Vi tänkte ta upp ett fönster i köket. Ringde ERA som är tillverkaren på våra andra fönster för att kunna beställa ett likadant fönster som de vi redan har. Ett vridbart med löstagbara helt fyrkantiga vita spröjs.
Nuförtiden har de en helt annan profil på spröjsen och jag tror att det kommer att synas utifrån om man väljer annat än fyrkantiga spröjs.

Måste jag bygga egna eller vet någon om det finns fyrkantiga spröjs kvar på marknaden? De jag hittar har alla fasade kanter.
 
Eftersom fönstren ofta är måttanpassade? Så borde ERA kunna bistå med samma profil som ni har i era befintliga fönster.

Annars borde det vara en enkel match för ett snickeri att snida till likadana spröjs som ni har. Åk dit med dina nya spröjs som är måttanpassade samt ett av dina gamla spröjs som de kan kopiera. De borde kunna fräsa ur fasningen och limma dit material så att de kan fräsa fram samma profil som ni redan har. Sen måla dem.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Eftersom fönstren ofta är måttanpassade? Så borde ERA kunna bistå med samma profil som ni har i era befintliga fönster.

Annars borde det vara en enkel match för ett snickeri att snida till likadana spröjs som ni har. Åk dit med dina nya spröjs som är måttanpassade samt ett av dina gamla spröjs som de kan kopiera. De borde kunna fräsa ur fasningen och limma dit material så att de kan fräsa fram samma profil som ni redan har. Sen måla dem.
Nej, det är inte måttanpassade fönster och fick inget erbjudande om att de kunde ordna likadana spröjs.

Det lutar väl åt att låta ett snickeri tillverka likadana. Att göra själva spröjsen själv är i och för sig lätt eftersom de är fyrkantiga utan fasning men däremot så måste de ju ha någon slags fästanordning också.

Kan jag t ex köpa ett sånt här
https://www.byggmax.se/fönster/träfönster/vridfönster-trä-energi-vit-p6218874

och göra egna spröjs till? Men hur ska jag i så fall fästa spröjsen?
 
Ringde ERA som är tillverkaren på våra andra fönster för att kunna beställa ett likadant fönster som de vi redan har.
Sorry, jag bara antog att ni haft en fönsterfirma som bytt fönster efter uppmätning. Men det spelar mindre roll nu.

Köper ni ett fönster med de nya spröjsen så är ju fästen och allt redan klart. Då kan du antingen bygga om spröjsen enligt tidigare förslag. Eller så tillverkar du helt nya och flyttar över fäst-delen från de medföljande spröjsen till dina nya.
 
  • Gilla
starmanin
  • Laddar…
Semiproffset Thiger skrev:
Sorry, jag bara antog att ni haft en fönsterfirma som bytt fönster efter uppmätning. Men det spelar mindre roll nu.

Köper ni ett fönster med de nya spröjsen så är ju fästen och allt redan klart. Då kan du antingen bygga om spröjsen enligt tidigare förslag. Eller så tillverkar du helt nya och flyttar över fäst-delen från de medföljande spröjsen till dina nya.
Smart! Så gör jag nog. Köper med fel spröjs och tar delarna från dem och bara byter ut träet. Om det går förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.