J justusandersson skrev:
Jag instämmer helt med bossespecial. Du är ju i det lyckliga läget att du kan bygga utan hänsyn till snölaster, en svåruppnåelig dröm för svenska arkitekter och konstruktörer. En nockbalk av limträ som löper hela vägen och som vilar på en limträstolpe i vardera änden kan få ganska beskedliga dimensioner trots längden. Kanske 140x405 mm.
Först av allt
Stort tack för att ni orkar engagera Er. Det har varit mycket fram och tillbaka och ställts mycket frågor i olika trådar om det här jädrans bygget. Utland + språkförbistring + andra byggmetoder + små mått på huset har gjort mig betydligt villrådigare än vanligt.
Något som jag inte nämnt, idiot som jag är, är att jag gärna vill ha ett fönster i ena gaveln.
Det bästa är nog att återgå till 8 takstolar = C/C 1200
Jag har fått pris Inklusive moms och frakt
5500 Euro, då ingår allt som har med bärighet och infästning avs. takstolarna att göra, skruvbleck och skruv,
tvärreglar, beklädnad av taket (55m2) med OSB 3.
Det dom gör här numera är att dom har Tuile Canal, dvs munkar och nunnor. Numera lägger dom en korrugerad fibercementplatta (sek 100/ m2) och sedan bara dom pannor som ligger vända nedåt.
Nu går jag och tänker om jag inte skall tänka om ang stålstomme och byta till trä istället och
inkorporera dessa väggar i en totalorder. Självklart är det lättare med samma material i tak och vägg.
Det är ju bara det att jag känt mig lite osäkrare ang. insektsangrepp. Det finns ju dock hus här i trä
även om dom inte är många.
På tal om snölaster. Det kom faktiskt snö idag.
Snödjup 6 mm :)
 
Redigerat:
Du menar att du vill ha ett fönster i ena gavelspetsen? Du kan väl sätta två mindre i stället. Ett på vardera sida om stolpen?
 
J justusandersson skrev:
Du menar att du vill ha ett fönster i ena gavelspetsen? Du kan väl sätta två mindre i stället. Ett på vardera sida om stolpen?
brandevakuering, tänkte jag
 
Det är betydligt mindre risk för korrosion i trästomme och mindre köldbryggor och lättare att reparera i framtiden.

Jag vet inte vad ni har för insekter där nere i tropikerna men om inga sådana odjur hindrar det så blir nog trä bättre.
 
Om du vill ha ett fönster mitt på ena gavelspetsen så går det enkelt att lösa med två pelare i stället för en. Lasterna från nockbalken vilar alltså inte på stålstommen. Jag tycker nog att du ska hålla fast vid den lösningen. Introducera inte för många svenska byggmetoder, det kan skapa andra problem.
 
J justusandersson skrev:
Om du vill ha ett fönster mitt på ena gavelspetsen så går det enkelt att lösa med två pelare i stället för en. Lasterna från nockbalken vilar alltså inte på stålstommen. Jag tycker nog att du ska hålla fast vid den lösningen. Introducera inte för många svenska byggmetoder, det kan skapa andra problem.
Jag tackar verkligen för all hjälp
Nu skall jag smälta det hela
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.