Eller som the locals i Älvsbyn säger: tapetserat renstängsel.
 
  • Haha
  • Gilla
leif_eriksson och 1 till
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Javisst det är väl ingen som bygger utan golvvärme nuförtiden
Jo väldigt många,men kör då igång golvvärmen så fort det går som andra redan påpekat.
 
Jag hade 2 st byggfläktar på 9 kw st. men jag hade bara på dem på max när jag var i "nya" huset och jobbade.
Ingen isolering i väggar och tak i början. Annars hade jag bara 5-10 grader på vintern som underhålls värme.
Men den var inte billigt. Mellan 4000 kr till 7000 kr som dyrast i månaden.
 
K
Jag hade vanliga el-element från jula 99 kr st. 3x 2000 w med termostat höll ca 14 grader hela vintern för 2000 kr/mån. Skåne :)
 
Med platta så är det bra att värma med golvvärmen så du får uttorkning då fort som möjligt.
 
Har en fundering kring värme under byggtiden och isolering. Är det några risker att brassa på värmen när man exempelvis har halvt isolerat men ingen ångspärr? Eller räknar man med att det ventileras så kraftigt genom byggnaden då att fukt försvinner utan problem?

Tänker själv att det hade varit trevligt att peta i isolering i tak och väggar, åtminstone första lagerna och få igång lite värme men att inte sätta ångspärren och installationsskikt förrän plattan är uttorkad (och för att minska risken att punktera plasten hela tiden när man stojar runt där inne). Är det något jag ska vara orolig för att göra tro? eller är det kanske något som är bra att göra för att torka ut konstruktionen ordentligt innan plasten åker på?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har en fundering kring värme under byggtiden och isolering. Är det några risker att brassa på värmen när man exempelvis har halvt isolerat men ingen ångspärr? Eller räknar man med att det ventileras så kraftigt genom byggnaden då att fukt försvinner utan problem?

Tänker själv att det hade varit trevligt att peta i isolering i tak och väggar, åtminstone första lagerna och få igång lite värme men att inte sätta ångspärren och installationsskikt förrän plattan är uttorkad (och för att minska risken att punktera plasten hela tiden när man stojar runt där inne). Är det något jag ska vara orolig för att göra tro? eller är det kanske något som är bra att göra för att torka ut konstruktionen ordentligt innan plasten åker på?
Jag fick kondens mot vindduken när jag smög igång värmen innan ångspärr, inte säkert du får det men lite info hur det blev för mig...
 
Då hade du isolering också antar jag eller bara vindduk?

Och det hände bara med värme på så om man skippar värmen är det bättre?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Då hade du isolering också antar jag eller bara vindduk?

Och det hände bara med värme på så om man skippar värmen är det bättre?
Jag isolerade 50 mm yttersta lagret så att säga och smög sedan igång värmen. Fick stänga av o börja isolera dygnet runt och på med ångspärr. Drog sedan igång tre avfuktare...
 
Hur tätt var det i övrigt då? Fönster och dörrar osv monterade? Här är det ganska fritt blås genom två öppningar på 2,5x2,5 respektive 2x2 meter där vi hängt över presenningar för att det inte ska bli vindtunnel.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Hur tätt var det i övrigt då? Fönster och dörrar osv monterade? Här är det ganska fritt blås genom två öppningar på 2,5x2,5 respektive 2x2 meter där vi hängt över presenningar för att det inte ska bli vindtunnel.
I övrigt väldigt tätt, alla fönster i och brädfodring på plats, även isolering i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.