V Vector skrev:
Tillopp och retur förväxlad? Ettrörkoppel på element på tvårörssystem? Förmodar att elementen med tex returavstängning har blivit kollad!!
Hur ser jag om tillopp och retur har blivit förväxlade? D har kollat returaavstängning. Kan konvektorn ha alldeles för lite flöde jämfört med cirkulationspumpen?
 
Om nedervåningen är en egen slinga så är det rören från pannrum till första elementet som inte fungerar som är det intressanta... kan ju även vara så att dom drog rören genom tex vägg så att spån for in i rör. Om man kan följa rören så är tillopp på koppel det högra röret som ska vara varmast
 
D Danijelce93 skrev:
Hur ser jag om tillopp och retur har blivit förväxlade? D har kollat returaavstängning. Kan konvektorn ha alldeles för lite flöde jämfört med cirkulationspumpen?
Då borde väl inte rören vara varma fram till radiatorerna?
 
Griffeltavlan
Är elementen varma hela vägen uppi och hur långt ner är dom varma innan dom kallnar?
 
Inga element på nedervåningen är varma, rören med varmt vatten går hela till elementen men elementen förblir kalla..
 
Vet du vilken typ av radiatorer det är?
Annars kan du ta en bild ovanifrån ner i radiatorn.

På baksidan av kopplet finns flödet markerat.
Försök trycka in mobilen och ta en bild på det, eller kläm hårt med nåt finger så du kan få ett avtryck.
 
Griffeltavlan
Lossa mutter som sitter nedåt där rören går in i radiatorkopplet.
Sitter en avstängning innanför där. Den kan du öppna med en insexnyckel. Verkar som det är avstängt nånstans.

Är det nedre röret varmare än det övre som går in i kopplet?
 
Är bägge rören fram till koppel varm så är jag väldigt nyfiken på kopplet... möljlig ettrörkoppel. Är bara ett rör varmt (tillopp) så kan det vara lågflödesventil på kopplet eller att den är strypt
 
Griffeltavlan
V Vector skrev:
Är bägge rören fram till koppel varm så är jag väldigt nyfiken på kopplet... möljlig ettrörkoppel. Är bara ett rör varmt (tillopp) så kan det vara lågflödesventil på kopplet eller att den är strypt
Det där är ett 2-rörs koppel. Ej omställbart.

Får du vatten när du luftar?
Är det avstängt i kopplet stängs både tillopp och returen. Då får du inget vatten vid luftning. Ta en 10 insex och prova i locket i nederkant om den är inskruvad:)
 
Jag skulle tro på smuts kan du kopla på en slang någonstans och spola baklänges i systemet. Sätt sedan in ett smutsfilter på värmesystemet. Jag hade det problemet lite blåning i ett sådant koppel och det blir tvärstopp. Man kan äver stänga av ventilen där nere med en insexnyckel och lösna elementet för att få ut skräpet.
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Lossa mutter som sitter nedåt där rören går in i radiatorkopplet.
Sitter en avstängning innanför där. Den kan du öppna med en insexnyckel. Verkar som det är avstängt nånstans.

Är det nedre röret varmare än det övre som går in i kopplet?

Nej de är inte varmare än de övre, ska testa de där ikväll. Nu börjar flödet mot övervåningen även strypas.
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Det där är ett 2-rörs koppel. Ej omställbart.

Får du vatten när du luftar?
Är det avstängt i kopplet stängs både tillopp och returen. Då får du inget vatten vid luftning. Ta en 10 insex och prova i locket i nederkant om den är inskruvad:)
Får skitvatten tillbaks på övervåningen och rent och fint vatten på nedervåningen. Ingen luft här inte
 
D Danijelce93 skrev:
Får skitvatten tillbaks på övervåningen och rent och fint vatten på nedervåningen. Ingen luft här inte :)
 
H
Rören kommer från taket och vattnet ska ner, finns det luft så blir det nästan stopp.
Stäng alla element utom ett cirkulationspumpen på max, termostaten borttagen, så kanske det kan börja gå runt, sedan göra på samma vis med andra element
 
Fick du nån ordning på det hela?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.