R RapidSledge skrev:
Fanns vägen där sedan innan så borde du ha betalat:
"Vad är slitageersättning?
En fastighet som inte har någon andel i vägorganisationen kan få använda vägen mot en slitageersättning. Bestämmelser om slitageersättning finns bland annat i 50 § anläggningslagen (1973:1149) (AL). Fastighetsägaren ska då betala slitageersättning med hänsyn till det slitage som uppstår på vägen genom trafik till och från fastigheten. Men ersättningen täcker bara slitage. Om trafiken till fastigheten orsakar skador på vägen, ska fastighetens ägare betala ersättning för skadan."
Vägen tillkom i samband med avstyckning av min tomt.
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Har en liten servitutsväg in på vår tomt, de enda som just nu brukar denna väg är vi själva. Det kan eventuellt bli fler tomter i framtiden som nyttjar denna väg.

Är det vi som ansvarar för snöröjningen eller den som tillhandahåller servitutet?

Ska tilläggas att jag inte har något emot att skotta vägen utan detta är bara en undran hur det fungerar.
Jag förstår fortfarande inte.
TS har en servitutsväg, men vem har servitutet?
Bara för att TS har en servitutsväg finns väl ingen skyldighet till något överhuvudtaget, utom att inte stå ivägen typ?
 

Bästa svaret

R
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag förstår fortfarande inte.
TS har en servitutsväg, men vem har servitutet?
Bara för att TS har en servitutsväg finns väl ingen skyldighet till något överhuvudtaget, utom att inte stå ivägen typ?
"Tjänande och härskande fastigheter
Fastigheterna som ingår i servitutsförhållandet kallas

tjänande fastighet (fastigheten som har belastningen)

härskande fastighet (fastigheten som har rättigheten).

Underhåll
Bara om parterna är överens om det, får servitutet innehålla en skyldighet för den tjänande fastigheten att underhålla en väg, en byggnad eller någon annan anläggning som ingår i servitutet. Normalt är det den härskande fastigheten som ska stå för underhållet.

Exempel på servitut
Exempel på servitut är rätten att

gräva ner och använda en vattenledning på någon annans tomt
använda någon annans väg
ta vatten från grannens brunn
använda en brygga, ledning, badstrand, parkeringsplats eller något annat på den tjänande fastigheten
ta ved i någon annans skog
ta sig fram över tomtmark där ingen väg finns."
 
Min fastighet är härskande.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nu förstår jag, jag läste det som att TS hade vägen på sin tomt.
Det är ju skumt om man har en väg på sin tomt och servitut på den. My bad....

Jo det är TS som FÅR sköta vägen, blir det fler fastigheter är en vägförening en lämplig sak att bilda.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Jag är rätt säker på att den inte går på tomten. Men attden ligger på fastigheten är inte konstigt. Säljaren vill väl inte behålla en markremsa som enbart ska bära någon annansväg. Då är det ju lika bra att sälja narken.
 
Låter som min och grannens vägsnutt. En gammal välbyggd grusväg som byggdes för att få fram maskiner till bygga av ett tryckavlopp för ett område. Vägen går parallelt med ”stora vägen”, men är en användbar tillfart för kyrkobesökare. Vi har officialservitut på denna väg. Inget mer.
Efter att fått nej på snöröjning från samtliga aktörer inkl. kommunens egna verksamhet p.g.a. att det ligger avloppsbetäckningsr längs hela vägen, beslöt vi helt enkelt att strunta i snöröjning. Vi plattar helt enkelt till snön med bilkörning och det funkar bra.
Frågade kommunen vad som gäller och vi är inte tvingade att snöröja och har inget ansvar för vägens framkomlighet vintertid. Vi brukar dock fixa till den sommartid med saltning och dikesrensning. Normal skötsel alltså. Ibland har någon ändå snöröjt (av misstag?), men vi betalar aldrig något för detta. Vem som gör det är en gåta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Vägen tillkom i samband med avstyckning av min tomt.
Precis som min väg som också skapades i samband med avstyckningen av tomten.
Skillnaden är skrivningen i servitutet som lyder:
"Ändamål: väg
Rätt att anlägga, underhålla och förnya
utfartsväg inom område a."

Stickan
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Då är det inte en del sv tomten.
 
Vi har servitut på en väg till vårt hus. Alla har alltid kunnat gå och cykla på den, men vi är de enda som har (hade) rätt att köra bil på den. Från de asfalterade gångvägarna i området och fram till vår grind skulle vi egentligen skotta själva om vi behövde ha den skottad.
Sedan byggde kommunen en vändplats utanför vårt hus (för sopbilen) och renoverade badplatsen man når en bit längre bort på cykel/gångvägen, och biltrafik förbjuden-skylten flyttades från stora vägen ner till vändplanen. Då började så klart alla köra där, och vändplanen och anslutande gräsmattor används som parkeringsplats. Det, i sig, gör oss inget (utom när folk parkerar framför vår utfart eller kör som galningar) men så kom vintern... Då plogade de fram tills de asfalterade gångarna tog slut - och EFTER vändplanen ner till ån! Alltså inte "vår" snutt.
När vi då ringde kommunen sa de att "ja, men det är ju servitut, typ privat väg" "Jovisst, men på sommaren åker ju alla ner till badet!" - "Ja, men ingen åker ju ner nu när det är vinter..."
DÅ blev jag sur - "vägen kan väl för 17 inte vara privat på vintern och allmän på sommaren?!?"
Haha, då gav de sig :)
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Har en liten servitutsväg in på vår tomt, de enda som just nu brukar denna väg är vi själva. Det kan eventuellt bli fler tomter i framtiden som nyttjar denna väg.

Är det vi som ansvarar för snöröjningen eller den som tillhandahåller servitutet?

Ska tilläggas att jag inte har något emot att skotta vägen utan detta är bara en undran hur det fungerar.
Sevitut betyder " Rätt till företräde" Den kan vara ,statlig, kommunal, samfälld väg, väg och vatten, telekommunikation, elkraft, ecc.ecc.
Man måste undersöka hur den har kommit till och av vilken anledning. Mosning havnas
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.