Hej,

Jag har en innervägg som lutar i konkurrens med tornet i Pisa. Det är så illa att dörrbladet på dörren som tidigare satt där tog i golvet. Däremot verkar lutningen stabil, den har inte förvärrats på de tre år vi bott här utan beror förmodligen på att huset flyttats och ställts på ny platta.

Hur går jag till väga för att räta upp detta? Ska jag försöka räta själva timringen eller räcker det att regla upp och sätta osb/gips?
 
  • Lutande innervägg av timmer med synlig skevhet jämförbar med tornet i Pisa i ett hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsscenario med en lutande innervägg där en dörr tidigare suttit, inklusive en stege och rivningsavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lutande innervägg med synliga timmerstockar bredvid en dörröppning i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ska inte bara såga upp dörrar i väggen sådär. Tyvärr har jag ingen bra lösning på ditt problem.
 
D Daniel 109 skrev:
Man ska inte bara såga upp dörrar i väggen sådär. Tyvärr har jag ingen bra lösning på ditt problem.
Det är inte jag som sågat upp dörren, väggen har tre lager ytbeklädningar så folk har nog varit på den där förut. Jag har en tanke att försöka stabilisera det hela till att börja med genom att bygga en ram av rejält virke och skruva i ”dörrhålet”.
 
A
Har sett i andra trådar att man brukar sätta i dymlingar för att stabilisera.
 
  • Trästock med insatt dymling för stabilitet vid torkning mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det ska stabilisera så ska man såga ett snitt hela vägen och fälla in ett svärd.
[länk]
Erik_Hansson skrev:
Har sett i andra trådar att man brukar sätta i dymlingar för att stabilisera.
Tack! Då har jag en plan :) Om jag sätter stämpar i dörrhålet borde jag väl kunna avlasta konstruktionen så pass att jag kan räta väggen och staga med dymlingar/svärd?
 
Eller så bultar du fast en 5x5 eller 6x6 tums följare provisoriskt med genomgående M16 gängstång. Drar väggen rak med bultarna. Fäller in svärdet (som skall vara T-format) och tar bort följaren.
Blir kraften för stor kan du avlasta litet med stämp i dörrhålet medan du spänner bultarna. Då formar sig väggen bättre.
Ovanpå svärdet skall du lämna ungefär 1 1/2 eller 2 sm sjunkmån. Väggen lyfts litet då du drar den rak och så sjunker den ihop på nytt under de närmaste åren.

Man skall som sagt inte såga sådär i en timmervägg.

Om väggen fortfarande lutar efter det skulle jag sätta in karmen lodrät och sätta dit kilformade smyglister.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Eller så bultar du fast en 5x5 eller 6x6 tums följare provisoriskt med genomgående M16 gängstång. Drar väggen rak med bultarna. Fäller in svärdet (som skall vara T-format) och tar bort följaren.
Tack för tipset. Man har roligt nästan jämt med gamla hus ;)
 
Långskruv i varje stock å polyuretanlim blir jäkligt stark. Går även att fräsa upp ett spår i stockarna och sen slå in en 45×45 och använda som gåt
 
Vart ska skruvarna och limmet sitta för att göra nytta?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi skruvade å limmade i ändstockarna å de blev jäkligt starkt.
 
E Enilsa skrev:
Vi skruvade å limmade i ändstockarna å de blev jäkligt starkt.
Men då gjorde ni fel.
Det är ett dåligt råd som inte skall följas.

Jag hade tagit reglar på var sida om dörröppningen och klämt med tvingar och rätat upp väggarna, kanske hjälpt till med lite lyft mitt i dörröppningen om det behövts.
Det går åt många tvingar som måste flyttas vid sågning av gåtspåren.
Sågat av dörröppningen på bägge sidor 45mm, givet att ni vill behålla samma öppningsbredd.
Sågat ett gåtspår 45x45 och fällt in en gåt bestående av en ihopspikad 45x45 och en 45x145.
Längden på gåten bör vara ett par cm kortare än höjden på öppningen.
Slagit in gåten i gåtspåret och skruvat fast den i näst nedersta stocken på bägge sidor.
Då är väggen stabiliserad och förberedd på förändringar vid stora snölass på taket och höjning när snön ramlar av.

Nu kanske ni får modifiera måtten lite givet era förutsättningar.

https://www.byggahus.se/forum/threads/droemmen-om-att-bygga-ett-timmerhus-blev-sann.207022/
 
  • Gilla
findus42 och 2 till
  • Laddar…
E Enilsa skrev:
Vi skruvade å limmade i ändstockarna å de blev jäkligt starkt.
Det där fungerar inte i längden. Ni bara lurade er själva

Workingclasshero förklarar det bra. Han använder ordet gåt när jag säger svärd men det är samma sak. En T-formad sak infälld i ett spår i stockändorna.
 
Ett gammalt hus behöver inte alls samma rörelsemån som ett nybyggt. Så timreglerna för nybygge stämmer inte när man tar upp en dörr i befintlig vägg. Men visst rör det på sig.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det där fungerar inte i längden. Ni bara lurade er själva

Workingclasshero förklarar det bra. Han använder ordet gåt när jag säger svärd men det är samma sak. En T-formad sak infälld i ett spår i stockändorna.
Svärd har jag aldrig hört, det är svårt när man svänger sig med facktermer.
Men jag har lärt mig lite genom åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.