Jag håller på att byta den fasta installationen av kabel till taklampor. Kabeln som sitter där idag är ca 9mm i diameter. Den går från väggen uppe vid taket ut till lampan och är fastsatt med spikklammer. Kabeln har 3 ledare men bara två används. Kabeln är väldigt styv.

Anledningen till att jag vill byta är att den är målad många gånger och helt enkelt inte är snygg rent estetiskt. Jag har försökt att hitta rätt kabel men det är en djungel så jag behöver hjälp.

På Coop Bygg där jag ofta handlar finns denna guide för Gelia kablar. Jag gissar att det är under avdelningen Kök, Sovrum, Vardagsrum jag ska titta men vad betyder allt? Föreslå en kabel och även spikklammer som passar till denna så blir jag mycket tacksam.

http://www.lonnsel.se/PDF/gelia_kabelguide.pdf

Jag undrar också, får man dra denna kabel i ett fyrkantigt plaströr istället för spikklammer?

https://www.hornbach.se/data/shop/D04/001/780/496/824/82/DV_8_3773873_01_4c_DE_20150803155410.jpg
 
Ekrk är ju snyggast kabelkanal är ok men det trist ut
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Lite oklart inlägg.
Gelia-kablar. Gelia är bara en firma som paketerar grejor i konsumentanpassade mängder och förpackningar.

"fasta installationer" ska en elektriker utföra.

Vanlig "lampsladd" kallas med en fackterm SKX. Är platt och ojordad, passande klammer finns.
Sedan finns en jordad variant, "RKK".

Ta en bild på dina grejor så blir det enklare att hänga med på vad du menar.
 
  • Gilla
Daxixix
  • Laddar…
Med Gelia-kablar menar jag förpackningar som ser ut som den här

Menar du att jag inte får byta denna kabel själv?

images

E etompau skrev:
Lite oklart inlägg.
Gelia-kablar. Gelia är bara en firma som paketerar grejor i konsumentanpassade mängder och förpackningar.

"fasta installationer" ska en elektriker utföra.

Vanlig "lampsladd" kallas med en fackterm SKX. Är platt och ojordad, passande klammer finns.
Sedan finns en jordad variant, "RKK".

Ta en bild på dina grejor så blir det enklare att hänga med på vad du menar.
 
E Elnovis skrev:
Med Gelia-kablar menar jag den här.

Menar du att jag inte får byta denna kabel själv?

[bild]

Är kabeln en del av husets fasta elinstallation så är det ett jobb för en elektriker.
Anslutningskablar mellan ett uttag och en taklampa kan du fixa med själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.