Hej
Tänka sätta en droppbricka under utedelen för att leda ut vattnet som droppar ner till gräsmattan. Justnu har uppstått en isberg under pumpen. Luft/ luft är pumpen förresten.
Är det nån som har gjort det och kan rekommendera en fungerade lätt installerad bricka?
 
Du behöver ha värme i brickan, annars fryser det på brickan.

Det finns som tillbehör till vissa pumpar.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Hej
Tänka sätta en droppbricka under utedelen för att leda ut vattnet som droppar ner till gräsmattan. Justnu har uppstått en isberg under pumpen. Luft/ luft är pumpen förresten.
Är det nån som har gjort det och kan rekommendera en fungerade lätt installerad bricka?
Uppvärmt tråg och slang med värmekabel kostar en del i inköp och att sedan driva den kostar en del per år.
Nu vet jag inte hur långt bort du ”måste” få iväg vattnet men det kanske räcker att luta ett skivmaterial mot fasaden så det rinner lite mer framåt?
Takpannor eller plexiglas är 2 varianter som brukar förekomma.

Climaco har annars ett tråg som heter pancake och Entrade marknadsför ett par olika varianter med värmekabeln inbyggd så värmekabeln inte ligger ovanpå och då ofta samlar skräp som kan ställa till det
 
Det går väl att ha en bricka under som du med jämna mellanrum lyfter bort och avlägsnar isen. Är brickan lite flexibel kommer isen lossna direkt. Brickan kan väl vara av vad som helst, men är det plast i så fall en köldtålig sådan.
 
Till min gamla värmepump fäste jag en skobricka/skomatta under pumpen. I brickan monterade jag en värmekabel med hjälp av buntband. Borrade ett större hål där vattnet kunde rinna ut genom ett rör. Jag lät för övrigt värmekabeln mynna ut i röret. Funkade klockrent.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag tänkte sätta en hängränna i plåt som leder bort vattnet. Den ska ligga löst uppallad. När det blir för mycket is i den så är det bara att lägga den upp och ner och hälla en kanna varmt vatten på den, alternativt bända lite, så lossnar isen.
 
C Comfort Thomas skrev:
Uppvärmt tråg och slang med värmekabel kostar en del i inköp och att sedan driva den kostar en del per år.
Nu vet jag inte hur långt bort du ”måste” få iväg vattnet men det kanske räcker att luta ett skivmaterial mot fasaden så det rinner lite mer framåt?
Takpannor eller plexiglas är 2 varianter som brukar förekomma.

Climaco har annars ett tråg som heter pancake och Entrade marknadsför ett par olika varianter med värmekabeln inbyggd så värmekabeln inte ligger ovanpå och då ofta samlar skräp som kan ställa till det
Den är monterad på fasaden. jag behöver leda vattnet bort från pumpen bara 20 cm för att hamna på gräsmatten.
 
Nu vet jag inte vart ni bor eller hur hårt ni utnyttjar era luftvärmepumpar men det kan bli mellan 2 och 15 liter på ett enda dygn så det kan bli en del jobb om man ska tömma brickor, hinkar eller stuprör och är man inte hemma varje dag kan det bli lite stökigt
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Nu vet jag inte vart ni bor eller hur hårt ni utnyttjar era luftvärmepumpar men det kan bli mellan 2 och 15 liter på ett enda dygn så det kan bli en del jobb om man ska tömma brickor, hinkar eller stuprör och är man inte hemma varje dag kan det bli lite stökigt
Bra poäng, ska återkomma om hur det gick.
Kan tillägga att jag har en eluppvärmd droppbricka under så vattnet kanske är tillräckligt varmt för att inte frysa fast direkt.
 
Jag har suttit i och tittat på hur det droppar från utedelen. Kan konstatera att vattendropparna fryser inte på en gång utan det dröjer ett bra tag innan de förlorar så mycket värme så att det uppstår is. Har lagt en plast bricka (läckage skydd till kyl o frys) med bra lutning och ser att dropparna leds ner åt bort. Om det blir ishög en halvmeter bort gör inte mig så mycket.
Jag ska prova med bredare plast bricka först.
Om det funkat då provar jag med hängränna.
Värmekabel ska jsg prova som sista åtgärd.
Nya ideer mottages varmt.
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Den är monterad på fasaden. jag behöver leda vattnet bort från pumpen bara 20 cm för att hamna på gräsmatten.
Jag skulle ställa något lutandes mot fasaden för att slippa köpa något som dessutom drar lite ström och är en framtida felkälla.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
En passiv lösning är alltid bättre än en aktiv, åtminstone för plånboken.
 
L Lars48 skrev:
Jag har suttit i och tittat på hur det droppar från utedelen. Kan konstatera att vattendropparna fryser inte på en gång utan det dröjer ett bra tag innan de förlorar så mycket värme så att det uppstår is. Har lagt en plast bricka (läckage skydd till kyl o frys) med bra lutning och ser att dropparna leds ner åt bort. Om det blir ishög en halvmeter bort gör inte mig så mycket.
Jag ska prova med bredare plast bricka först.
Om det funkat då provar jag med hängränna.
Värmekabel ska jsg prova som sista åtgärd.
Nya ideer mottages varmt.
Hur snabbt det blir is beror även på utetemperaturen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.