Tänkte styra befintlig ytterbelysning med tellstick.
Belysning tänds vid solnedgång och släcks vid midnatt
Belysning tänds igen kl 05 (om ej solen är uppe) och släcks vid soluppgång.
En rörelsevakt tänder belysningen vid midnatt till kl 05 om någon rör sig där
Med vanlig lysknapp ska det gå att tända oavsett tid.
Är det någon som gjort detta ?
Med vänlig hälsning
Mikael Nilsson
 
Ja jag har exakt en sådan installation som du beskriver. Har haft den i tre år ungefär.
 
Hej !
Vad har du för typ av mottagare bakom brytaren
 
nikasp
Jag har köpt en Fibaro Dimmer 2 som kräver Z-wave-controller men vanliga inbyggnadspuckar borde ju funka bra, kanske i kombination med en skymningssensor också.
 
Jag har en inbyggnadspuck för Z-wave för entré-lampan. Styrs ungefär som du tänkt dig med undantag av rörelsesensor. Har även löstagbart uttag för utomhusbruk som styr julslingorna.
 
Nexa wmr-1000 funkar bra som puck. Styrs m vanlig brytare (potentialfri) samt tellstick.
 
Jag kör med 2 st WMR-1000 (har belysning på fram- och baksida). I början missade den ibland, men efter att jag skaffade en GP-antenn så funkar det i princip alltid.

Pucken behöver nolla, vilket normalt inte finns vid strömbrytaren. Jag lät en elektriker dra fram det.
 
WMR-252 kan också funka. Kräver ej nolla.
Kolla spec. för mottagaren så den klarar ansluten last.
 
Wmr 3000 är ett annat alternativ. Kan sitta bakom kronbrytare o styra 2 oberoende förbrukare. Kräver nolla.
 
Jag kör Google Home (mini räcker) och Broadlink RM Pro som kan styra Nexa.
Kan styras via App (både Android och iPhone) eller med rösten.
Kostar under 1000 kr och är väldigt enkelt att sätta igång!
 
Har lite svårt att se vinsten med att röststyra utebelysningen. Där vill åtminstone jag ha en självgående automatik.
 
E etompau skrev:
Har lite svårt att se vinsten med att röststyra utebelysningen. Där vill åtminstone jag ha en självgående automatik.
Man får väl se det som en bonus... :)
Man kan ju programmera via rösten "hey Google sätt på utebelysning klockan 7:00 varje dag"
 
  • Gilla
pperssons
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Man får väl se det som en bonus... :)
Man kan ju programmera via rösten "hey Google sätt på utebelysning klockan 7:00 varje dag"
Visst, men betänk att solen ändrar uppgångstid ca 2 minuter/dygn, så det gäller då att ge nya kommando varje dag om man vill som "M Nilsson" att detta ska hänga samman med solens gång.
 
E etompau skrev:
Visst, men betänk att solen ändrar uppgångstid ca 2 minuter/dygn, så det gäller då att ge nya kommando varje dag om man vill som "M Nilsson" att detta ska hänga samman med solens gång.
Man kan lägga till ett IFTTT konto (gratis) till Google Home där man kan styra på en massa olika parametrar, soluppgång/nedgång, väder, etc...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.