Hejsan!

Vi renoverar lite i köket och tänkte passa på att skaffa oss en utsugsfläkt istället för kolfilterfläkt.
Dock har jag lite trubbel att komma på hur vi ska lösa det. Hällen är monterad i ett hörn med en av kortsidorna mot murstocken där ventil finns, en lämplig plats för ventilationskunniga att montera utsug gissar jag?
Jag vill absolut inte montera ett skåp över hällen (80cm) utan jag vill ha en frihängande fläkt. Alternativen tycks dock vara få.

Jag har gjort en superenkel 3D-modell för att illustrera hur hörnan ser ut. Bifogar också en bild på hur jag föreställer mig att en dylik fläkt eventuellt skulle kunna utformas.

Jag har hittat en produkt som troligen skulle passa in men jag känner inte alls till fabrikatet, är inte helt övertygad om säljarens seriositet heller:

https://butikforhemmet.se/butik/kok...koksflakt/koksflakt-nodor-corner-gala-900-mm/

Någon som känner till andra liknande produkter eller har någon annan fiffig lösning?

Tack!

// Erik
 
  • 3D-modell av kökshörna med häll och markerad murstock samt ventil för utsugsfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av kökshörna med spishäll och tänkt position för frihängande utsugsfläkt vid murstock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Varför inte sätta fläkten (alltså en traditionell vägghängd fläktkåpa med anslutningskanalen på långsidan av fläkten) på väggen ovanför hällen och täcka anslutningen till ventilationskanalen med en plåt i samma material som fläkten?

Index_Detaljbild_6.jpg
 
  • Gilla
AFX
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.