Jag ska rusta ett gammalt hus från sekelskiftet. Från början var tanken att sätta gips på de befintliga spontade väggarna. Nu funderas det på att regla upp väggarna, isolera samt därefter gips. Tanken var att regla med 45 mm reglar.

Huset kommer troligtvis inte att användas vintertid, men kostnaden i tid och pengar blir inte så mycket mer om man gör det nu i samband med den vanliga renoveringen. En annan fördel är att jag kan dölja elinstallationen.

Huset har en oisolerad vind som kommer att rustas och troligtvis isoleras sparsamt (45 mm eller liknande) samt inredas.

Bör jag strunta i ångspärren/plastfilmen? Jag tror inte att det finns något sådant i den befintliga väggen!

Alltså, bra eller dåligt att isolera i samband med renoveringen?
 
Tror inte att 45mm är dumt.. på så sätt kan du ju vara i huset lite tidigare och lite längre på året.. samt att kalla Sommar nätter blir ju lite varmare.. ;)

Om du tänkter köra med Miniral ull = Sten/glasull så bör man köra med ångspärr..

Fast jag kan säga att jag är osäker på en sak.. hur det blir om man inte har huset uppvärmt på vintern.. kanske är det då bättre att hoppa över ångspärren...
 
Isolera innifrån är aldrig egentligen direkt listigt. I din nuvarande konstruktion är det de spontade bräderna som är det ångtätaste skiktet. Vid isolering med 45 isolering flyttar du daggpunkten i konstruktionen till förmodligen mitt i spontade bräderna eller något. Organiskt material och daggpunkt betyder "microbfest"

Du skall iofs inte använda huset vintertid då struntar du i diffspärren av den enkla anledningen att det är då du får en osund fuktvandring i konstruktionen.
Och isolera gör man inte enbart för att hålla temperaturen på vintern. Det hjälper även mot värme på sommaren, framförallt i yttertak. Men även i väggar.

Men skall du inte ha den permanent uppvärmd under vintern så kan du isolera innifrån men skippa plasten då. Har du uppvärmt vintertid då skall plasten dit.

 
mr Z skrev:
Isolera innifrån är aldrig egentligen direkt listigt. I din nuvarande konstruktion är det de spontade bräderna som är det ångtätaste skiktet. Vid isolering med 45 isolering flyttar du daggpunkten i konstruktionen till förmodligen mitt i spontade bräderna eller något. Organiskt material och daggpunkt betyder "microbfest"

Du skall iofs inte använda huset vintertid då struntar du i diffspärren av den enkla anledningen att det är då du får en osund fuktvandring i konstruktionen.
Och isolera gör man inte enbart för att hålla temperaturen på vintern. Det hjälper även mot värme på sommaren, framförallt i yttertak. Men även i väggar.

Men skall du inte ha den permanent uppvärmd under vintern så kan du isolera innifrån men skippa plasten då. Har du uppvärmt vintertid då skall plasten dit.
Jag funderar lite på det här med daggpunkt, och vet inte om jag förstår riktigt...

Om man tex bara har 95 mm isolering i en vägg, kan det då vara dåligt att lägga på ytterligare 45 mm inifrån?
Förutsatt att man först tar bort plasten och sedan sätter tillbaks den på den nya 45 mm isoleringen?

Kan någon förklara det här med daggpunkt och när det kan ge problem ???
 
Daggpunkten är när vattenångan i luften avgår som vatten kan man säga. 20 gradig luft kan bära mer vatten ånga än 5 gradig luft. Daggpunkt kallas även för mättnadsånghalt.

Säg att du har en vägg av plankor då är det inomhus 20 grader och säg 5 grader utvändigt. Temperaturen faller linjärt från 20 till 5 grader genom konstruktionen vart daggpunkten finns beror på temperaturen ute och inne i detta fall säger vi att den är mitt i plankan.

Om du nu från insidan isolerar med 45 mm isolering så är den största temperatur skillnaden mellan insida isolering och utsida isolering. SÄg att temperaturen är 20 insida och kanske 8 grader utsida isolering och 5 grader på utsida planka.

säg att varje grad luft kan bära 3 gram vattenånga/kubikmeter som en siffra bara. Har du då en relativ fuktighet inne på säg 50% innehåller den luften 3x20/2 gram vatten alltså 20 gram/ kubik ... 5 grader kan bära som max 2x5 10 gram vatten. Alltså blir överbliven vattenånga i luften vatten.

Nu e det inte så enkelt men som en tum regel säger man att RF ökar resp. minskar med 5% för varje grad upp eller ned. 20 grader och RF 50% är är ungefär RF 55% vid 19 grader respektive RF 55% vid 21 grader.

Sen är det inte så enkelt men det är en tumregel...
Hoppas du blev lite klokare, och hoppas jag var någorlunda pedagogisk.
 
Så jag kan med någorlunda gott samvete smälla dit isoleringen och strunta i ångspärren? Jag vill ju inte att de idag fräscha spontade väggarna möglar inom några år!

Huset kommer med största sannolikhet aldrig att användas vintertid!
 
Då spikar du så det glöder!!! Men lägg med lite luftspalt på säg 10-15 mm och lufta i sockel eller i taket så e du toksafe...
 
Den här helgen blir det bara inköp av material, nästa helg så är det midsommar! Därefter spikar jag så det glöder! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.