I vårt kontrakt med Älvsbyhus ingår det en villaförsäkring från If det första året. Jag tror att detta är ganska vanligt att det ingår det första året, eller jag kanske har fel. Till detta får man sedan komplettera med en hemförsäkring.
 
Vad jag kan se i våra papper binder vi inte upp oss på något sätt utan det ingår helt enkelt i entreprenadavtalet med vår husleverantör.
 
Vi har också ett gratis försäkring under ett år och vi binder oss inte till att fotsätta med dem året därpå.
Men tänk på att an måste ha hemförsäkning ocså, för den är inte inkluderat i viloförsäkringen
 
Ja, If verkar göra det mesta för att locka kunder. Givetvis kan man utnyttja erbjudandet, men se dig sedan om på marknaden och jämför villkoren. Av vad jag sett och hört om If så är det inget bolag jag kan rekommendera. Framför allt så har deras offerter alltid legat högst i pris.
 
Vi hade också If första året på byggnaden då detta var gratis, lösöres delen dock hade vi i annat bolag. Efter 1 år fick vi såklart ett försäkringsbrev med tillhörande inbetalningskort vilket visade sig vara dyrare i vårat fall i förhållande till motsvarande försäkring i andra bolag.
 
Från de flesta trähusleverantörer, åtminstone de större, ingår i priset en ettårig villabyggareförsäkring. I de fall det är If som är försäkringsgivare gäller deras normala försäkring i ett år från det stomleveransen sker. Den täcker dels skador (vattenskador, brand,inbrott m.m.)och dels det ansvar man har som byggherre (exempelvis skador på tredje mans egendom).
När man flyttar in måste man se till att komplettera med en lösöresförsäkring om man inte redan har en sådan.
Man är naturligtvis inte bunden till exempelvis If när försäkringstiden går ut.

Har man entreprenadkontrakt med entreprenörer på basis av ABS 95 är varje entreprenör skyldig att ha sin entreprenad försäkrad under entreprenadtiden .
 
Nej !!!! IF försäkring täcker tex inte vattenskador på ditt nya hus.
De hänvisar då till att entreprenören har en garanti på 2 år och skall stå för skadan.
Med andra ord så är det inte så svårt att erbjuda en billig försäkring de 2 första åren då den inte gäller för något pga entreprenörens garanti skall täcka det.
 
Mitt svar ovan är allmänt och tyvärr lite ofullständigt. Koffan har rätt. Försäkringsbolagen reserverar sig för om en entreprenör gjort fel och skadan framträder under garantitiden. Är det en "skada som leverantör eller annan ansvarar för enligt lag, garanti eller liknande åtagande" (If:s skrivning) så gäller försäkringen inte "såvida du inte kan visa att den som ansvarar inte kan fullgöra sitt ansvar" (också If:s skrivning).

Den garanti som här avses är vid småhusentreprenader två år från slutbesiktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.