Dessa underbara maskiner med vatten i från Husqvarna...

Ismaskinen strulade lite för några veckor sen, gula lampan blinkade och det kom inte något vatten, rätt som det var hoppade den igång igen och har gått någon månad eller två.

Nu i natt så verkar det ha smårunnit vatten till där den fryser isbitarna för det var is i halva lådan under iskubskärlet, en hel del is på dörren och vatten droppade ut ur frysen.

Jag kollade igår kväll, då var det samma problem som sist, den fyllde aldrig något vatten att frysa, men i natt verkar det ha släppt och konstant runnit eller droppat in vatten i frysen.

Något tips var jag ska börja rota? Tur att det verkar vara kallt någon dag så altanen kan fungera som tillfällig frys!

Tacksam för hjälp!
 
H
På fyllning görs efter att en givare sitter på lämpligt ställe och påverkar troligtvis en magnetventil , Felorsak : ett givarfel eller att magnetventilen bråkar, släpper inte så vatten kommer in eller kärvar vid stängning, vatten rinner hela tiden
 
H Hjulbent skrev:
På fyllning görs efter att en givare sitter på lämpligt ställe och påverkar troligtvis en magnetventil , Felorsak : ett givarfel eller att magnetventilen bråkar, släpper inte så vatten kommer in eller kärvar vid stängning, vatten rinner hela tiden
Tack för svar!

Min spontant tanke var ju att den fyller vatten med jämna mellanrum som är förprogrammerat så vattnet med god marginal har hunnit frysa?

Magnetventilen kan det givetvis vara att den inte stänger som den ska, och inte heller öppnar för den delen i och med att den relativt nyligen inte fyllde något vatten alls.
 
H
Tror inte att den fyller med jämna mellanrum, hur skulle det då bli när ni åker bort någon vecka och ingen is tas, det sitter en ventil någonstans på ett rör, troligtvis ganska högt ovanför isbildningen och i varm del, så ev. vatten i ett rör rinner ut helt, annars kan det frysa och bli en propp i det med stopp som följd. Nu har jag ingen aning om var den kan sitta, det är bara en tanke i det stora hela och vad som kan hända i ditt fall
 
H Hjulbent skrev:
Tror inte att den fyller med jämna mellanrum, hur skulle det då bli när ni åker bort någon vecka och ingen is tas, det sitter en ventil någonstans på ett rör, troligtvis ganska högt ovanför isbildningen och i varm del, så ev. vatten i ett rör rinner ut helt, annars kan det frysa och bli en propp i det med stopp som följd. Nu har jag ingen aning om var den kan sitta, det är bara en tanke i det stora hela och vad som kan hända i ditt fall
I och med att det sitter en nivåvakt över islådan så är det inget problem med att den skulle fortsätta producera is när det är fullt...
 
H Hjulbent skrev:
Tror inte att den fyller med jämna mellanrum, hur skulle det då bli när ni åker bort någon vecka och ingen is tas, det sitter en ventil någonstans på ett rör, troligtvis ganska högt ovanför isbildningen och i varm del, så ev. vatten i ett rör rinner ut helt, annars kan det frysa och bli en propp i det med stopp som följd. Nu har jag ingen aning om var den kan sitta, det är bara en tanke i det stora hela och vad som kan hända i ditt fall
Här sitter magnetventilen, så långt ner i skåpet man kan komma...

Isbildning i påfyllningsröret är det också, men det förklarar inte varför den stått och fyllt på en massa vatten i natt.

Vänligen, svara bara om ni vet saker, inga spekulationer...
 
  • Magnetventil i botten av ett skåp med isbildning på påfyllningsröret och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en magnetventil nere i ett skåp med synlig isbildning på påfyllningsröret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Då säger jag bara att det finns två ev , fel som kan vara , 1 givare för nivå eller 2 ventilen bråkar
 
testa med avfrostning -om den varit oanvänd ett tag kanske påfyllningsröret frusit och därför inte fyllt sen kanske givaren fryst fast i fel läge ..
 
J Jörgen Salomonsson skrev:
testa med avfrostning -om den varit oanvänd ett tag kanske påfyllningsröret frusit och därför inte fyllt sen kanske givaren fryst fast i fel läge ..
Men det finns väl ingen givare?! Det sitter eb isolerad grej med två kablar under på iskubsplastbiten, vet ej vad det är. Vill inte peta för mycket på den heller.

Har tömt frysen, kört värme på den. Satte på vattnet och det smådroppar ur påfyllningsröret, så förmodligen magnetventilen som är kass.
 
H
I bland går det att ta isär dom, sitter kanske några skruvar som skyms av spolen, den typen stänger på vattentrycket och blir det det någon liten flisa eller kalk i dom så går det att rengöra, en gummibälj med ett liiiitet hål i brukar vara problemet, det hålet måste vara öppet annars stänger den inte, du får se om du ger dig på det, glöm inte att stänga av vattnet bara plus elen
 
A
Det kan bara vara ventilen som småläcker.
Byt ventil
 
K knotis skrev:
Men det finns väl ingen givare?! Det sitter eb isolerad grej med två kablar under på iskubsplastbiten, vet ej vad det är. Vill inte peta för mycket på den heller.

Har tömt frysen, kört värme på den. Satte på vattnet och det smådroppar ur påfyllningsröret, så förmodligen magnetventilen som är kass.
Vad hände, fick du ordning på det? Hänt samma sak för mig.
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Vad hände, fick du ordning på det? Hänt samma sak för mig.
Jadå, bytte magnetventilen har jag för mig.

Det var inte så många grejer som kan strula på ismaskinen, mer skit i kylskåpet!

Där har vi vatten, men inget bubbelvatten.
 
K knotis skrev:
Jadå, bytte magnetventilen har jag för mig.

Det var inte så många grejer som kan strula på ismaskinen, mer skit i kylskåpet!

Där har vi vatten, men inget bubbelvatten.
Såpass. Tack för info. Var satt den? Gjorde du det själv?
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Såpass. Tack för info. Var satt den? Gjorde du det själv?
Ja, jag bytte den själv. Satt i plastlådan som är på bild en bit upp. Enda stället med vatten i har jag för mig så den är lätt att hitta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.