P PTZic skrev:
Ska man ta en person som kallar en lagstiftning för skröna på allvar? Jag skrev redan i inledande inlägg att man måste ha 8 m mellan byggnaderna, eller göra brandtekniska konstruktioner som förhindrar spridning av brand. Poängen är ju att genom att ge grannen tillstånd att bygga närmare än 4,5 m, begränsar du din egen tomts rörelsefrihet kring var du får bygga, och i vilken konstruktion du får bygga. Saknar grannens byggnad brandtekniska konstruktioner, höjs kravet på din egen byggnad. Så genom att tillåta grannen att bygga närmare än 4,5 m, begränsar du din egen tomt, och sänker därigenom troligen värdet på den
Men du verkar inte förstå reglerna....

Att uppfylla brandskyddskraven kostar i princip 0:- om du inte vill ha fönster rakt mot grannens byggnad. Då kostar dina fönster extra.

Sen kan man i TS fall se till att hans byggnad uppfyller kraven, då uppstår inte ens diskussionen.

Jag jobbar med dessa frågor ofta och det här är inget problem att tala om i det här fallet.
 
  • Gilla
Ice89 och 11 till
  • Laddar…
harry73
Nu är det tyvärr så att man är tvungen att prata med grannen över placeringen på små villatomter. Jag antar att alla med små villa tomter tycker att bästa placeringen för attefalsbyggnad eller friggebod är i kanten av tomten med lite utrymme för underhåll (1-2m)
Det betyder att man behöver grannens godkännande. Ska det här fungera, är det bra om grannen faktiskt ger godkännandet om det inte finns tunga skäl för att inte göra så.
Då ger grannen också möjligheten öppen att ändra planerna något så att det blir bättre.

Eventuella värdesänkningar eller begränsning av de egna byggmöjligheter tycker jag är särskild dåliga argument som gör det väldigt svårt att öht bygga enligt dessa regler på små tomter och det kan inte ha varit lagstiftarens mening.

Egentligen tycker jag att det knappast finns giltiga argument att neka tillstånd om man tänker att grannen oavsett har lov att plantera en thujahäck som kan bli 10m hög. Så alla tungvägande argument ska man värdera mot den möjligheten.

Såklart får alla grannar göra sina egna bedömningar och ge tillstånd eller ej, men under förutsättningen att man ska kunna bygga friggebodar på små tomter, ska ovanstående vara utgångspunkten tycker jag. Så jag tycker att TS granne (och hennes dotter) beter sig förkastligt
 
  • Gilla
Ice89 och 6 till
  • Laddar…
Mot detta kan man iofs. invända att det kanske inte är lämpligt med friggebodar osv. på en mindre tomt.

Men för att återgå till frågan. OM det fanns ett giltigt grannemedgivande, så gäller det. Grannen har ingen möjlighet att återkalla det. Men vi vet för lite om omständigheterna här. Det kan ju vara så att de slutliga ritningarna inte fanns när medgivandet gavs, och att medgivandet bara har en otydlig skiss eller något som underlag. I så fall är medgivandet troligen inte giltigt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
A
harry73 harry73 skrev:
Nu är det tyvärr så att man är tvungen att prata med grannen över placeringen på små villatomter. Jag antar att alla med små villa tomter tycker att bästa placeringen för attefalsbyggnad eller friggebod är i kanten av tomten med lite utrymme för underhåll (1-2m)
Det betyder att man behöver grannens godkännande. Ska det här fungera, är det bra om grannen faktiskt ger godkännandet om det inte finns tunga skäl för att inte göra så.
Då ger grannen också möjligheten öppen att ändra planerna något så att det blir bättre.

Eventuella värdesänkningar eller begränsning av de egna byggmöjligheter tycker jag är särskild dåliga argument som gör det väldigt svårt att öht bygga enligt dessa regler på små tomter och det kan inte ha varit lagstiftarens mening.

Egentligen tycker jag att det knappast finns giltiga argument att neka tillstånd om man tänker att grannen oavsett har lov att plantera en thujahäck som kan bli 10m hög. Så alla tungvägande argument ska man värdera mot den möjligheten.

Såklart får alla grannar göra sina egna bedömningar och ge tillstånd eller ej, men under förutsättningen att man ska kunna bygga friggebodar på små tomter, ska ovanstående vara utgångspunkten tycker jag. Så jag tycker att TS granne (och hennes dotter) beter sig förkastligt
Jag delar inte dina åsikter om "dåliga argument".

Det är dessutom skillnad att "prata med grannar" och att tjata så mycket på grannen och på grannens släktingar så att grannen drar sig för att vistas på sin egen tomt.
 
  • Gilla
KultOfKamprad och 8 till
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Mot detta kan man iofs. invända att det kanske inte är lämpligt med friggebodar osv. på en mindre tomt.

Men för att återgå till frågan. OM det fanns ett giltigt grannemedgivande, så gäller det. Grannen har ingen möjlighet att återkalla det. Men vi vet för lite om omständigheterna här. Det kan ju vara så att de slutliga ritningarna inte fanns när medgivandet gavs, och att medgivandet bara har en otydlig skiss eller något som underlag. I så fall är medgivandet troligen inte giltigt.
Kommunen hade inte hunnit ge sitt medgivande. Sen har vi inte hört grannens version men dottern skulle kunna hävda att mamman är lite dement och inte visst riktigt vad hon gjorde eller blev pressad att skriva under. Det medgivande grannen skrev på saknade dessutom tydlig information. Då har kommunen troligen all rätt att kräva in ett nytt medgivande om det finns tveksamheter.

Vi måste därför hålla isär trer olika saker här:
1 Är det grannen TS är arg på?
eller
2 Är det Kommunen TS är arg på som kräver in ett nytt medgivande?
eller
3 Är TS arg för att grannen inte betala det TS tycker att hen lagt ut i förberedelser?

Tänker TS tjafsa med kommunen så rekommenderar jag inte det. Kommunen har bra jurister. Är det grannen TS tänker tjafsa med så kan TS lätt bli den som får problem.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Om man inte får medgivande så kan man ju ändå ansöka om bygglov, och ifall man ansöker om något som inte är en bostad så är det inte säkert att brandskyddskraven är lika hårda. Ofta säger ju detaljplanen att Uthus, Garage och liknande kan placeras 1,5-2m från tomtgräns, och det är ju för att man inte bor i dessa. Vet ej vad TS detaljplan säger och ifall byggrätten är fullt nyttjad dock...
 
B Buzzword skrev:
Om man inte får medgivande så kan man ju ändå ansöka om bygglov, och ifall man ansöker om något som inte är en bostad så är det inte säkert att brandskyddskraven är lika hårda. Ofta säger ju detaljplanen att Uthus, Garage och liknande kan placeras 1,5-2m från tomtgräns, och det är ju för att man inte bor i dessa. Vet ej vad TS detaljplan säger och ifall byggrätten är fullt nyttjad dock...
Vid bygglov får väl alltid grannar framföra sina synpunkter, så det kanske inte funkar?
 
  • Gilla
Grusimaskineriet
  • Laddar…
BirgitS
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Vid bygglov får väl alltid grannar framföra sina synpunkter, så det kanske inte funkar?
De får framföra sina synpunkter men de har ju ingen vetorätt som vid friggebod och attefall.
 
  • Gilla
Granatäpple och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De får framföra sina synpunkter men de har ju ingen vetorätt som vid friggebod och attefall.
Om man vill bygga nära gränsen har du väl det även vid bygglovsansökan?
 
A Adem skrev:
Nej hon viste om poolen senare.
Jag tycker att du har varit mkt otydlig mot grannen när du bett om ok. Ingen ritning och ingen info o poolen. Detta var dock lärorikt. Om någon granne frågar mig om lov så ska jag fråga lite mer om hens planer...
 
  • Gilla
Bettan74 och 4 till
  • Laddar…
En fråga till TS: Gick du personligen till grannen med ett medgivande som hon skrev på? Som du hade formulerat själv?

Så kan man förstås göra, men det är nog bättre att låta kommunen sköta den kontakten. Man gör en bygglovsansökan i vanlig ordning. Sen frågar kommunen de grannar som ska frågas. Så gjorde vi när vi skulle bygga en friggebod nära tomtgränsen.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Men nu gäller det inte ett vanligt bygglov, utan detta gäller en bygglovsfri attefallsbyggnad. Då håller inte kommunen på med grannehörande. Då ligger det på den som skall bygga att säkerställa att grannen går med på bygget.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A Adem skrev:
Problemet är nu att hon inte vill prata med oss alls och undviker även att komma ute på tomten. Sonen har avslutat kontakten med oss och sa att vi måste prata med henne själv.
Vad säger din detaljplan, får du med vanligt bygglov bebygga tomten med uthus? Och hur nära tomtgräns?
 
harry73 harry73 skrev:
Eventuella värdesänkningar eller begränsning av de egna byggmöjligheter tycker jag är särskild dåliga argument som gör det väldigt svårt att öht bygga enligt dessa regler på små tomter
H hempularen skrev:
Mot detta kan man iofs. invända att det kanske inte är lämpligt med friggebodar osv. på en mindre tomt.
Nu vet vi väl i och för sig inte hur stor trådskaparens tom är?
I området, där vi har en liten fritidsstuga, gör man ofta så att grannarna bygger en friggebod en meter från gränsen. Och de två bodarna står alltså nära varandra, och stör ingen. Så här ungefär:
Skiss av två tomter med friggebodar nära gränsen och en indikation på var pool kan placeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


V va bra de går skrev:
Ingen ritning och ingen info o poolen. Detta var dock lärorikt. Om någon granne frågar mig om lov så ska jag fråga lite mer om hens planer...
Men en badbassäng/pool kan man ju anlägga var som helst på tomten.
Behövs inget bygglov eller grannhörande för det.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
En fråga till TS: Gick du personligen till grannen med ett medgivande som hon skrev på? Som du hade formulerat själv?

Så kan man förstås göra, men det är nog bättre att låta kommunen sköta den kontakten. Man gör en bygglovsansökan i vanlig ordning. Sen frågar kommunen de grannar som ska frågas. Så gjorde vi när vi skulle bygga en friggebod nära tomtgränsen.
Kommunen vägrar befatta sig med sånt när det gäller bygglovsfria byggnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.