Hur ser det ut juridiskt om man har köpt en produkt och betalat varan, har företaget rätt att makulera ordern?

Jag köpte en cirkellaser i webbshoppen och fick bekräftelse på köpet, igår så mailade dom och hänvisade att priset uppenbarligen var felaktigt och hänvisar till sina köpevillkor.
Betalade 688kr med frakt och anskaffningskostnad.
Om man har köpt i god tro har dom väl ingen rättighet att häva köpet?
Dom ändrade priset ett flertal gånger under måndagen och nu ser jag att priset som jag betalade står på hemsidan ännu en gång.

https://www.beijerbygg.se/privat/sv...ument/linje-punktlaser/cirkellaser-gll-3-80-c
 
  • Skärmbild av ett e-postmeddelande från kundtjänst om en makulerad order på grund av prisfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en e-postkorrespondens där kundservice meddelar att en order med felprisat objekt kommer att makuleras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en orderbekräftelse med prisdetaljer för en cirkellaser, totalpris 688 kr inklusive frakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av Beijer Bygg webbplats som visar en Bosch cirkellaser GLL 3-80 C med kampanjpris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Och vips fick de en order till!
Skärmdump av onlineorder från beijerbygg.se med summa på 569,00 SEK och meddelandefält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tog en jag också. Bra pris!
 
Och en till (y)
 
Nu borde den här tråden tas bort helt. Så hoppas vi på att dom skickar ut dom här :D
 
  • Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
En till
 
Jag med. Behöver den inte, har en likvärdig DeWalt men känns roligt. So excited!!!
 
C
Va f-n, vilka tomtar. De har en pågående kampanj där de lagt ut fel pris (får man anta) men istället för att rätta priset i butiken sitter de och bråkar med de kunder som beställer. :poop:
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Jippi, jag behöver en laser så beställde även.

Men troligtvis så kommer de neka pga köpvillkoren då det står angivet där.

Om de upptäcker ett fel så är det hemskt dåligt att inte åtgärda detta snarast.
 
T
Nu är priset ändrat. Synd då jag också ville ha en till det priset!
 
T TechChad skrev:
Nu är priset ändrat. Synd då jag också ville ha en till det priset!
Du behöver inte gräma dig, de kommer med stor sannolikhet att makulera ordern, exakt som för trådskaparen. De tar troligen ej ansvar för prissättningen.
 
C
B Backlund89 skrev:
Om man har köpt i god tro har dom väl ingen rättighet att häva köpet?
För att svara på den egentliga frågeställningen.
Det är ju uppenbart att det handlar om ett s.k. förklaringsmisstag, så det handlar formellt mycket riktigt om huruvida du är i god tro eller inte.

I och med att ordinarie pris är utsatt framgår det ju med all önskvärd tydlighet att rabatten är mer än 90%. Till saken hör förstås även att det är en sådan typ av produkt där det torde vara allmänt känt att den nivån på rabatter i så gott som aldrig förekommer och att det angivna priset avviker väsentligt från vad som rimligtvis kan vara marknadsmässigt.

Så det är rätt orimligt att påstå från att du är i god tro, dvs. att du inte borde ha insett att priset är fel.

Rent praktiskt kan de förstås göra som de vill så länge de inte redan har skickat grejorna. Vad skall du göra? Stämma dem för avtalsbrott?
 
Åsa Lund
De har haft 90% rea förr på andra produkter som de reat ut i samband med flytt och så...
 
Appropå makulerad order

Beställde en ytterdörr på byggmax förra våren. Det var 10 veckors leveranstid på den dörren vilket var helt okej då jag skulle byta den under sommaren. När vecka 10 kom så fick jag ett mejl där de skriver att de makulerat ordern, ingen förklaring till varför.

Irriterad skriver jag ett surt mejl till deras kundtjänst och vill ha svar. De svarade bara att de makulerat ordern i överrenskommelse med mig

Förklarade för dem att vi inte haft någon som helst kontakt angående ordern. De svarade bara att det var konstigt, enligt dem så har de makulerat ordern i överenskommelse med mig.

Jag gick då till en annan affär och köpte en annan dörr.

Nu var det inte någon superrabatt som beijer har haft. Jag beställde till ordinarie pris. Jag hade tänkt skicka min mejlkonversation till VDn men det blev aldrig av.

Jag är fortfarande sur över deras lögner men ändå glad att jag köpte en annan dörr som jag är jättenöjd med
 
Mazen Mazen skrev:
Och en till (y)
Order makulerad enl mejl.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.