Hemmakatten
Vi hade en 50 m lång berberishäck vid vårt förrförra hus, byggt 1964. Den fick jag klippa varje år och om jag orkade även på hösten. Tjocka handskar krävdes och att sopa upp allt från trottoaren var ett litet helsike.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
M
A arowe17 skrev:
I vårt hus har vi två badrum i samma stil, ett grönt och ett blått. Allt byggt 1969.
Var det någon speciell tanke bakom att man inte hade spegeln helt ovanför tvättstället utan centrerade tvättstället mellan spegel och fönster?
Har byggt om badrumet här (byggt 1970) och det såg lika knasigt ut som i ditt gröna badrum, ett halvt förnster och ett havt spegelskåp ovanför tvättsället!
 
M mnils skrev:
Var det någon speciell tanke bakom att man inte hade spegeln helt ovanför tvättstället utan centrerade tvättstället mellan spegel och fönster?
Har byggt om badrumet här (byggt 1970) och det såg lika knasigt ut som i ditt gröna badrum, ett halvt förnster och ett havt spegelskåp ovanför tvättsället!
Ingen aning faktiskt. Men lite märkligt är det allt.
 
  • Gilla
Dewe
  • Laddar…
Fast det fanns många idiotiska lösningar också på 60-talet.

Vi hade utbyggda gavelrösten på alla tre gavlarna och 5 graders taklutning på garagedelen. Värme och vatten draget i uppskålningen ovanpå platta på mark. I vårt hus från 1969.
Rent idiotiska konstruktioner som blev dyra och arbetsdryga att bygga om.
 
En okey artikel i vad som kanske blir en serie.
Har dock den invändningen att begreppet "sextiotal" nödvändigtvis blir missvisande.
Nedanstående periodindelning är mycket mer belysande -

  • 1935-1939 = Perioden "Barnrike" med behovsprövade subventioner
  • 1939-1945 = Krigsperioden med ransonering
  • 1945-1950 = Kvardröjande ransoneringsregler
  • 1950-1965 = Ransoneringsfritt före Miljonprogrammet
  • 1965-1975 = Miljonprogrammets egnahemskultur
  • 1975-1992 = Mellan Miljonprogram och skatteuppgörelse
  • 1992 och följande = Efter skatteuppgörelsen

Ett småhus byggt 1966 har mindre gemensamt med en villa från 1964 än med villan från 1974. Och förklaringen står att finna i Miljonprogrammets detaljerade regler för att man skulle få subvention. På samma sätt formades den breda villakulturen av motsvarande ransoneringar och subventioner alla de andra perioderna.
 
  • Gilla
Excel och 2 till
  • Laddar…
Det må vara hänt att det är mer korrekt...men det är väl inte en människa som skulle förstå vad som menades ifall rubriken var: "Ransoneringsfritt före miljonprogrammet"-hus - tidstypisk arkitektur, konstruktion, inredning?

Säger man "60-talsstil" så får nog de flesta en ganska liknande bild i huvudet av arkitektur, konstruktion, inredning, klädstil etc.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Mitt hus är ett WST-hus från 1964. (Werner Svenssons Träindustri - hus)
1936 flyttar Werner Svensson sin träindustri tillbaka till Forserum från Äng, och börjar bygga monteringsfärdiga hus, förutom inredningssnickerier. Tre år senare levererar företaget sitt etthundrade hus. 1943 omvandlas företaget till AB WST-Hus som blir ett av ortens största företag med över 300 anställda. Dörrtillverkningen finns än idag, men nu heter företaget Jeld-Wen. Varumärket Swedoor lever kvar.

Innerväggarna byggda med 1 meters block som skjuts in i frästa lister i tak och golv. Lite lustigt, för när vi rev ett par innerväggar, upptäckte vi att bakom gipsen i blocken, doldes restbitar från dörrtillverkning. Fanerade bitar som pusslats ihop och stoppats in i blocken!
 
thomas33 thomas33 skrev:
Mitt hus är ett WST-hus från 1964. (Werner Svenssons Träindustri - hus)
1936 flyttar Werner Svensson sin träindustri tillbaka till Forserum från Äng, och börjar bygga monteringsfärdiga hus, förutom inredningssnickerier. Tre år senare levererar företaget sitt etthundrade hus. 1943 omvandlas företaget till AB WST-Hus som blir ett av ortens största företag med över 300 anställda. Dörrtillverkningen finns än idag, men nu heter företaget Jeld-Wen. Varumärket Swedoor lever kvar.

Innerväggarna byggda med 1 meters block som skjuts in i frästa lister i tak och golv. Lite lustigt, för när vi rev ett par innerväggar, upptäckte vi att bakom gipsen i blocken, doldes restbitar från dörrtillverkning. Fanerade bitar som pusslats ihop och stoppats in i blocken!
Kul med ett WST-hus från Forserum! Werner Svensson var min farfars farfar. Lite kuriosa är att Werners barn fick namnet Werneskog efter sin far som var i "skog/träindustrin". Jag vill minnas att det ska finnas någon kortare typ dokumentär på SVT om WST-hus. Ska leta lite..
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.