Har fin ytterdörr och ska sätta in lås. Låskolven hamnar för långt in och därmed behöver jag en förlängare. Eftersom det fattas 4 mm och den kortaste jag kan hitta är 8 mm (t.ex Jula/Clas Ohlson) blir det ju heltokigt. Att vrida sönder en cylinder som sticker ut 4 mm är ju inte svårt.
Finns det inga kortare eller hur gör man?
 
Skaffa en längre cylinderring är mitt förslag.

(Jag försökte hitta info hos Assa om vilka förlängningar som finns, men deras sida är väl sådär. Om man vill uttrycka sig snällt. Bara en massa pr-fluff.)
 
Det har jag ingen lust med eftersom förpackningen redan är bruten osv.
Ska man inte kunna lita på att det finns standardformat på denna typ av prylar som är så millimeteranpassade och dessutom svindyra? Otroligt stendumt...   >:(
En ny ring kostar ju 200 spänn. Det blir 50.000 per meter. Inte helt OK, faktiskt.
 
hej! vilken typ av lås cylindrar är det,är det assa 2000 series dubbel cylindrar eller?
 
Nej, jag köpte den som Clas Ohlson har. Minns inte fabrikatet men det är inte ASSA:
 
  • cylinder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

zingo skrev:
Har fin ytterdörr och ska sätta in lås. Låskolven hamnar för långt in och därmed behöver jag en förlängare. Eftersom det fattas 4 mm och den kortaste jag kan hitta är 8 mm (t.ex Jula/Clas Ohlson) blir det ju heltokigt. Att vrida sönder en cylinder som sticker ut 4 mm är ju inte svårt.
Finns det inga kortare eller hur gör man?
Det finns inte mindre förlängare än 8mm, nästa är 10 och sedan blir det 12,5. Men om du köper 8mm så blir hela cylindern 12mm. Sedan köper du en 11mm cylinderring. 2mm godkänns att den sticker ut.
 
zingo skrev:
Det har jag ingen lust med eftersom förpackningen redan är bruten osv.
Ska man inte kunna lita på att det finns standardformat på denna typ av prylar som är så millimeteranpassade och dessutom svindyra? Otroligt stendumt...   >:(
En ny ring kostar ju 200 spänn. Det blir 50.000 per meter. Inte helt OK, faktiskt.
Det kan rimligtvis inte finnas standardformat då alla dörrar är olika tjocka, och avgörandet hänger på hur långt in låsskistan fräses. Det finns cylring. från 6mm till 24 mm. Hade du skaffat en rund cyl hade den fått sticka ut hur långt som helst. Visst kan man tycka att lås och tillbehör är dyrt. Trots att det handlar om säkerheten till ditt hem som du säkert utrustat med många dyra prylar.
 
Jo, men varför är t.ex dörrar olika tjocka?
Gipsskivor är inte olika tjocka. Det finns åtminstone standardtjocklekar så att man kan få in en eldosa på rätt sätt i förhållande till hur många lager gips man har. Det är väl samma sak.
 
zingo skrev:
Jo, men varför är t.ex dörrar olika tjocka?
Gipsskivor är inte olika tjocka. Det finns åtminstone standardtjocklekar så att man kan få in en eldosa på rätt sätt i förhållande till hur många lager gips man har. Det är väl samma sak.
Olika tillverkare har sina egna ideér hur en dörr ska vara isolerad, det avgör pris mm. Sedan är brandklassning en anlednig eller om du behöver en extra tyst dörr.

Och jodå det finns gips i olika tjocklekar ;)
 
Det får bli en förlängare på 8mm och sedan bygger jag på med en hemsnickrad 3-4mm metallring under ringen...
 
Nu har jag unnat mig en ny ring, 10 mm istället för 13 mm som den andra var. Perfekt och det var väl värt 79 kr.
 
zingo skrev:
Har fin ytterdörr och ska sätta in lås. Låskolven hamnar för långt in och därmed behöver jag en förlängare. Eftersom det fattas 4 mm och den kortaste jag kan hitta är 8 mm (t.ex Jula/Clas Ohlson) blir det ju heltokigt. Att vrida sönder en cylinder som sticker ut 4 mm är ju inte svårt.
Finns det inga kortare eller hur gör man?
Egentligen spelar det inte ngn roll hur mycket cylindern sticker ut. Dom (tjyvarna) använder verktyg som är kraftiga nog att klämma till även cylinderringen. Det händlar mer om utseende.
 
Det finns en anledning till att ringen runt en Rund Cylinder kallas dekoring. Då det bara är en dekor. Att en rund cyl får sticka ut hur långt som man vill kan jag inte riktigt hålla med om. 15-17 mm anser jag va på gränsen till förmycket då även runda cylindrar knäcks lekande lätt (Om man vet rätt teknik)
 
Var kostar en cylinderring till Assa 700-cylindrar 200:-???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.