Behöver hjälp med att bestämma planlösning för föräldrardel som ska rymma:
  • Sovrum med dubbelsäng
  • Walking closet (minst 10 kvm)
  • Badrum
  • Arbetsrum (10 kvm)
  • Gym (10 kvm)

    Rörvikshus har gjort ett förslag men vi är inte så förtjusta i det. Tar tacksam emot tips.
    Sovrummet vill vi gärna ha där fönstrerna är som störst.
 
Gammelnörden
Kanske det här kan ge lite inspiration? Jag har utgått från måtten 10,8x6,6m.
Planritning av ett hem med noterade ytor, inklusive vardagsrum, sovrum, badrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översiktlig ritning av byggprojekt med angett mått 10,8x6,6m och utmärkta ytor i kvadratmeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden
Missade att det stod minst 10 kvm walk in closet...
Ritning av en planskiss med mått som visar en lägenhets layout, inklusive en stor walk in closet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur jar ni kommi fram till dessa rumstorlekar? Övriga funktioner i huset? Barn?
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Missade att det stod minst 10 kvm walk in closet...
[bild]
Tusen tack!
 
SysterNett SysterNett skrev:
Hur jar ni kommi fram till dessa rumstorlekar? Övriga funktioner i huset? Barn?
Vi kom fram till det utifrån en ritning i en huskatalog i kombination med våra önskemål.
Vi har fyra barn totalt i åldrarna 5, 11, 12, 16 år så vi vill att de ska ha en egen våning vilket de också får. Vi funderar dock på att lägga den övervåningen för barnen i andra delen av huset så att de kan spela musik, leka och ha kompisar/pojkvänner/flickvänner hemma även sent på kvällarna när vi kanske vi lägga oss. Vi planerar för ett hus att bo ett tag i så våra barn blir ju allt större
 
BirgitS
Det är ju inte bara antal kvm som t.ex. gör att en klädkammare går att utnyttja optimalt utan det gäller också att det är rätt form på den, för smala funkar inte och med för breda blir det bara en massa oanvänt utrymme i mitten.

Det är rätt stor åldersskillnad på barnen, går det verkligen bra för den minsta att sova tillräckligt när de andra spelar musik etc. sena kvällar?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte bara antal kvm som t.ex. gör att en klädkammare går att utnyttja optimalt utan det gäller också att det är rätt form på den, för smala funkar inte och med för breda blir det bara en massa oanvänt utrymme i mitten.

Det är rätt stor åldersskillnad på barnen, går det verkligen bra för den minsta att sova tillräckligt när de andra spelar musik etc. sena kvällar?
Vi har inte barnen på heltid utan de bor omväxlande hos oss så det ska inte vara nåt problem då alla fyra inte är hemma samtidigt. Men tack för tanken! Ja det gäller att rita en maximalt planerad walking-closet. Om den är stor i mitten kan man ställa två byråer (tex MALM från Ikea) i mitten med en glasskiva på.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Missade att det stod minst 10 kvm walk in closet...
[bild]
Tack för ritningarna Gammelnörden!
VI har funderat en sväng till och kommer nog lägga föräldrardelen där köksdelen nu ligger och viceverca.
 
På originalritningen är det en klädkammare snarare än en walk in closet. Om du ställer två malm byråer mitt i ett rum på 10 m2 blir det inte mycket plats att hänga kläder längs väggarna, men det kanske det är det som skiljer se två begreppen åt :D Jag skulle fundera en extra gång på hur förvaringen i detta rum skulle se ut.
Enkla hyllor och klädstänger (traditionell klädkammare), eller någon form av garderober med eller utan (skjut)dörrar. Jag hade sett till att få jämna multipler av 60 cm för att få in standardstomnar alternativt platsbyggt.
Jag hade sett till att ha en riktig dörr mellan sovrum och walk in closet.
Eventuellt kan gym och eller badrum ha ingång via sovrummet i fil om det bara är för föräldrarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.