Martin_B
Baserat på informationen i mitt föregående inlägg, tänker jag att det kanske inte är fel att man bygger med luftspalt men:

1. antingen låter takfoten vara helt stängd och tät, så luftspalten inte blir ventilerad utåt, men att luft kan cirkulera där inne och så det blir ett litet avstånd mellan råspont och cellulosaisolering, dvs. uppifrån och neråt: råspont, luftspalt, masonitskiva, cellulosaisolering. Vid behov kan man sedan borra några få hål per fack, så man får lite ventilation, alternativt installera små ventilationsluckor som går att öppna/stänga vid behov.

2. eller redan från början borra hål alternativt installera smala ventilationsluckor, så inte takfoten blir helt öppen. Dvs. att man tillåter viss begränsad ventilation.

Dock tänker jag att alternativ 1 borde vara den klokaste? Då kan man göra lite som man vill sen. Frågan är väl bara hur man skall kunna upptäcka problem, men kanske någon inspektionslucka inifrån på åtminstone ett enda ställe, som skulle kunna visa hur taket mår (åtminstone just där).
 
Martin_B Martin_B skrev:
Fungerar det att ha en luftspalt i låglutande tak (ja, säg 5 grader eller något) utan genomströmning vid nock och utan nockventiler?
Det vill säga att luftspalten endast är öppen i takfoten längst ner. Luft kan strömma fritt i varje fack från takfot, upp till nock och tillbaka ner till samma takfot igen, men ej blåsa igenom från en takfot till en annan p.g.a hinder i nock, och inte ut via gavelventil heller.

Fungerar detta i det fall man använder cellulosaisolering, på ett ytpapp- eller plåttäckt tak?


På vissa ställen har jag t.o.m läst att luftspalt kan göra det värre i det fall man använder cellulosaisolering, och på andra ställen står det att man skall ha luftspalt oavsett cellulosaisolering eller inte.
Hej. Jag har haft samma bryderi. Har ett låglutande "kuverttak" ungefär som på din bild. Det är inte platt som det ser ut på bilden, utan ca 8 grader
Röd träbyggnad med uterum och lutande tak, intill en större röd byggnad med plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock med papptak. Landade i lösningen med öppen takfot. Luft spalt under, men med mineralull. . Nu är mitt bygge lite speciellt. Det är ett uterum (oisolerat) med en integrerad hall. Det är bara taket i hallen som är isolerat.

Jag ville ju ha någon form av genom strömning. Men det blev ett helvete hur man skulle göra med kortsidorna, där slutar ju översidan i tvärbalken, dvs tvärstopp. Jag borrade 20mm hål på rad i tvärbalken för varje fack (inte bra ur konstruktionshänseende, men just den balken har stöd av hallväggen under). Så nu finns teoretisk luftning från takfot upp mot tvärbalken genom hålen och ned igen på insidan av verandan. Fanns ingen annan lösning som jag såg då. Cellulosaisolering hade säkert varit bättre, men det begrep jag inte då.
 
  • Gilla
Elida Nordin och 1 till
  • Laddar…
Lyfter denna tråd lite då jag håller på att bygga en isolerad punchveranda med 7graders lutning på en valmat tak. Jag bygger med luftning och tänker att luften får cirkulera ut under panelen, är det helt galet eller?
 
Martin_B
Linjemontoren Linjemontoren skrev:
Lyfter denna tråd lite då jag håller på att bygga en isolerad punchveranda med 7graders lutning på en valmat tak. Jag bygger med luftning och tänker att luften får cirkulera ut under panelen, är det helt galet eller?
Jag byggde med luftspalt trots cellulosaisolering, och låter det även ventileras ut mot takfot, samt genomfartsventilation vid nock.

På detta vis finns det åtminstone möjlighet att gå in med kamera om så behövs.

Ventilationshålen vid takfoten är dock redigt bromsade med insektsnät i trippa lager (en bit ifrån varandra), för att bromsa luftgenomströmningen en aning. På så vis tror jag att temperaturen blir mer jämn i luftspalten med mindre risk för kondens som resultat.

Ärligt talat tror jag det är i princip skit samma hur man än gör när man har cellulosaisolering. Resultatet kommer alltid avgöras av huset läge, både i landet och till väderstreck sett, väderlek (som man aldrig kan planera för), taklutning, osv. osv. Det är så många faktorer som avgör så man kan inte med säkerhet säga att det ena alternativet är bättre än det andra.

Har man luftspalt med ventilation, så kan man åtminstone alltid stänga igen den väldigt enkelt om så skulle behövas. Blir mycket svårt tvärt om, ifall man inte ens har satt luftspalt från början.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.