Hej

Nu är det dags för mig att byta fasad på mitt 30-tals hus. Jag vill hitta en fasad som är underhållsfri. Jag har kollat runt och fastnat väldigt mycket för underhållsfri PVC. Men även hittat plåt och träkomposit som med skall vara underhållsfritt. Min förhoppning är att kunna montera fasaden själv. Men önskar kunna få lite vägledning nu innan jag bestämmer mig, så har några frågor.

1, Fördelar och nackdelar med dom olika materialen?

2, Någon som vet någonting om PVC panel?

3, Vilket är enklast att montera själv utan snickare?


Tack på förhand ep90mx
 
Jag har tittat lite på KAYCAN och jag har sån tur att dom installerat ett av dessa hus från sin hemsida i byn, så har kunna klämma och känna lite byggbild3_480.jpg

nackdelen jag ser är att det är lite korta brädor för mitt hus, och när jag hörde mig för efter hjälp med montering var det typ 6-12mån väntan.....
 
I mina ögon finns det inget som är underhållsfritt. Det som påstås vara det bryts ner ändå och blir fult i sig själv och kräver byte ändå till slut.
 
M MagicFingers skrev:
Jag har tittat lite på KAYCAN och jag har sån tur att dom installerat ett av dessa hus från sin hemsida i byn, så har kunna klämma och känna lite [bild]
Jaa, dom ser lite korta ut på bilden. Vet du vilka längder dom finns i?
 
S Stefan1972 skrev:
I mina ögon finns det inget som är underhållsfritt. Det som påstås vara det bryts ner ändå och blir fult i sig själv och kräver byte ändå till slut.
Varför jag blivit så intresserad av PVC är att en släkting monterade det i slutet av 60-talet och det har inte hänt något med deras fasad. Så håller det i 50år så är jag nöjd.
 
Jag tror PVC håller bra, men man behöver välja vita paneler.
Alla andra färger bleks, mer eller mindre.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag tror PVC håller bra, men man behöver välja vita paneler.
Alla andra färger bleks, mer eller mindre.
Precis, jag har varit i kontakt med en PVC leverantör och han sa samma sak. Att man bör välja vit panel för andra kulörer bleknar.
 
L L-E skrev:
[länk]
Verkar vara vanliga fibercementskivor målade med vattenburen färg.
Platsar inte som underhållsfri fasad tycker jag, står inget om hur länge färgen håller tex.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Verkar vara vanliga fibercementskivor målade med vattenburen färg.
Platsar inte som underhållsfri fasad tycker jag, står inget om hur länge färgen håller tex.
ISO 105 A02: 4
.
 
Mexitegel får väl anses vara skapligt underhållsfritt? :D
 
  • Gilla
L-E
  • Laddar…
Skifferfasad!
 
L L-E skrev:
ISO 105 A02: 4
.
Har du tänkt köpa rockpanel, eller var det bara ett tips?
Vad kostar det isåfall?
 
Väcker en gammal tråd angående fasad av plast. Var i kontakt med importören av caycan för några år sedan och enligt honom är det en perfekt panel att sätta kustnära, nära saltvatten och kan då tänka mig västkusten. Borta i staterna fanns det en andrahandsmarknad just för plastpanel och det kanske man kan förstå när kåkarna blåser bort var och vartannat år.

Tänker just på att det är plast, kanske inte så miljövänligt varken vid framställning eller vid brand.

Men om man nu slipper måla fasaden var 10 år och denna panel har en livslängd på 40-50 år och inte kostar så mycket mer än traditionell panel måste detta vara något att satsa på kan man tycka eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.