Tja!

Jag har gått på ett riktigt riktigt stort jobb nu.
Renovera hela huset själva.
Renoverar så billigt som möjligt, då de endast ska användas en gång eller två om året.

Byggt 1939
120kvm2 (total bra)
Ingen tidligare renovering vad jag kan se, förutom idioter osm har efterissolerat å skapat röte, mögel å allt vad de innebär..

Källare är betong med garage, kallt som s.... Alla rör frusna med vatten i, så måste nog göra mig redo för de värsta... Sen är ju pannan en annan story. Kopplat av för 4 år sen med vatten i...
Bara att riva ut skiten (har ett par strongman killar som hjälper för en öl isf.) eller ha kvar?
Är olja, el och pellets som går till alla rum.
Hur mycket kan de komma på för endast biltema rör å skit? (mellan tumme och pekfinger)

1. etg rutten långvägg. TRE lag brädor, sågspon i ena laget, gammal skiten fiber mellan andra. Ingen plast, endast tre papplag (nej inte ens vindskydd är här...)
Bara att riva allt, inte spara på något eller går de å använda fibern i tex. källaren?

2. etg. och kallvind.
har rivit allt upp till nock nu, då de va läcka där.. rivit bort typ allt som gick att riva förutom takstolar och plåt taket.
Här låg plåt taket direkt på spån med papp under och sen några plank till att holda de uppe bara..
Hittar mögel, fuktskador, ruttna bjälklag överallt..

Sen nu till några frågor:
Hur mycket kan jag riva i huset innan huset är ostabilt å inte beboligt samtidigt? (ja, jag bor här nu när jag renoverar... Kallt i Norrland utan isolasjon, men lite får man la klara..)
Kan man i princip riva allt mellan nock och källare (utom bärande väggar givetvis) eller borde man stiva av lite med några snabba lösningar undervägs? Vill ju inte ha huset över mig precis...

De knirkar o knakar som sjutton å hela huset rister när frugan (strax över 50kg) bara går över golvet på 2. våningen... Är de något man löser när man får nya golv? Är de farligt nu?

Takstolarna gör mig lite närvös... Inte är de någon tjock stomme i midten, inte är de någon kattvind så att man har stabila bärande bjälk där, inge är det något i midten (mellan takstolerna) som ska holda dom sammen eller något. Å dom som ligger i golvet mellan 1 og 2 etg. är ju så tunna att en fjärt på dom så knäcker dom...
Är de någon som helst möjlighet att takstolerna har fäste i källaren, eller hur f... har dom gjort när dom satte dom ? Jag hittar INGET som kan värka som stabiliserande, å jag hittar INGET som borde göra så att dom holder sig på plats. Funderade även på om tterpannelen va enda som höll dom på plats (nej, jag vet de inte är så...) Men hittar INGEN logik i de alls!!

Min "dröm" är at jag kan riva absolut allt i hela huset, riva ut allt, bara låta ytterpannel och bärande stommar osv stå kvar. sen bygga på de. (jag vet.. Jag borde riva, bygga nytt... Men nej. Jag ska bo här samtidigt... Å orkar inte bo i husvagn eller på hotell under tiden... Jag renoverar i mitt egna tempo hela vägen, å har ingen jobb eller något annat så jag lägger den tid jag orkar själv på detta..)

Har inte några planer alls om att hyra inn en enda snickare, rörmåkare eller elektrikker (jag har varit hobby elektrikker sedan jag va 4 år eller något) Jag vet... Jag kan få problem med försäkring osv om de går illa.. Men jag ser på de så här: Jag ska va här 1-2 ggr om året, spelar ingen större roll. Om de nu är så de börjar brinna, så är de inte en enda person de går utöver än bara mig.. Ingen nära grannar eller nogot så.
Får jag vattenläcka så rinner de ner i vattnet här ändå, som är 32 meter från husväggen...
Å jag ser de positiva i de.. Brinner de, eller något så så får jag lite mera att göra bara :p

Enda jag bryr mig om är säkerheten medans vi är här just nu å river osv :)
 
Hej, omöjligt att svarar på frågan men normalt skall ett hus stå kvar med ytterfasad och stomme + ev bärande innerväggar. Huset kan ju vara ett gammalt hemapulande som inte klarar en tuffare renovering så vem vet.
 
  • Gilla
sellgra
  • Laddar…
Lite bilder på takstolar och annat skulle underlätta.
 
Du kan så klart riva allt, men inte samtidigt. Ta en bit i taget så att du inte hamnar i Arga Snickaren...

Riv inte mer nu, utan att du först byggt upp något som håller ihop huset.

Exakt hur mycket du kan riva innan et riskerar att rasa kan vi omöjligt säga utan att vi får se ritningar och foton. Men på din beskrivning låter det som om du redan rivit för mycket.

Du sätter väl stämp när du river ytterväggar och bärande innerväggar?

Koll på vilka kattvindsväggar som eventuellt är bärande plankvägg utan reglar?
 
Bild på taket
Bild från 1. etg
bild från ritningar på hur de ska bli. De som är annorlunda just nu (som inte finns än) Är kids room pluss att halva badet är just nu en hall till de som är "vårat sovrum"
 
  • Översiktlig ritning av heminredning visar kök, badrum, sovrum, barnrum och underhållningsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med nakna trästommar, rörsystem och rivet tak i ett rum under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar i trä på en vind med synliga plankor och isolationsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Lite bilder på takstolar och annat skulle underlätta.
Bilder är lagt till nu :)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Du kan så klart riva allt, men inte samtidigt. Ta en bit i taget så att du inte hamnar i Arga Snickaren...

Riv inte mer nu, utan att du först byggt upp något som håller ihop huset.

Exakt hur mycket du kan riva innan et riskerar att rasa kan vi omöjligt säga utan att vi får se ritningar och foton. Men på din beskrivning låter det som om du redan rivit för mycket.

Du sätter väl stämp när du river ytterväggar och bärande innerväggar?

Koll på vilka kattvindsväggar som eventuellt är bärande plankvägg utan reglar?
Jag river inga ytterväggar eller bärande inneväggar just nu som sagt :) Endast pannel, golv, å allt innuti som sagt.
 
Mer bilder på takstolarna tack.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tycker du ska rannsaka dig själv lite först. Vissa av konstruktionerna låter som de är tidstypiska och är inte fel i sig men du ondgör dig över tidigare ägare som du påstår orsakat skador på huset på grund av hur de renoverat. Samtidigt:
* visar dina frågor på att du själv inte har riktigt koll på vad du håller på med.
* tänker du koppla all el eftersom det ändå bara är bra om huset brinner upp. Riskerna med felkopplad el är mångt mycket större än så...En besökande kan ju dö av strömgenomgång också ;).
* ska du vara din egen rörmokare med motiveringen att läckor ändå rinner till vattnet...

Den dagen du säljer huset (den dagen kommer så småningom) så är det ytterst klokt att ha renoverat med förnuft och följt alla regelverk som finns.

Mitt råd är att du går lite mer metodiskt fram, men nog om detta.

Om takstolarna inte är fribärande, vilket de inte ser ut att vara( men det är svårt att se utan en bild på hela takstolen) är innerväggarna högst troligt bärande. Du kan riva innerväggarna - men då måste du stämpa (sätta tillfälliga stolpar) innan du river dem och dessa måste då vila stabilt på bjälklaget i golvet. Är du osäker på hur du ska göra så ställ en fråga här.

Du beskriver också att bjälklaget mellan 1:a våning och källare är svajjigt, det behöver inte vara fara å färde och så länge du inte rivit i golven eller bärande väggar i källaren så påverkas ju inte golvets bärighet. Men om du ändå håller på att riva är det klokt att åtgärda. Du beskriver diverse vattenskador, så det är ju inte omöjligt att det förekommer skador i golvet?

Ta det lungt så ska du se att det går bra. Och lycka till!

Edit: Hur brett är huset, dvs vad är takstolens spännvidd? Vilka dimensioner är virket av?
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag tycker du ska rannsaka dig själv lite först. Vissa av konstruktionerna låter som de är tidstypiska och är inte fel i sig men du ondgör dig över tidigare ägare som du påstår orsakat skador på huset på grund av hur de renoverat. Samtidigt:
* visar dina frågor på att du själv inte har riktigt koll på vad du håller på med.
* tänker du koppla all el eftersom det ändå bara är bra om huset brinner upp. Riskerna med felkopplad el är mångt mycket större än så...En besökande kan ju dö av strömgenomgång också ;).
* ska du vara din egen rörmokare med motiveringen att läckor ändå rinner till vattnet...

Den dagen du säljer huset (den dagen kommer så småningom) så är det ytterst klokt att ha renoverat med förnuft och följt alla regelverk som finns.

Mitt råd är att du går lite mer metodiskt fram, men nog om detta.

Om takstolarna inte är fribärande, vilket de inte ser ut att vara( men det är svårt att se utan en bild på hela takstolen) är innerväggarna högst troligt bärande. Du kan riva innerväggarna - men då måste du stämpa (sätta tillfälliga stolpar) innan du river dem och dessa måste då vila stabilt på bjälklaget i golvet. Är du osäker på hur du ska göra så ställ en fråga här.

Du beskriver också att bjälklaget mellan 1:a våning och källare är svajjigt, det behöver inte vara fara å färde och så länge du inte rivit i golven eller bärande väggar i källaren så påverkas ju inte golvets bärighet. Men om du ändå håller på att riva är det klokt att åtgärda. Du beskriver diverse vattenskador, så det är ju inte omöjligt att det förekommer skador i golvet?

Ta det lungt så ska du se att det går bra. Och lycka till!

du har nog lite fel på mycket här :p

1. Nej jag kommer aldrig sälja huset.. å inte borde de va möjligt att sälja de eller. Jag köpte huset med mark (nästan 5 ha) för 15 000 kronor... Även dom husen i "byn" två mil närmre centrum kostar 40-50 000 när dom är 100% i topp skick.
Så här får man aldrig såld hus, å inte är de något värde i att sälja eller.

2. De jag är förbannat över är att han som har renoverat här före mig, har gjort samma sak jag själv ska göra :p Skita i allt "normalt" å bara ha de som en stuga man åker till för att komma undan folk. (Inte typ som sommarstuga, då sommarstugan har mycket mycket bättre skick än vad detta huset ska få) Huset har blivit användt som majja plantage i flera år före jag tog över de nu med allt vad de innebär :p

3. Jag har huset här för att jag inte ska ha besök utav någon, så ingen fara där... Å jag har gått elektro linjen på skolan, renoverat alla mina hus och lägenheter efter vad jag själv har lärt mig. Enda två grejjer som gör att jag inte är elektrikker är: Jag tog aldrix examen, då jag började jobba med något annat några månader innan praktiken skulle börja, så slutade skolan direkt. Och två: Jag har inte jobbat med de, men har ganska så mycket ärfarenhet ;)

4. de med rörmåkare kom lite fel ut. Jag bryr mig inte stort om jag får en läcka i huset, om de ruttnar osv. Så länge de är jag själv som har orsakat de. Då kan jag inte lägga skulden på någon annan, å då är allt bra :p

JAg ska upp å ta lite flera kort på tak, golv osv nu strax. Så får man lite mera "innblick".

Tackar så mycket till alla som bidrar här :)
Har läst vad jag har skrivit i första innläggen osv, å jag ser nu att jag möjligen värkar lite "i dont care, i have money kille". Så är inte saken. Saken är att jag vill själv veta hur allt fungerar i huset. Precis som Mexitgel här skrev om el att de kan va farligt osv. Jag vill därför veta med 100% säkerhet att de är gjort så som jag själv vill göra de å inte en pundare som har gjort 7 styck säkringsskåp inne i huset, å ingen utav dom är helt så som dom ska va :p
 
mexitegel mexitegel skrev:
Edit: Hur brett är huset, dvs vad är takstolens spännvidd? Vilka dimensioner är virket av?

Huset är 9x8 meter (8 brett)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.