D dahlenmagnus skrev:
Ny fråga, var uppe igår och rev lite mer invändigt. Ville för "skoj" skull titta mer under isoleringen i taket och fann att råsponten verkade immig/fuktig, nästan som lite pyttelite vitt, när jag la fingrarna emot försvann det vita. Frost?

Konstruktionen ser ut enligt följande, in-ut:
Takstolar(blottlagda invändigt) - pärlspont (troligen gamla råsponten) - nyare takstolar på de gamla - isolering (sen 25mm luftspalt) - ny råspont - duk/läkt/pannor.

Alltså bildas det ett fack av de båda lagren råspont, här emellan ligger det isoleringsskivor av lite äldre sort, dock inte gullfiber.

Kan det vara så att treetex som satt på väggar och i tak blev som en ångbroms och förhindrade den varma luften att kondensera mot råsponten?

Ska tilläggas att det ligger 15cm snö på taket med.

Kattvinden håller ca 17 grader (~62% RF), rummet utanför ca 19 grader. Ute -1.
Så är det nog. Fuktig inomhus luft kondenserar nu på insidan av bräderna för att du tagit bort treetexen. Vilket också indikerar att du har tunn isolering i taket, dvs det är kallt på insidan.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Så är det nog. Fuktig inomhus luft kondenserar nu på insidan av bräderna för att du tagit bort treetexen. Vilket också indikerar att du har tunn isolering i taket, dvs det är kallt på insidan.
Har fått tag i snickare nu som också tror att det är för tunn isolering. Blev ett mycket större projekt nu eftersom jag behöver slita ner innertaket helt både på vind och i rummet, för att kunna isolera ordentligt upp till nock.

Tillsvidare har jag stängt igen till vinden, håller nu inte mer 13 grader och bör inte dra in så mycket fuktig varm luft.

Isolerskivorna i taket är inte tjockare än 50mm så värmen går väl rätt igenom och stannar inte kvar.
 
Det är alltid kallt på insidan av råsponten om det är kallt ute. Ökar du på isoleringen underifrån blir det inte varmare utan snarare kallare på råsponten, om det är varmare på vinden än ute. Att det är fukt som kondenserat beror på avsaknad av av fuktspärr samt att den befintliga isoleringen har lågt ångmotstånd.
 
J justusandersson skrev:
Det är alltid kallt på insidan av råsponten om det är kallt ute. Ökar du på isoleringen underifrån blir det inte varmare utan snarare kallare på råsponten, om det är varmare på vinden än ute. Att det är fukt som kondenserat beror på avsaknad av av fuktspärr samt att den befintliga isoleringen har lågt ångmotstånd.
Tack justus, du verkar klok över lag
Vad tror vi om att låta isoleringen som är vara? På med diffusionsöppen vindduk under takstolarna som syns inåt, nervik mot väggarna, sen på med ny porös board?
 
Jag behöver veta mer. Vad är det för typ av isolering? Är den 50 mm tjock bara? Finns det ingen luftspalt mellan isolering och råspont?
 
J justusandersson skrev:
Jag behöver veta mer. Vad är det för typ av isolering? Är den 50 mm tjock bara? Finns det ingen luftspalt mellan isolering och råspont?
Tyvärr är typ av isolering inte mitt område. Bifogar ett gäng bilder. Som dels illustrerar själva isoleringen, samt luftspalt mot yttre spont, uppskattat till ca 25mm.

Ena bilden har jag "underifrån" spretat mellan två skivor för att se sponten. Den andra har jag tryckt upp mobilen för o fota längs med spont och isolering.

Bifogar också bild på sidoliggaren som är igensatt med samma typ av isolering.
 
  • Isolering i vägg med synlig luftspalt och träspont, samt träreglar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild inne i en vägg visar en luftspalt mot en yttre träspont och isolering i mörka färger, fotad längs med konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på isolering med fingerspretande för att visa en luftspalt mot en träspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är stenull, en av de typer av mineralull som förekommer. Man kan inte jämföra timmerväggen och råsponttaket med varandra. Den tjocka timmerväggen har i sig en isolerande förmåga, i det här fallet motsvararnde kanske 40 mm mineralull, och den är dessutom hygroskopisk, dvs den kan lagra fukt. En timmervägg som är isolerad på insidan ska inte ha något helt diffusionstätt skikt innerst. Råsponten är melan 23 och 25 mm tjock och saknar isolerande förmåga. Mineralullsisolering (som saknar hygroskopisk förmåga) innanför behöver täckas på insidan av en diffusionstätning. Jag vet att detta är svårt om man inte är van vid problematiken.
 
J justusandersson skrev:
Mineralullsisolering (som saknar hygroskopisk förmåga) innanför behöver täckas på insidan av en diffusionstätning. Jag vet att detta är svårt om man inte är van vid problematiken.
Det hade inte helt enkelt gått att sätta upp vindduksväv under takstolarna? Eller behöver isoleringen i så fall ligga direkt på den? Dvs innanför de inre takbrädorna som syns på en av bilderna.

Ja detta gudsförgätna rum, vad ska man göra månntro...
 
Inte vindduk utan något som är mer diffusionstätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.