande? Det jag är ute efter är att sådant skulle kunna trigga en smutssamling så där. Om det finns gamla avlagringar i systemet, och så rubbar man "jämnvikten", så kan en massa gammal rost lossna och sätta sig i filtret.

Och som sagt, om du skriver här eller i en tråd under "värme" om vad som är problem, så kan du säkert få en del tips om vad som kan behöva göras.
Man kan ju undra varifrån all skit i filtret kommer ifrån?
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.