Jag har en tomt där jag planerar bygga garage nästa sommar och håller som bäst på planerar.

Saken är den att tomten ligger ganska högt i förhållande till vägen och det kommer bli nödvändigt att spränga bort delar av en avsats för att kunna köra upp på platån där jag vill ha byggnaden.

Så det jag funderar på är vilken vinkel som är att betrakta som den maximala som känns Ok. Finns de några klara riktlinjer i frågan så är det juh perfekt, men annars uppskattas oxå fritt spånande från de som känner sig manade. Jag vill såklart spränga så lite som möjligt.

Jag bedömer att jag har max: 20m sträckning att dra uppfarten över och en höjdskillnad på totalt 6-7m. Räknar man vinkeln på de så hamnar man ungefär på 18grader, men då har inte tagits hänsyn till några radier utan uppfarten skulle bli tämligen otrevlig att köra på.

Vad tror ni?
 
Den är för brant om du inte bor i södra skåne dvs utan risk för frost och is.

Jag har ca 4-5 meters höjdskillnad på 30 meter infart och den kan vara lite besvärlig vintertid
 
Man kan ju lägga ner slang i backen och sätta på värme i den på vintern om man behöver ;)
 
Jag har sett uppfarter med denna vinkel förut, och det förutsätter juh att man på något sätt ökar greppet i backen på vintern. Salt, sand, eller kanske värmeslingor är juh alternativ.

Jag är mer ute efter vilken som är den maximala vinkeln som känns bekväm att köra, förutsatt grepp och en utplanande del före man kör in i garaget.
 
Sitter med precis samma problem som du fast åt andra hållet! Ska ned till huset från vägen. Nedfartssträcka ca 16 m och höjdskillnad 4 m gör ca 14 grader. Frågan är vilket som är bästa alternativet till underlag.

Asfalt känns lite väl halt på vintern även om alternativet asfalt med markslingor kanske är underskattat. Vet inte vad det kostar att lägga sådana?? Förutsätter ju också att markslingorna "torkar" ut ordentligt på asfalten så att det inte bara smälter snön och när man sedan stängar av slingan får en isbana som fryser till!! ;D

Ska prata med min grundentreprenöre efter semestern för att se om alternativet kan vara att fylla ut och bygga en "hylla" för bilarna uppe vid vägen och sedan ha en trappa/gångväg ned till huset!

Ser fram emot fler tips i denna tråd från andra med branta upp- och nedfarter!! :)
 
Om jag får som jag vill rör det sig om 3-4m istället för 6-7m som jag skrev ovan.
Men det är lite krux. Jag får bygga utan bygglov upp till 50kvm, men då måste jag bygga 5m från tomtgränsen. Vill jag bygga närmare måste jag ha bygglov, och 5m från tomtgränsen är det 6-7m högt. Bygglov innebär att jag måste installera kommunalt VA så vips blir garaget 120k dyrare  :(
Men får jag tillstånd att bygga där jag vill så tror att det ska gå bra me lutningen.

Brodén:
Det måste juh vara värre i ditt fall. Ska man upp på tomten i uppförsbacke, så kan man juh ta lite fart om det skulle vara halkigt, men för din del blir det juh start i backe mer eller mindre.

Uppvärmd uppfart måste juh bli tokdyrt att driva. Den måste juh vara på jämt om det ska fungera, och snacka om förlustsystem.
 
Värmeslingor i marken kanske kunde bli ett SPA för närområdets frusna djur vintertid?? ;D ;D

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.