Hej!
har en mitshubishi Q heat 630 (fh25 har jag för mig är en annan beteckning som användes)

jag har renoverat inomhus och reglat på väggen nästan 1dm.

jag skulle vilja flytta in värmepumpen så den hamnar på "nya" väggen.

jag har även lossat pumpen utvändigt pga ny panel på utsida huset.. så den står bara på en pall nu.


det borde väl gå att lossa inomhusenheten och flytta in den, samtidigt som man skjuter med rören från utsidan?



jag hittar dock ingen monteringsanvisning på hur den är fäst invändigt, är det någon som vet hur den sitter fast eller har manual på hur man demonterar den?
 
Vet inte om det är så enkelt.
Har för mig att tätningen dom flesta använder är expanderande.
Så där kan det ju bli svårt.?

Dom hänger väl i överkant på plåten som skruvas i vägen och sen "knäpps" fast i underkant.
Hur man däremot får loss dom vette fan
 
skruvade loss 2 skruvar i underkant på plasten och fick bort själva plastkåpan över innedelen.

sen verkar det som den hänger på fästplattan bara, så det ska nog gå..

men som du säger har dom nog tätat hålet, jag gissar dom använde fogskum om ja minns rätt..
kanske får kapa med ett bågfilsblad utifrån eller liknande...

nu har jag iaf förberett tills det är dags, och ser att det borde gå
 
A
Fogskum är ett gissel vid en sådan här operation
Med största sannolikhet förstör man rörens isolering samt dränröret och antagligen elkablarna.
Har man rikligt med otur även kylrören och innedelen.
 
lät inte så jättebra :D

såg dock inget fogskum där rören kom in bakom innedelen, så det är ivarjefall inte genom hela väggen =)

minns att han tejpade ihop rören, elkabel och dränering med silvertejp när han sköt genom "paketet" genom väggen

så förhoppningsvis sitter denna tejp fortfarande kvar, men får se om allt sitter som berget :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.