Ja behöver en förhöjd takstol
Tror nu denna funkar?Mitt problem är följande
jag skall ha vindsrummet till gästrum
2 sängar och används sällan
Det går inte att få tillåtelse till större takfotslutning än 35 grader.
Detta skulle ge en höjd på 2100 minus 200 mm/takstolsträ +
300mm i förhöjning. Det betyder att det blir möjligt att stå rak i mitten för att sedan endast gå och lägga sig.
vilket är tillräckligt.
Jag kan tänka mig att förstärka takfoten med 1200 höga plywoodtrianglar på båda sidor.
På taket läggs taktegel. Måste vara tegel, byggplansvillkor.
Bor i frankrike.
Beökte takstolsfabrikant.
Han såg inte ut som om han var med på noterna.
de flesta tak här är 15 grader, så förhöjda takstolar är inte vanligt.
Mansardtak kan jag inte heller ha eftersom jag ligger inom bevarandeområde
Ritning av en hussektion med förhöjd takstol, 35-graders lutning och måttangivelser för planering av vindsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Lars!

Räknar man med snölast i Provence? Förstärker du med plywood i nocken? Vad består det förhöjda vägglivet av? Vad skulle plywoodtrianglar vid takfoten göra för nytta?
 
J justusandersson skrev:
Hej Lars!

Räknar man med snölast i Provence? Förstärker du med plywood i nocken? Vad består det förhöjda vägglivet av? Vad skulle plywoodtrianglar vid takfoten göra för nytta?
Ingen snölast
Ja, Plywood nocken
Vägglivet...45 x 120?
Ja jag tänkte som så att trycket gör att takbenen strävar utåt. Kan jag då förstärka den ytan med plywood så bör det bli starkare.
Så var min, kanske felaktiga, tanke
Plywood på denna yta som ju också kan göras större eftersom inre stående regel kan flyttas in i rummet.
Sektion av takkonstruktion med måttangivelse, som visar förstärkning med plywood i en byggnadsdiskussion.
 
Hur långt har du mellan gavlarna? Kan du slänga upp en limträbalk med takben ut bara, så kan du slippa takstolarna.
 
Har du någon innervägg på våningen under som löper parallellt med nocken? Isf kan ju föregående förslag vara ett bra akternativ samt att golvet kan utföras med ”vanliga” dimensioner. Dessutom blir hela ytan fri ända ut till vägglivet.
 
En nockbalk är naturligtvis alltid ett bra alternativ. Annars kan du ta bort de vertikala stödbenen, de behövs inte. I synnerhet inte om du använder 60x200 mm virke. De snedställda stöden bör fästas i det förhöjda vägglivets reglar för att staga upp dessa. Plywooden i nocken gör att du kan strunta i hanbjälkar.
 
O Octavianus skrev:
Hur långt har du mellan gavlarna? Kan du slänga upp en limträbalk med takben ut bara, så kan du slippa takstolarna.
8 meter långt.
Limträbalk lite problematiskt eftersom hela trycket då kommer på gavelspetsarna
Fördelat tryck bättre för mig eftersom det är stålstomme i väggarna och dom är gjorda för jämn fördelning.
överhuvudtaget, svårt i främmande land med språkförbistring och annorlunda byggmetoder
 
J justusandersson skrev:
En nockbalk är naturligtvis alltid ett bra alternativ. Annars kan du ta bort de vertikala stödbenen, de behövs inte. I synnerhet inte om du använder 60x200 mm virke. De snedställda stöden bör fästas i det förhöjda vägglivets reglar för att staga upp dessa. Plywooden i nocken gör att du kan strunta i hanbjälkar.
Fick förslag från takstolstillverkaren
Han var ofransk = snabb= samma dag
Ej pris dock, han väntar väl på att jag skall yttra mig först
Teknisk ritning av en takstol med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion av takstol med etikett för projektbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med den lösningen blir ju takfoten stabil och det är viktigt. För att kunna bedöma helheten skulle man nog behöva se en sektion genom hela huset.
 
J justusandersson skrev:
Med den lösningen blir ju takfoten stabil och det är viktigt. För att kunna bedöma helheten skulle man nog behöva se en sektion genom hela huset.
https://www.larsroth.fr/55/
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Utan stödjande mellanväggar i bottenplanet måste golvbjälkarna till loftet "hänga" i takstolarnas högben. Även med begränsade laster på loftet känns det lite knappt. Det finns fler tänkbara lösningar. Gå upp i dimension på högbenen, minska c/c på takstolarna till 600 mm eller byta ut golvbjälkarna till limträ som klarar spännvidden på 5,7 meter. Jag tycker den sista varianten är bäst. Då kan du utesluta de vertikala stödbenen. Eller har takstolstillverkaren andra dimensioner än de som du angav inledningsvis? Hans 3D modell verkar inte vara helt skalenlig.
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
8 meter långt.
Limträbalk lite problematiskt eftersom hela trycket då kommer på gavelspetsarna
Fördelat tryck bättre för mig eftersom det är stålstomme i väggarna och dom är gjorda för jämn fördelning.
överhuvudtaget, svårt i främmande land med språkförbistring och annorlunda byggmetoder
Är det plåtreglar du avser med stålstomme? Skulle du inte kunna lägga till en extra stolpe under gavelnock? Det blir inte så stora laster då de inte behöver ta hänsyn till snö där nere.
 
J justusandersson skrev:
Utan stödjande mellanväggar i bottenplanet måste golvbjälkarna till loftet "hänga" i takstolarnas högben. Även med begränsade laster på loftet känns det lite knappt. Det finns fler tänkbara lösningar. Gå upp i dimension på högbenen, minska c/c på takstolarna till 600 mm eller byta ut golvbjälkarna till limträ som klarar spännvidden på 5,7 meter. Jag tycker den sista varianten är bäst. Då kan du utesluta de vertikala stödbenen. Eller har takstolstillverkaren andra dimensioner än de som du angav inledningsvis? Hans 3D modell verkar inte vara helt skalenlig.
J justusandersson skrev:
Utan stödjande mellanväggar i bottenplanet måste golvbjälkarna till loftet "hänga" i takstolarnas högben. Även med begränsade laster på loftet känns det lite knappt. Det finns fler tänkbara lösningar. Gå upp i dimension på högbenen, minska c/c på takstolarna till 600 mm eller byta ut golvbjälkarna till limträ som klarar spännvidden på 5,7 meter. Jag tycker den sista varianten är bäst. Då kan du utesluta de vertikala stödbenen. Eller har takstolstillverkaren andra dimensioner än de som du angav inledningsvis? Hans 3D modell verkar inte vara helt skalenlig.
Jag har ju som målsättning att spara centimetrar i golvbjälklaget för att få så mycket plats uppe som möjligt.
Det ritprogram jag använder har sina begränsningar, eller så är det användaren som har sådana.
Hur som helst, jag hittade ingen takstol utan använde ett triangelfönster.
Om ni tänker er två takstolar vanliga och 2 förhöjda på mellanväggarna.
"Golvbjälkarna" skall då inte finnas där den är på de förhöjda takstolarna, så var snälla och tänk bort dom.
Mellan dessa 4 takstolar.. en balk i toppen
3D-ritning av ett golvbjälklag med fyra takstolar, där två är förhöjda, i ett husstommeskelett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag anser att du kan skippa takstolar och lägga en balk som spänner hela vägen mellan gavlarna samt lägger till en stolpe i vardera gavel. Detta kommer sannolikt bygga mindre eftersom du sannolikt behöver takåsar mellan takstolarna i ditt förslag. Lägger du bjälklaget på mellanväggar enligt skiss behövs bara vanliga virkesdimensioner.
 
Jag instämmer helt med bossespecial. Du är ju i det lyckliga läget att du kan bygga utan hänsyn till snölaster, en svåruppnåelig dröm för svenska arkitekter och konstruktörer. En nockbalk av limträ som löper hela vägen och som vilar på en limträstolpe i vardera änden kan få ganska beskedliga dimensioner trots längden. Kanske 140x405 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.