Hej
Väcker lite liv i denna tråd då jag har en fråga ang x-10.
Jag har en del produkter från svenska Waveman som sänder på 433.29Mhz, men om man kolla på tex CM11g från eHome.se så har jag läst nått om 433.92Mhz. Är det bara "tryckfelsnisse" lr kan inte dessa prata med varandra? :/

Sen undrar jag om nån vet skillnaden på en CM11g och en W800 :)

och tillsist undrar om jag om nån har testat Homeseer och Meedio Housebot och kan säga nått konstruktivt om dessa olika program?

/Hylsan, som inte bygger nytt hus utan får nöjja sig med enkelriktad kommunikation ;)
 
Hej,

Det kan vara ett tyrkfel (och är nog troligen det). Ett av ISM banden enligt ITU-T S5.138 ligger mellan 433.05Mhz och 434.79Mhz. Centerfrekvensen är dock 433.92Mhz.  Visserligen täcks ju då 433.29Mhz in i det bandet, men jag förväntar mig att alla ligger runt (skall?) centerfrekvensen.

De andra ISM (står för Industrial, Science and Medical) banden är 13Mhz, 27Mhz, 40Mhz, 868Mhz,915Mhz och det kära vid 2.4Ghz och 5Ghz. 61Ghz och 122Ghz, samt 245Ghz tillgör också denna skara, men är nog inte aktuella riktigt ännu ...

Även om frekvenserna stämmer så finns det olika modulationstekniker (=olika sätt att koda bitarna på frekvensen). Där olika morse-typer är de simplaste och DSSS (Direct Sequence Spread Spectrum) hör till de mer avanserade. Det senare använder ex den nya hypade standarden ZigBee som är speciellt framtagen för larm, hemautomation, garageöppnare, etc.

Dessutom så måste överliggande protokoll stämma överrens. D.v.s antal översända bitar och deras betydelse.

Tyvärr tror jag inte dina X-10 och waveman kommer fungera ihop. X-10 över RF använder det vanliga X-10 protokollet om jag inte minns fel, medans Waveman säkert har ett ännu enklare protokoll.

PS:
Vill du ha tvåvägs kommunikation trådlöst, så kolla in Z-Wave (http://www.zen-sys.com) och Europeiska kontakter på (http://www.automatedoutlet.com).
 
så med z-wave så kan man alltså även kolla status på sakerna..dvs man kan kolla ifall lampan är tänd etc utan att vara i rummet, lr ens hemma? korrekt?

synd bara att dom är lite dyra ca 300:- för en vanlig modul... menjag gissar att "ska man vara fin får man lida pin" ;)

har mailat waveman för säkerhetskull :)

/Hylsan
 
Hej,

Är lite osäker på det faktiskt. Däremot så är den dubbelriktad i det att överföringen är säker. D.v.s sändaren får kvittens när mottagande enhet har fattat.

Med de system som finns i Sverige annars är det mer skott i luften. D.v.s när du har skickat ett kommando för att göra något kan du inte veta sökert om det kommit fram. Den stora nackdelen med dagens trådlösa tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.