Jag har rivit bastun som ligger i källaren i vår villa för att renovera och fräscha upp. Ursprungligen tänkte jag bara byta panel, men nu när jag tagit bort panelerna har jag sett att det verkar vara en del fuktskador på delar av panel och reglar. Bifogar bilder som visar spik från översta delen av en panelbräda och den rostiga spik som satt längst ner (den ände som syns i bild), samt en bild på regeln.

Väggarna i den gamla bastun har haft följande konstruktion utifrån och in:
1) Yttervägg (källarvägg i betonghålsten) eller innervägg mot duschrum (lättbetongblock)
2) Isolering utan luftspalt med reglar 45mm spikade direkt mot väggarna ovan
3) Bastufolie
4) Bastupanel

Två bastuväggar är mot yttervägg och där är de flesta panelbrädor skadade men bara längst ner. En innervägg är mot omklädningsdel i duschrummet och där ser all panel OK ut. Sista väggen vetter mot själva duschen och där är panelen också skadad trots att det inte är yttervägg (kaklat på andra sidan betongblocken).

Nu undrar jag lite vad jag kan göra om och göra rätt för att få en bättre konstruktion?
Är det avsaknad av luftspalt som kan ha orsakat skador? Är det pga att reglarna spikats direkt mot yttervägg/innervägg? Varför är det bara sönderrostade spikar mot nedersta väggregeln?
 
  • Träbräda med en böjd och rostig spik i nedre änden, indikerande fuktskador från en renoverad bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskadad basturegel med rostiga spikar vid betongvägg och betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Panelerna har suttit några centimeter över betonggolvet kan tilläggas.
 
Använd luftspalt mot yttervägg någon centimeter, skippa folien, troligtvis är det kondens som runnit ner och gjort så spiken rostat, använd gärna lite tjockare isolering typ 70 mm, anledningen att det blir fukt mot duschen är nog för att det inte finns något tätskikt där så jag skulle lagt en luftspalt där med för att säkerställa att det i te händer igen, glöm ej Ventilera ovanför bastutaket bara, lycka till
 
Tack för svar, hur menar du med ventilation ovanför taket? Det gamla paneltaket var spikat mot platta (22mm?) reglar utan någon isolering. Som jag förstått det borde jag väl lägga in isolering där också. Men menar du att det borde vara en luftspalt högst upp mot betongtaket?
 
Ja det tycker jag, antar att du inte har jättehögt till taket men jag har 2,10 i takhöjd i bastunoch då får jag ett tomrum mellan bastutak och befintligt tak, det utrymmet behöver någon ventil med, det är ju samma med luftspalten mot väggen dom behöver ju komma ut någonstans så att inte luftspalten blir instängd om du förstår vad jag menar
 
Är väl på grund av avsaknad av spalt mellan folie och panel, kondens på folien rinner ned och ger fuktmärken nederst på panelet.
Men ser inte ut at vara alvarliga skador. Dräneringen verkar att fungera då bottenläkten ser frisk ut.
Källarvägg är en knivig konstruktion, man kan bygga som föreslaget, med luftspalt rundt det hela då med eller utan folie(om folie så ska det vara spalt mellan folie och panel) folie minimerar fuktbelastningen/kondensrisken mot mur och när det i tillägg är luftat så är det tryggt.
Nu ser det ju ut som at grundmuren är torr och väldränerat, då skulle jag nästan rekommenderat sauna-satu i väggar och tak, spikläkt och panel. Då har du ingenting organiskt mot mur og inte heller risk för kondens, vil man säkra sig helt så kan man limma skivorna med klinkerlim mot mur för att få en helt kompakt konstruktion.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Är väl på grund av avsaknad av spalt mellan folie och panel, kondens på folien rinner ned och ger fuktmärken nederst på panelet.
Men ser inte ut at vara alvarliga skador. Dräneringen verkar att fungera då bottenläkten ser frisk ut.
Källarvägg är en knivig konstruktion, man kan bygga som föreslaget, med luftspalt rundt det hela då med eller utan folie(om folie så ska det vara spalt mellan folie och panel) folie minimerar fuktbelastningen/kondensrisken mot mur och när det i tillägg är luftat så är det tryggt.
Nu ser det ju ut som at grundmuren är torr och väldränerat, då skulle jag nästan rekommenderat sauna-satu i väggar och tak, spikläkt och panel. Då har du ingenting organiskt mot mur og inte heller risk för kondens, vil man säkra sig helt så kan man limma skivorna med klinkerlim mot mur för att få en helt kompakt konstruktion.
Mvh
Sakke
Tack för svar och bra idéer. Får fundera på det där med Sauna-Satu, får en glipa på ca 17cm till aggregatet om jag kör luftspalter och 25cm med Satu, så rent utrymmesmässigt känns det inte som så stor skillnad. En till sak är att jag funderat på infällda högtalare och de bygger väl ca 5cm. Hur gör man förresten där om jag har bastufolie?

Sen angående luftspalt mot ytterväggen, hur fixar man enklast ventilation av den rent praktiskt? Bifogar en bild av bastun, den röda fyrkanten är där jag tänkt sätta frånluftsventil (tilluft under dörr).
 
  • Planritning av en bastu med markerade lavar, aggregat, dusch och frånluftsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gammalt är det? Jag skulle nog se det som ganska normalt ändå om det har nå år på nacken. Det är ändå en bastu med allt vad det innebär.
 
Sätt nån form av remsa på väggen och spänn sedan ståltrådar på dom så inte isoleringen tätar till mot yttervägg, isolera inte högre än överkant takisolering, gör samma itaket så väggspalt och takspalt hänger ihop, jacka ur hammarband någonstans så befintlig frånluft i duschrummet sköter ventilationen
 
  • Gilla
jan.boquist
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Hur gammalt är det? Jag skulle nog se det som ganska normalt ändå om det har nå år på nacken. Det är ändå en bastu med allt vad det innebär.
Vet inte när bastun är byggd men det är nog inte omöjligt att den har 30 år på nacken.
 
30år och du förfasar dig öven en rostig spik när det är torrt och fint i övrigt? Näe jag skulle låta det vara som det är och byta ytskikt eller vad du nu ska göra och slå i galvade spik och sen njuta i 30 år till.
 
jan.boquist jan.boquist skrev:
Tack för svar och bra idéer. Får fundera på det där med Sauna-Satu, får en glipa på ca 17cm till aggregatet om jag kör luftspalter och 25cm med Satu, så rent utrymmesmässigt känns det inte som så stor skillnad. En till sak är att jag funderat på infällda högtalare och de bygger väl ca 5cm. Hur gör man förresten där om jag har bastufolie?

Sen angående luftspalt mot ytterväggen, hur fixar man enklast ventilation av den rent praktiskt? Bifogar en bild av bastun, den röda fyrkanten är där jag tänkt sätta frånluftsventil (tilluft under dörr).
Med sauna-satu behöver du ingen luftspalt mot ytterväggen- då är det 30mm sauna-satu, 20mm spikläkt och panel. Samma i tak och mot andra rum. Tjockleken blir precis den samma som du har haft nu-(50mm läkt-folie -panel utan spalt).
Var inne på innbyggda högtalare sjölv, men gikk bort i från det, är det förnuftigt att dra en massa kablar og montera inn högtalare(som du då behöver en musikälla till externt) när det finns så mycket olika portabla bluetooth-enheter? Känns som att det är mycket jobb för lite nytta....
Mvh
Sakke
 
Hakar på den här tråden om Jan tillåter, då jag varje gång vi bastar (minst en gång i veckan nu på vintern) funderar på "bygga om bastun"-projektet. Det finns en hel del brister i hur den är nu med felaktig ventilation, aggregatet på fel vägg och av någon obegriplig anledning är lavarna satta på kortaste väggen. :thinking:

Hur bastun är uppbygd är jag inte säker på, men jag är rätt säker på att det är samma som TSs bastu, och nu har jag fått upp ögonen för Sauna-Satu-skivorna tack vare drsakkes inlägg i en annan bastutråd här på BH.

Jag kikade på de två youtube-klippen som drsakke la ut i den tråden, och det ser ju väldigt smidigt ut! Tyvärr måste jag skamset erkänna att jag, trots att jag är halvfinne, inte kan mer finska än vilken helsvenne som helst så jag fick köra utan ljud. Det är lite synd att de inte lagt ut videor med svensk voiceover.

Nå, en fråga till er som använt sauna-Satu: kan den även användas för duschutrymmet? I direkt anslutning till bastun finns ett duschutrymme, som idag har våtrumsmatta på både golv och väggar. Mattan har släppt lite på några ställen och är lite missfärgad i ett av hörnen. Hur det ser ut bakom och under vågar jag knappt tänka på! :surprised: Dock är jag inte orolig eftersom det är betong bakom. Vi har precis som TS yttervägg av betonghålsten, samma med en av innerväggarna mot duschrummet. Dock är dessa väggar putsade. De två andra väggarna är innervägar, och jag skulle gissa att de är Leca eftersom bastun troligen är byggd i slutet av 80-talet.
 
Du kan använda det som fuktspärr i taket, det har jag gjort. I väggarna skulle jag inte använt det då aluminiumsskiktet ger nog relativt dåligt vidhäft för klinker eller matta. Den är inte heller godkänt som våtrumsmembran.
Men för en sådan vägg skulle jag använt membranskivor av XPS. Finns flera; Litex, wedi, tetti, letti etc, fiberarmerade skivor i XPS(polystyren), dessa kan limmas direkt på betong och kaklas/klinkes. Ypperlig lösning när man vill slippa organisk material i vägg (specielt i källare)
Mvh
Sakke
 
Återigen, jag hoppas att inte Jan tar illa upp av trådkapningen.

Just detta med fuktspärrens vara eller icke vara i källare av betong är väldigt svårt att få klarhet i. Vissa anser att det är fel, eftersom den hindrar den naturliga fuktvandringen ut materialen, medan andra hävdar att det är ett måste...:thinking: För mig känns det förstnämnda mest logiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.