Hej

Kikar på kaminer till huset (137 kvm). Vad ska man välja och hur mycket skiljer sig de olika leverantörerna (contura, Jötul, Thermatec osv). Contura ligger ju högst i pris men innebär det att de är bäst? Vill gärna inte betala mer än 20 000 kr för kaminen.

Sedan utformning på kaminen. Täljsten eller inte, har förstått att täljstensklädd kamin mest är smink och fyller inte någon större funktion. Jag vill inte ha en pjäs som väger mer än 300 kg. Vad ska man välja?

Kaminen ska användas som tillskottsvärme och komfort. Vi har ett 70-talshus med risig isolering.

Tacksam för svar.
Robert
 
N Nilzons skrev:
Hej

Kikar på kaminer till huset (137 kvm). Vad ska man välja och hur mycket skiljer sig de olika leverantörerna (contura, Jötul, Thermatec osv). Contura ligger ju högst i pris men innebär det att de är bäst? Vill gärna inte betala mer än 20 000 kr för kaminen.

Sedan utformning på kaminen. Täljsten eller inte, har förstått att täljstensklädd kamin mest är smink och fyller inte någon större funktion. Jag vill inte ha en pjäs som väger mer än 300 kg. Vad ska man välja?

Kaminen ska användas som tillskottsvärme och komfort. Vi har ett 70-talshus med risig isolering.

Tacksam för svar.
Robert
Jag har en Contura Vivaldi som är super nöjd med. Jag tycker en kamin ska ha så många fönster så mögligt. Eftersom värmen förflyttas genom strålning då gör kaminen mest nytta.
Contura modellen 850 och 850 W skulle jag satsat på. Lufttillförseln är super viktiga och Contura kaminer har lufttillförsel kanaler som hämtar luft UTIFRÅN, genom yttervägg tillexampel. Har du FTX hemma eller mekanisk ventilationssystem som skapar undertryck i huset då är lufttillförsel utifrån till kaminen ett måste. annars finns det risk att sotaren inte godkänner den.
 
Vet inte hur du har det med skorsten redan men i många fall kostar en ny plåtskorsten lika mycket som en kamin så tänk på det kanske inte gör så mycket om kaminen är ett par tusen dyrare om skorstenen kostar kanske 20.000 kr
 
N Nilzons skrev:
Hej

Kikar på kaminer till huset (137 kvm). Vad ska man välja och hur mycket skiljer sig de olika leverantörerna (contura, Jötul, Thermatec osv). Contura ligger ju högst i pris men innebär det att de är bäst? Vill gärna inte betala mer än 20 000 kr för kaminen.

Sedan utformning på kaminen. Täljsten eller inte, har förstått att täljstensklädd kamin mest är smink och fyller inte någon större funktion. Jag vill inte ha en pjäs som väger mer än 300 kg. Vad ska man välja?

Kaminen ska användas som tillskottsvärme och komfort. Vi har ett 70-talshus med risig isolering.

Tacksam för svar.
Robert
Contura är den som figurerar mest i damtidningarna vilket brukar sätta press på valmöjligheten, men de flesta andra kan med råge matcha dem både pris o förbränningsmässigt. Utseendemässigt ser tex contura 500, Termatech T och Aduro 9 ganska lika ut . Driftområdet något större och priset lite mindre på de senare .Ett 70-talshus har långt ifrån den täthet som gör det nödvändigt att koppla till uteluft även om du har enbart frånluft i huset. Romotop har åxå bra o välbrinnande kaminer. Jötul o Morsö är som regel gjutjärnskaminer.
 
M Marsman80 skrev:
Vet inte hur du har det med skorsten redan men i många fall kostar en ny plåtskorsten lika mycket som en kamin så tänk på det kanske inte gör så mycket om kaminen är ett par tusen dyrare om skorstenen kostar kanske 20.000 kr
Hej

Har ingen skorsten idag. Så måste installera allt, både skorsten och kamin.
 
Varför vill du inte ha en kamin som väger mer än 300kg? Är det träbjälklag där den ska placeras?
 
K kuntri skrev:
Varför vill du inte ha en kamin som väger mer än 300kg? Är det träbjälklag där den ska placeras?
Ja exakt. Vill inte behöva förstärka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.