Hej.
Vi har nyligen köpt ett hus från början av 90-talet som står på en krypgrund uppe på en liten höjd. Enligt säljaren står huset på en större mängd sprängsten.

Då varken sambon eller jag är några byggnadexperter var ju givetvis en besiktning viktig för oss i samband med köpet. Enligt protokollet finns det väldigt få anmärkningar men nu när vi flyttat in började jag fundera lite mer på ett flertal lodräta sträck runt sockeln som börjar vid flera ventiler in till krypgrunden och rakt ned i marken.

Alla dessa är väldigt synliga och det ser ut som om säljaren försökt reparera putsen lite. Dum som man är fattade man inte riktigt vad detta innebar. Trodde bara att putsen släpt lite men det visar sig vara betydligt värre. Jag kröp in i krypgrunden för att inspektera sockeln på insidan lite mer noggrant och ser till min förskräckelse att alla dessa sträck på utsidan är sprickor rakt igenom sockeln som någon försökt reparera. Det handlar som ett flertal sprickor på både en långsida och en kortsida av huset. På de drabbade hussidorna är det som mest ca 2.5meter från husets grund ner till marknivån garaget är på och gången runt huset är ganska smal. Ca 1,5-2 meter innan det börjar slutta nedför.

När man börjar googla om dessa sprickor läser man inget positivt direkt. Det värsta sprickan är ca en cm bred och den går rakt igenom ett lecablock och den såkallade lagningen har spruckit upp så man kan se ljuset på utsidan.
Jag lägger även märke till sprickor som inte något försökt reparera och det finns även vågräta och lodräta sprickor på den gjutna sulan och på en av murarna som går i mitten i krypgrunden.

Innan vi bestämde oss för att köpa detta hus frågade jag besiktningsmannen om markförhållanden då huset som sagt står på en höjd men jag fick till svar att han inte kunde se något dåligt med detta. Både ”markförhållande” och ”sockel/grundmur” är grönbockade utan anmärkning.

Jag gick och köpte en laser och satte inne i huset och noterar att det skiljer minst en cm i höjd från flera ställen. Värst är det i ett av rummen ovanför den värsta sprickan där det skiljer ca 1.5cm på 3 meter.

Jag ringde anticimex som gjorde besiktningen och det dök upp en kille som mest var intresserad av att se nivåskillnaden i golvet. Killen stannde kanske 5 10 min och sa att man kunde göra en reklamation men började redan direkt prata om överklagan om hur de mer eller mindre alltid nekar ersättning.

Jag ringde sedan säljaren som haft huset sedan det byggdes för att få lite mer information om när dessa sprickor uppkom och enligt honom hände detta precis när huset var färdigbyggd och han säger att det inte blivit värre med åren men att han fått ”underhålla” sprickorna. Han menar på att trähus rör sig och att han med jämna mellanrum genom åren fått bättre på lagningarna och nu senast försökt trycka in någon silicon av något slag för att ta upp rörelserna mer så att det kanske inte spricker upp igen.... för att komma till min fråga så undrar jag om det verkligen är normalt att man måste ”underhålla” lagningar i grunden och att det alltid spricker upp igen även om marken slutat röra sig? Som jag skrev tidigare kan jag inget om detta och litade blint på att jag fått ett korrekt besiktigad hus samt all nödvändig information men i min värld känns det som om marken fortfarande rör sig om man måste bättra på lagningarna lite då o då?

Det känns jäkligt tungt just nu o jag vet inte riktigt vad jag ska göra och ska jag behöva oroa mig att sättningarna är så allvarliga att huset riskerar att rasa ihop?
 
Redigerat:
Alla hus sätter sig och det är inget ovanligt med sprickor i grundmuren. Nivåskillnader på enstaka cm låter inte särskilt allvarligt.
Markera med en liten spik här och där som du väger in med lasern så kan du se om det rör på sig.
 
Att vara husägare är inte bara att man har ett hus att bo i.. det innebär också att man alltid kommer ha något att pyssla med!

Menar det inte på något elakt sätt eller så, bara konstaterar.

Har man inte haft hus innan, eller bott i hus innan.. kan det vara väldigt överhällande med alla småsaker som dyker upp och som ska fixas eller funderas över! Man blir orolig över vad man investerat sina pengar i och man kan bli väldigt stressad..

..vilket gör att man kan göra problemen större i sitt huvud än man behöver (jag är expert på det själv..).

Du får tänka såhär.. huset har stått i snart 30 år (ujuj, nu känner jag mig gammal) och det har inte rasat än! Fundera lite på vad som hänt i övrigt under 30 år.. har du själv fått lite skavanker med tiden? Ont någonstans?

Vad tror du hänt med marken runt ert fina hus under 30 år (30 år är ganska lång tid), hur ser husen runt om ut (grannars tex).

Jag skulle tro att det hänt ganska mycket både runt om och i huset på 30 år! Det sätter sig naturligt, blir lite sprickor.. har man träbjälklag kan reglarna röra sig lite, har man betongplatta kan det spricka lite.. har man stensockel kan den röra sig lite. Inget konstigt och oftast inget ”fel”. Bara naturen som går sin gilla gång, eller vad man ska säga.

Det är självklart att man ska hålla koll på förändringar och sprickor, så man vet vad som händer med sitt hus. Märka ut glipor och sprickor så man ser om de blir större.. eller fler (och så man vet om de uppkommer på samma ställe).

Det KAN ju vara nått ”fel”.. men det behöve inte vara så farligt.. om det tex blir massa sprickor på ett hörn av huset.. kan det vara ett stuprör som läcker osv (man målar gärna upp det värsta i sitt huvud, men ibland är det bara småsaker som felar).

Så ta några djupa andetag, försök se det positiva med huset (så du släpper lite stress/press) och försök luska ut vad du själv tror är problemet?

Mögel, fukt, för dyrt hus (dvs inte tillräckligt med buffert för att laga ett ev fel), stressad, vattenskador? Vad är du rädd för ska hända?

Ha en trevlig kväll.
 
Redigerat:
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Det viktiga är väl det som redan skrivits, att du håller regelbunden koll så att du får reda på om det är en pågående försämring eller ej. Mycket talar väl för att det huvudsakligen är ett gammalt problem. Om det är en pågående försämring har besiktningen nog missat detta problem, men kanske har de ändå lagt in något förbehåll så att det blir svårt att komma åt dem. Anticimex brukar vara skickliga på detta. Om det blir ett allvarligt problem de närmaste åren kan du ju försöka få ersättning för dolt fel från Anticimex, men som de redan sagt till dig, det blir svårt.
 
Sprickor i grunden syns ju med blotta ögat, så det är nog svårt att få det som dolt fel. Men, som sagt var, jag skulle inte vara särskilt orolig.
 
Tack för alla svar. Ni tycker inte heller att jag behöver oroa mig för att lagningarna verkar spricka upp lite då o då? Det är alltså bara att fortsätta lappa ihop grundmuren varje gång den spricker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.