Hittat läcka i mitt fjärrvärmeskåp (Gemina Termix VVX) Hur hade ni kunniga åtgärdat detta?

Funderar på om man kan föra in en insexnyckel undertill och pröva vrida runt själva muttern längst ner.

Någon som förstår vad det är för rör, varmvattnet, elementvattnet?

Tacksam för svar.

Mvh
 
  • Gemina Termix VVX fjärrvärmeskåp med röda och svarta komponenter, mätare och rörkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikaltmonterat fjärrvärmeskåp med synlig läcka vid anslutning, rör och ventiler syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Läckande fjärrvärmeskåpsventil med korrosion och avlagringar, närbild på muttern och rördelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Vanliga kopparrör ner mot golvet då är det inte FJV utan annat, är det värme så kan du nog ta i röret, ska vara ca samma som visas för utgående, är det VV så blir det minst 55C när du spolar VV , troligtvis VV då det ser ut som kalkavlagringar
Det verkar som att du har en microläcka på röret/ från höger, kopplingen, kan även vara den kopplingen som är strax under det röret med och det rinner ner på dom andra delarna, prova med att borsta av med stålbortse och få rent, sen dra lite till på kopplingarna så kanske det tätar
 
  • Gilla
oppo
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Vanliga kopparrör ner mot golvet då är det inte FJV utan annat, ...
Bägge dom två kopparrören som går ner bredvid där det läcker är skvallerrör från bägge säkerhetsventilerna (radiatorkrets, VV).
 
  • Gilla
oppo
  • Laddar…
H
F-an kan inte zoma bilderna , vad kan det bero på ?? vill komma närmare
 
  • Gilla
oppo
  • Laddar…

Bästa svaret

Det som läcker lär vara ett av fjärrvärmerören.
Bägge till vänster fjv
Bägge mitten radiator
Bägge höger inkommande KV & utgående VV
 
  • Gilla
oppo
  • Laddar…
Från det läckande röret där nere går det ett rör in under fjärrvärmeskåpet. Röret är kopplat till min ECL comfort regulator och avslutas i värmeväxlaren.. Alltså borde det vara element eller? :)

Hur lagar jag det själv?
 
  • Läckande rör anslutet till fjärrvärmeskåp och ECL comfort regulator, kopplat till värmeväxlare, med behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otydlig bild av VVS-installation med rör och kablar nära ett fjärrvärmeskåp, möjlig läcka nära ECL comfort regulator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkopplingar och fjärrvärmeskåp som belyser frågan om en läcka och kopplingen till en ECL comfort regulator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
På ”blocken” i nederkant är det lite bilder,
Längst till vänster - röd fjärrvärmeverk & upp-pil
Andra från vänster - blå fjärrvärmeverk & ned-pil
Tredje från vänster - röd radiator & ned-pil.

Det jag skrev i inlägg fem stämmer med andra ord.

Det som läcker är alltså fjärrvärmetilloppet.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På ”blocken” i nederkant är det lite bilder,
Längst till vänster - röd fjärrvärmeverk & upp-pil
Andra från vänster - blå fjärrvärmeverk & ned-pil
Tredje från vänster - röd radiator & ned-pil.

Det jag skrev i inlägg fem stämmer med andra ord.

Det som läcker är alltså fjärrvärmetilloppet.

Tack! Hur går jag tillväga för att åtgärda utan att dö av brännskador?
 
Var finns avstängning-kranen för fjärrvärme? Har du koll på dom och motionerat dom så dom fungerar!
Det brukar sitta en planbricka och en torkade gummipackning som behöver bytas.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Ring en rörmokare säg vad problemet är, och att h*n har med sig packningar och svänger in efter ordinarie jobbet.

Annars skaffa packningar 5-6 st stäng fjärrvärme båda kranarna, sen är det bara att byta gummipackning.
Obs gör det på dagen
 
  • Gilla
oppo
  • Laddar…
Tänk på att det kan vara uppåt ca 15 bars tryck och 120° i fjärrvärmenätet.
Så packningar mm måste tåla hög temperatur och högt tryck.
 
  • Gilla
oppo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Tänk på att det kan vara uppåt ca 15 bars tryck och 120° i fjärrvärmenätet.
Så packningar mm måste tåla hög temperatur och högt tryck.
Ja det är klart. En fundering, påverkar det där läckaget trycket i mitt system?
 
O oppo skrev:
Ja det är klart. En fundering, påverkar det där läckaget trycket i mitt system?
Nej.
FV vatten brukar vara infärgat grönt eller blått för att folk skall reagera om en växlaren läcker. Håret blir grönt.:)
 
  • Gilla
oppo
  • Laddar…
Nej det påverkar inget på vare sig KV/VV eller radiatorkretsen, fjärrvärmesidan är avskiljd från dom andra med var sin värmeväxlare.

Vissa fjärrvärmeverk tillsätter ett färg-/spårningsämne i fjärrvärmevattnet så att det ”enkelt” ska gå å upptäcka en läcka.
 
  • Gilla
oppo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej det påverkar inget på vare sig KV/VV eller radiatorkretsen, fjärrvärmesidan är avskiljd från dom andra med var sin värmeväxlare.

Vissa fjärrvärmeverk tillsätter ett färg-/spårningsämne i fjärrvärmevattnet så att det ”enkelt” ska gå å upptäcka en läcka.
Ok. Då får jag leta vidare alltså. Måste fylla på med vatten i systemet var 4e dag nu, annars hamnar trycket nedåt 0 bar. Var så jag hittade det, letade efter läckage..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.