É
Vi vill bygga ut huset som tydligen är 80m2 när jag mäter nu (trodde det var 69m2), med 40m2 till vilket är nax area. Det skulle innebära 6 meter om man förlänger huset. Vilket är till kanten av bilden där vöxthjset är. Se bilden vart vi bara vill förlänga huset, både källare, bottenvåning och övervåning/loft.

Vad kan detta tänkas kosta? Vill bara få nåt hum om vad det kan handla om. Det skulle då bara bli ett sovrum och nåt vanligt rum till. Inget speciellt i källaren utan bara lite yta för förvaring/förråd. Taket i plåt.

Vad tror ni?
 
  • Gult hus med snötäckt mark vid skymning, plats för tänkt utbyggnad syns till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Generellt brukar man räkna med 10 000-25 000kr per kvadratmeter beroende på hur mycket man gör själv. Rum som badrum och kök gör att kostnaden ökar.
 
É
Ja detta blir ju bara två sovrum skulle man kunna säga. Ganska stor skillnad på 400000 och en miljon. Hade hoppats att en sån ”enkel” utbyggnad inte skulle behöva gå på en hel miljon.
 
A
Tror minst en miljon
 
Ska ni leja bort allt jobb eller göra allt själv?
Vilken standard vill ni ha?
Gör ni allt själva och håller det enkelt så kostar det 250K.
Det baserar jag på mina egna byggen där jag gjort allt själv, nästan.
 
É
Enkel standard skulle jag säga. Vad man nu syftar på då, när man bara gör två vanliga rum?

Med två små barn ”får” jag nog inte göra så mycket själv. Men om det är väldigt stor skillnad i pris på att leja bort helt jämfört med att köpa färdigt tätt skal eller vad det kallas (färdigt tak, nån form av vägg/golv att själv bygga vidare på) är det möjligt att det går argumentera med sambon om det hela.

Men det här med standarbelopp per kvadratmeter har jag läst om tidigare, jag tänkte mer om nån kunde gissar mer specifikt på just mitt objekt med hjälp av min bild.
 
É
Erik_Hansson skrev:
Tror minst en miljon
Nån speciell post som du tänker drar iväg kostnaderna så pass mycket? Att det är övervåning? (Sovrum/loft)
 
A
Källardelen, tak. Speciellt om man lägger ut på entreprenad. Grunden kan bli komplicerad. Det ser ut att ligga någon tank i marken.
 
Vi kommer att bygga komplementbostad på 44kvm, platta utan golvvärme, upprest och vädertätt, inkl innerväggar samt isolerat, samt klart med VA i plattan, kör el och vatten själv, samt ytskickt.

Detta fick jag offert på 460’, jag skulle säga 700’ beroende hur mycket du gör själv.
 
É
Erik_Hansson skrev:
Källardelen, tak. Speciellt om man lägger ut på entreprenad. Grunden kan bli komplicerad. Det ser ut att ligga någon tank i marken.
Locket i marken är min borrade brunn. Det var en annan fråga jag tänkte ta senare. Har läst om andra som tänkt bygga över sin brunn, så min tanke är att den får va i källaren så länge, sen om ca 3 år när vi får kommunalt vatten/avlopp så tar vi bort det och fyller igen golvet.

Källaren idag är typ lättbetongblock/betong eller nåt och ett oisolerat betonggolv. Tänkte den delen skulle bli förhållandevis enkel då marken är helt platt så
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
É
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi kommer att bygga komplementbostad på 44kvm, platta utan golvvärme, upprest och vädertätt, inkl innerväggar samt isolerat, samt klart med VA i plattan, kör el och vatten själv, samt ytskickt.

Detta fick jag offert på 460’, jag skulle säga 700’ beroende hur mycket du gör själv.
Vad menas med vädertätt? Det ingår ändå isolerat i ditt fall? Samt VA? Jag kan tänka mig fixa vatten (element) och el själv. VA har jag inget.

Nu har det ju inte kommit så jättemånga gissningar i pris men vore intressant veta vad det skulle skilja om man bara köpte ”upprest vädertätt” med färdigt tak, så att det ”bara” var smälla upp resten själv på förberedda stomme/reglar.
 
Vädertätt är igentligen tak, väggar, fönster, dörrar, sen tomt på insidan, inga innerväggar mm.

Skriv vad du önskar och skicka ut till flera byggare i närheten..
 
Tak utan tegel/plåt/etc men med papp är ju även det "vädertätt" så kan mycket väl skilja på den punkten när man får pris på ett "vädertätt" bygge.
Dvs ett bolag kanske tycker att papp räcker medans ett annat tycker att det ska vara med tegel/plåt/etc.
 
Jag byggde ut ca 40m2 nästan helt själv (tog in en snickare som hjälpte mig i ca en månad). Först är det klart dyrare och svårare att bygga på än att göra en fristående byggnad om det skall vara bra och tätt gjort. Gick på ca 300' för "skalet". Men då var det krypgrund där vi tom gjöt sulor etc själva, plus tex egentillverkade takstolar etc, hyvlade själv mm. Så, med din källare och om du inte skall göra det själv så kostar den nog 800-1 miljon ungefär.
 
É
Skulle det bli stor skillnad i pris om man istället byggde ut enligt mitt exempel nedan istället? Att man skipparövervåning/loft och istället bygger med högt i tak i bottenvåningen. Samma yta i övrigt.

CAD-ritning av enplanshus med högt i tak istället för tillbyggnad med övervåning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.