Jag och min fru var på visning av ett hus byggt -58.

Huset ligger med en slänt ganska nära inpå. Ca 3-4m ifrån vägg.

I källaren på den sidan som vätter mot slänten buktade väggen inåt ca 10cm och det hade uppstått långa prickor ungefär 1/3 upp på väggen. Tvärgående.
Väggen är ca 10m lång.
Huset har betonggrund som bör dräneras enligt mäklaren.

Min fråga:
Kan denna utbuktning och spricka påverkat de övriga betongväggarna i källaren? Vad bör man göra för att åtgärda problemet?

Fick höra av en närstående att så fort det blir en sådan påfrestning på en betongvägg så kan man räkna med att det bara är "sand" i de övriga väggarna eftersom de smulats sönder av trycket som uppstod.
 
Själva källarväggen, är det en hålstensvägg då? Är väggen 10m lång utan stödjande mellanväggar? Marken trycker på väggen?

10cm låter väldigt mycket i mina öron. Jag är nästan förvånad över att väggen står kvar.

Det måste finnas synliga sättningar i huset också? Trasiga tapeter, dörrar som är skeva osv?

Jag är verkligen ingen expert på detta område men jag skulle nog vara rätt tveksam till hela projektet. Törs man ens gräva utanför denna vägg utan att helt lasta av den? Vad händer om man råkar peta på väggen med en grävskopa.....

 
bergholm skrev:
Kan denna utbuktning och spricka påverkat de övriga betongväggarna i källaren?
Troligen ingen påverkan. Normalt inträffar en sådan ut(in?)buktning inte i närheten av andra väggar.

bergholm skrev:
Vad bör man göra för att åtgärda problemet?
Antingen bara stötta upp den med kontreforter, dvs tätt intill väggen uppsatta stödpelare/balkar.
Eller mura om den + stötta upp den med kontreforter.
Alternativt ersätta med en gjuten och armerad vägg!

bergholm skrev:
Fick höra av en närstående att så fort det blir en sådan påfrestning på en betongvägg så kan man räkna med att det bara är "sand" i de övriga väggarna eftersom de smulats sönder av trycket som uppstod.

Detta stämmer nog inte. Låter som en vandringssägen.


 
Milkshaken
Bergholm: Hur mycket är ni beredda att satsa på det? Detta kommer med stor sannolikhet bli dyrt...

jag hade nog satsat på ett annant projekt istället,,, inte kul att ha en byggarbetsplats i typ 2 månader innan man törs flytta in..... det kommer förmodligen innebära att ni måste göra massor inne oxå.....

 
Huset ligger på ett riktigt toppenställe, jag är själv uppväxt i området och vi har länge letat efter ett hus där.

Nu när det dyker upp ett hus till salu med stor tomt dessutom och till ett vrakpris så känns det som man skulle vilja satsa rätt hårt på att få till det. Och satsa hårt menar jag inte med mycket pengar utan göra det mesta själv för att hålla nere kostnaderna.

Huset är ute för 550 med en tomt på närmare 3000kvm i ett område där normalstora villor går loss på 1,5 till 2 miljoner.
Så inför framtiden kan det vara en investering.

Vi kommer att träffa en bekant som arbetar som besiktningsman och efter samtalet med honom samt en till visning med hans sällskap kommer vi till valet och kvalet...

En svår nöt att knäcka...
 
bergholm skrev:
Huset är ute för 550 med en tomt på närmare 3000kvm i ett område där normalstora villor går loss på 1,5 till 2 miljoner.
inte så svår nöt egentligen

550k... vad kostar en tomt i närheten...

se huset som en bonus, går det inte att renovera så riv och bygg en kåk för 1.5 mille

då är du uppe i 2mille som husen där brukar kosta :)
 
Om man skulle anlita en hantverkare till att gjuta om väggen. Vad skulle kalaset sluta på då månne? Det rör sig om ca 10m med en höjd på 2m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.