Undrar om en fastighet bygger utan bygglov...Fastigheten är 5 radhus och på gaveln av detta radhus byggs nu 5 förråd (sitter ihop med husen). Svårt att uppskatta arean på förråden men åtminstone ett par kvadratmeter st och 2 meter högt.

I mina ögon trodde jag att detta krävde bygglov. Planen från de som bygger var att försöka få med det i ursprungliga bygglovet men det ströks pga att grannar överklagade att byggnadsarean överskred vad detaljplanen tillät.

Men byggherren kan också ha varit taktisk och helt enkelt valt att lägga till det som friggebod eller attefall i efterhand för att slippa jobbiga grannar...?

Intressant att veta hur det ligger till, dels för möjligheterna att själv bygga en friggebod som sitter ihop med vårt hus (1-familjs) men också för att veta om denna fastighet kan ha möjlighet att ytterligare utöka byggnadsarean som redan är maxad.
 
Du skriver "5 radhus". Är det EN fastighet med en radhus länga som bostadsrätter eller hyreslägenheter? I så fall har jag för mig att de inte får bygga något bygglovsfritt överhuvudtaget. Friggebod får bara byggas i närhet till ett en eller tvåbostadshus (och inte sammanhängande), en Attefallstillbyggnad har liknande regler.

Om du själv vill bygga en "bod" som hänger ihop med huset, så måste det vara en attefallsutbyggnad, max 15 kvm. Och det krävs bygganmälan.

Jag gissar att det du ser är ett rent svartbygge.
 
Det verkar definitivt som en chansning.

Friggebod och Attefallshus kan bara byggas på egen tomt, ägd eller med tomträtt, om fastigheten är bebygd med ett en- eller tvåfamiljshus.
Bostadsrättsföreningar och hyresvärdar omfattas inte av dessa undantag.

Med andra ord: Svartbygge.
 
Troligen är de i fasen att dela till separata tomter oklart hur långt de kommit. Ägandeform är friköpt och delen där förråden är ligger på deras samnyttande parkering.
 
Nå, några fakta om friggebodar och attefallshus:

1. Inom detaljplanelagt område är alla sådana hus eller bodar normalt bygglovpliktiga.

2. På tomter tillhörande en- eller tvåfamilshus är ovan nämnda hus undantagna från bygglovplikten. För atterfallshus krävs dock bygganmälan.

3. Detta undantag gäller alla en- eller tvåfamiljshus, även radhus.

4. Undantaget gäller inte flerfamiljshus, verksamhetslokaler eller obebyggda tomter.

5. I en radhuslänga gäller det enbart varje bostadshus egen tomt (ägd eller tomträtt), inte samfälld mark.

Eftersom alla bodar i detta fall skulle placeras vid gaveln, på samfälld mark, verkar absolut bygglov krävas.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.