Hej,

Vi köpte en IVT vent 202 för 2 år sedan. För en tid sen började fläkten låta hemskt. Efter felsökning konstaterades att fläkten var trasig och måste bytas. Enkelt trodde vi och det skulle bara beställas en ny fläkt.
Det har nu gått 2 månader och det är tydligen problem med någon underleverantör. Vi har ringt nästan varje vecka för att höra hur det går, men samma visa, IVT kan inte leverera en sån enkel (?) reservdel som en fläkt (ingen standard komponent?)
Det här är ingen billig vara, men den hade fått bra recensioner och den långa garantitiden (10 år) gjorde att vi bestämde oss för IVT. Hade vi vetat att vi skulle få stå ut med en tjutande fläkt i flera månader pga deras usla kundservice hade vi val en annan tillverkare.
 
Det är väl inte ivt's fel att underleverantören har problem?
Kolla med jsenergi om dom kan få fram en fläkt.
 
Kanske räcker med att byta lager i fläkten för 50 kr per styck. 2 st lager om det är en standardfläkt. Om man monterar ur fläkten kan man se märke och modellbeteckning.
 
useless useless skrev:
Det är väl inte ivt's fel att underleverantören har problem?
Kolla med jsenergi om dom kan få fram en fläkt.
Jo. Man väljer sina underleverantörer, fast det kan ju vara ett olyckligt sammanträffande...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag förstår inte att det ska vara så svårt att hitta en basic reservdel till en så pass ny värmepump?
Verkar som de nu säljer ivt vent 302 ....
Hoppas man kan laga den när den går sönder på riktigt!
 
Håller med JohanLun. Man väljer sina underleverantörer (till skillnad från sina föräldrar).
 
Uppdatering 2019-01-30

Jag var i kontakt med IVT kundsupport. De sköt fram leveransen ytterligare 2 veckor, precis som förut.
Dessa IVT värmepumpar är väl identiska med BOSCH och borde finnas reservdelar att beställa från Tyskland i värsta fall?
 
Bosch äger IVT och det är samma supportavdelning i Sverige. Så jag gissar att du får samma svar om du kontaktar Bosch istället.

Bosch Thermoteknik AB
Box 1012
573 28 Tranås
Besöksadress: Hjälmarydsvägen 8, Tranås
Tel.nr (vxl): 0140-38 66 40


IVT Värmepumpar | Box 1012 | 573 28 Tranås
 
Tack för alla svar.

Uppdatering 2019-02-01

Jag ringde jsenergi och energi komfort (i täby) för att se om de möjligen hade en fläkt i lager. Det hade de inte. Verkar som ingen håller ett lager av reservdelar för dessa värmepumpar! Alla beställer direkt från IVT.

Efter påtryckningar mot IVT/BOSCH kundsupport fick jag ett nytt datum, 6 feb, hoppas de lyckas leverera!
Ska även försöka få någon typ av kompensation.
 
Intressant med uppdatering hur det går...
Ja, det du stött på är signifikant för hela samhällets varusektor (inte bara märket IVT)
Ingen vill ha lager (bundet kapital) utan alla förlitar sig på att själva tillverkaren ska stå givakt och producera/leverera när det behövs :(
 
Jag förstår det ekonomiska bakom det. Eller egentligen inte. För om värmepumpen går sönder och det inte finns reservdelar att hitta kan det orsaka stor ekonomisk skada för den det drabbar. Inget varmvatten, frusna rör etc
Det borde ingå i garantin att reservdelar ska gå att hitta inom rimlig tid, för att inte orsaka onödig skada.
Vad kan en fläkt kosta, några hundra kanske? Binda kapital ... småpengar.
 
Just fläkten är viktig pga ventilationen.
Vi hade en trasig fläkt i vår gamla lägenhet i kanske en vecka. Det räckte för att färgen lossnade på fönsterbågarna i köket. Det blev så mycket imma pga kylan (det var vinter). Vad kostar inte det i tid/pengar?
 
Problemet är att utvecklingen går så snabbt.....2000 olika komponenter till en pump blir dubbelt så många året efter de släpper en ny variant och går det då 10-20 år så inser man att det blir ohållbart att lagerföra reservdelar till äldre pumpar. Köper man in 50 fläktar så blir garanterat 45 av dem liggandes. Det är ju lite så verkligheten är idag. Företagen är oftast bara intresserade av att sälja nytt, de kunder som får problem och hamnar mittimellan får oftast lösa det själv.
 
Det förstår jag, en gammal värmepump byter man väl bara ut i såna fall.
Nu är min pump 2 år gammal, med många år kvar på garantin, hur komplicerad är en fläkt att nya och bättre modeller kommer hela tiden?

Hela grejen med garantier (tycker jag), är att det ska gå att få maskinen lagad inom en rimlig tid.
 
Fast just det problemet är ju det bärande skälet till att reservdelar är så dyra, hanteringen och lagerhållningen är dyr. Skall man hålla en seriös nivå på reservdelsförsörjningen så får man räkna med att 30 - 50% av alla reservdelar som tillverkas kommer att makuleras, det i sin tur står väl för 100% av de kanske 700% påslag som är normalt på reservdelar.

Men snacket om att en underleverantör strular håller inte för en standarddel som en fläkt är. Alla tillverkare oavsett vad de tillverkar säkerställer att det alltid finns minst två leverantörer av alla delar i en produkt. Det som kan hända är att om en av tillverkarna får problem (brand, strejk osv), så kan det innebära att man får lite extra ledtid för beställningen mot alternativleverantören. Det här låter mer som en klantig inköpsavdelning, som inte jagar sin leverantör.

Fläktar brukar finnas 10 tals om inte 100 tals likvärdiga produkter att välja på för en tillverkare, men skall de ta in ytterligare en variant så måste de blanda in någon annan avdelning för att säkra att den verkligen är likvärdig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.