R
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Råttor gräver inte bon mitt ute på en gräsmatta.
Ett annat ord för sork är jordråtta.
 
H Henrietta70 skrev:
Svaret från trådskaparen i #17
Det här väcker minnen till liv och helt rätt var det råttor från avloppet.
Alltcrrsultetade i komplett stambyte från tomtgräns och in i hela källaren.

Grävde ned en glasburk med råttgift i ett tag innan och hittade sen två döda stora råttor.
Det låter ju onekligen som att råttor är i farten hos oss också i.s.f. Men är det inte konstigt att ingen av grannarna sett en enda varken död eller levande råtta på flera år?
 
H Henrietta70 skrev:
Har ni läst tidigare svar och trådstartarens förklaring till vad det var??
I hans fall var det råttor som hade invaderat avloppet. Stambyte blev det för honom,

Råttorna bygger STOOORA bon och dem har flera ingångar och ibland kan det hända att de hamnar på gräsmattan.

Inga av våra eller grannarnas katter har tagit råttorna - de är inte så lätta att fånga ens för en katt =)

Råtthålorna är större än sorkhålor. Vi har massor med sorkhålor i hönsgården.
Råttorna hålor är dubbelt så stora än sorkarnas.
En sorkhåla 1-2 cm och råttornas hålor i gräsmattan är på 3-4 cm. Mina hålor har "vidimerats" av både Nomus och nu även av Anticimex.
Våra sorkhål är en 3-4 cm i diameter iaf, skulle inte ens reagera på 1-2 cm hål i gräsmattan (men här sjunker man ner hejvilt längs gångar av sork o mullvad), hade varit glad om det var så små hål! (Vissa sorkar är ju ganska stora - En åkersork varierar mellan 8-18 cm i längd och en vattensork kan bli upp till 23 cm, exkl svans).

Men sorkar är väldigt söta.. ser dem ofta.
 
R
Snigla Snigla skrev:
Våra sorkhål är en 3-4 cm i diameter iaf, skulle inte ens reagera på 1-2 cm hål i gräsmattan (men här sjunker man ner hejvilt längs gångar av sork o mullvad), hade varit glad om det var så små hål! (Vissa sorkar är ju ganska stora - En åkersork varierar mellan 8-18 cm i längd och en vattensork kan bli upp till 23 cm, exkl svans).

Men sorkar är väldigt söta.. ser dem ofta.
Söta, ända till du får sorkfeber ;) , föredrar nog varg i trädgården.


https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/sorkfeber/
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Söta, ända till du får sorkfeber ;) , föredrar nog varg i trädgården.


[länk]
Ja sorkfeber är ingen höjdare.. en bekant hade det för nått år sen :oops: inte kul. Vet inte om jag föredrar varg heller, meeeeen de är vackra djur oxå!
 
"Mina" råttor - en av dem, en unghane.
Och deras hål i gräsmattan strax utanför grundmuren till stallet där själva hålan är.
Kallas för brunråtta. Unghane brunråtta bredvid linjal och verktyg på smutsig vit yta som mätning och storleksreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett råtthål i gräsmattan med tumstock för skala, brunråttans gömställe vid en grundmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i gräsmatta gjort av brunråtta nära stallets grundmur, synlig genom grön stängsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hansan och 2 till
  • Laddar…
Den hamnade i fällan av misstag - fällan stod på bordskanten bredvid hönsmaten, den levde ännu när jag hittade den:
En brun gnagare fångad levande i en musfälla som står på en stol bredvid en persons fötter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vattenråttor lever inte i hålor så vitt jag vet.
Varför kan ni ta trådstartarens ord - han säger ju att han fick gräva upp avsloppstammen pga råttorna.
Och bilderna i början av tråden var på ingångar till råttornas bon - samma med mina bilder. De har grävt igen de tidigare ingångarna i grunden och ute i hönsgården, för att vi stoppade in gift där.
Nu slutar jag följa denna tråd. Jag har råttor iaf. Och det hade trådstartaren med.
Båda bevisligen med hålor i gräsmattan.
 
  • Gilla
Jöha1 och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Sorkar brukar ju lämna jordhögar, det gör inte råttor. Testade soldriven sorkskrämma i somras och de funkar om man har fler, såg snabbt att jordhögarna låg längre ut mot slutet av tomten. Ska definitivt införskaffa fler i år. Fast man får inte ha för kompakt jord, det stoppar vibrationerna.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Uppdaterar denna tråd då min hund hittade detta hål precis vid en buske i min rabatt idag. Så nu är ju min fråga... råtta eller sork? Hon har inte markerat där tidigare så känns ändå ganska nytt
 
Fadai Fadai skrev:
Sorkar brukar ju lämna jordhögar, det gör inte råttor. Testade soldriven sorkskrämma i somras och de funkar om man har fler, såg snabbt att jordhögarna låg längre ut mot slutet av tomten. Ska definitivt införskaffa fler i år. Fast man får inte ha för kompakt jord, det stoppar vibrationerna.
Jag har använt sorkskrämma och vilda barn för att driva bort vattensork. Jag läste att de gillar lugn och ro så varje dag fick barnen gå ut och springa lite på den sidan huset. :rofl:
 
Efter mitt krig med åkersork sedan i somras skulle jag nog påstå att detta inte är ett sorkhål, det är råtta eller mus.

Alla skrämmor som säljs, både med ljud och vibrationer fungerar inte. Köpte skrämmor och sorkfällor för ett antal tusenlappar till ingen nytta.

Ta en maskin, lövblås, gräsklippare eller liknande, fäst en slang runt utblåset, stick ner slangen i hålet och starta motorn. Avgaserna dödar vad än det är som har åstadkommit hålet.
 
  • Gilla
Oktoberfem
  • Laddar…
O Oktoberfem skrev:
Uppdaterar denna tråd då min hund hittade detta hål precis vid en buske i min rabatt idag. Så nu är ju min fråga... råtta eller sork? Hon har inte markerat där tidigare så känns ändå ganska nytt
Jag gissar på råtta, men det är ju väldigt svårt att säga. Jag har haft råttor under altanen och i lådan jag odlar rabarber i. Jag satte en låda, som ett litet hus med ingång från botten, vid hålet. I lådan ställde jag en slagfälla som jag agnade med chokladsås och sen tog jag alla råttorna på det sättet. Det kom nya råttor i somras men det tog ena hunden och katten hand om. Jag har haft vattensork också, de gjorde gångar och bet av buskarna underifrån. Men du kanske inte bor nära vatten?
 
Jiji Jiji skrev:
Jag gissar på råtta, men det är ju väldigt svårt att säga. Jag har haft råttor under altanen och i lådan jag odlar rabarber i. Jag satte en låda, som ett litet hus med ingång från botten, vid hålet. I lådan ställde jag en slagfälla som jag agnade med chokladsås och sen tog jag alla råttorna på det sättet. Det kom nya råttor i somras men det tog ena hunden och katten hand om. Jag har haft vattensork också, de gjorde gångar och bet av buskarna underifrån. Men du kanske inte bor nära vatten?

Jo, jag bor vid havet om det gör någon skillnad har bott här i 7 år och inte haft detta problem tidigare.
 
Om du bor vid havet kan ju vattensork var en kandidat också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.