Hej!
Ska ta bort ett inbyggt badkar av emaljerad stålplåt fån -50 talet
från ett litet badrum ca 4x4 kvm med toalett och tvättställ.
Tajt, ja riktigt tajt med andra ord!..:sweat:
Funderat på att klyva eländet i 3 lätthanterbara delar,
men..:cool::cool:
Nu till min fråga:
Tigersåg eller Vinkelslip (högvarvig)?
Lär ju damma och låta oavsett.
Skyddsåtgärder, självklart!
Någon med tidigare erfarenhet?
Tips för snabbaste åtgärd mottages tacksamt!
 
Undvik vinkelslip. Det räknas som "hett arbete", med krav på brandskydd. Du måste ex. sitta brandvakt i XX timmar efteråt. Tigersåg dammar väldigt lite jämfört med vinkelslip, och är inte brandfarlig. Har dock ingen erfarenhet av hur emaljen fungerar med en tigersåg.

Ett badrum på 4x4 m låter ju som det är jättestort. Stämmer det så är det inga problem att baxa ut badkaret.
 
H hempularen skrev:
Undvik vinkelslip. Det räknas som "hett arbete", med krav på brandskydd. Du måste ex. sitta brandvakt i XX timmar efteråt. Tigersåg dammar väldigt lite jämfört med vinkelslip, och är inte brandfarlig. Har dock ingen erfarenhet av hur emaljen fungerar med en tigersåg.

Ett badrum på 4x4 m låter ju som det är jättestort. Stämmer det så är det inga problem att baxa ut badkaret.
Dessutom får han som utför jobbet inte vara brandvakt;) måste vara en annan person.
Samt dubbla 6kg släckare tillhands;)

Men gäller detta i privat regi?
 
Rickard.
H hempularen skrev:
Undvik vinkelslip. Det räknas som "hett arbete", med krav på brandskydd. Du måste ex. sitta brandvakt i XX timmar efteråt. Tigersåg dammar väldigt lite jämfört med vinkelslip, och är inte brandfarlig. Har dock ingen erfarenhet av hur emaljen fungerar med en tigersåg.

Ett badrum på 4x4 m låter ju som det är jättestort. Stämmer det så är det inga problem att baxa ut badkaret.
Nu till det dumma, tigersåg räknas också till heta arbeten och då gäller samma regler. Vilket såklart är helt vansinnigt men sån tur så gäller det inte en privatperson som gör om hemma. Men man bör ändå tänka på vad man gör såklart.
Om du måste kapa så kör på en tigersåg.
 
  • Gilla
Estradören Kakeblom
  • Laddar…
Du har ett stort badrum. Vi slog i sönder ett emaljerat inbyggt badkar med en kraftig slägga i en 30-tals lägenhet med ett badrum på 2 kvm.

Skulle köra på det om det går att slå sönder.
 
H hempularen skrev:
Undvik vinkelslip. Det räknas som "hett arbete", med krav på brandskydd. Du måste ex. sitta brandvakt i XX timmar efteråt. Tigersåg dammar väldigt lite jämfört med vinkelslip, och är inte brandfarlig. Har dock ingen erfarenhet av hur emaljen fungerar med en tigersåg.

Ett badrum på 4x4 m låter ju som det är jättestort. Stämmer det så är det inga problem att baxa ut badkaret.
Stenhus!
 
M Mawe85 skrev:
Du har ett stort badrum. Vi slog i sönder ett emaljerat inbyggt badkar med en kraftig slägga i en 30-tals lägenhet med ett badrum på 2 kvm.

Skulle köra på det om det går att slå sönder.
På -30 talet var nog badkar i emaljerat gjutjärn,
lätt som en plätt att knäcka med slägga.:rofl:
Stålplåt däremot fragmenterar man INTE med slägga!..:giggle:
Men tack för kul tips!
 
H hempularen skrev:
Undvik vinkelslip. Det räknas som "hett arbete", med krav på brandskydd. Du måste ex. sitta brandvakt i XX timmar efteråt. Tigersåg dammar väldigt lite jämfört med vinkelslip, och är inte brandfarlig. Har dock ingen erfarenhet av hur emaljen fungerar med en tigersåg.

Ett badrum på 4x4 m låter ju som det är jättestort. Stämmer det så är det inga problem att baxa ut badkaret.
Emalj är i princip glas, hårt som glas, det vet jag.
Vinkelslip bildar mer heta gnistor än tigersågen, det vet jag.
Funderade på att låta vatten kyla och binda heta gnistor,
det vet jag inte om det vore en bra lösning?
Rymd i badrum borde vara en mänsklig rättighet.;)
Tack för svar!
 
Vattenkylning och vinkelslip går bara bra om du har en riktigt svindyr vinkelslip. Jag kapade granitplattor i trädgården, med en billig vinkelslip från Rusta, de första 45 metrarna (30 mm plattor) gick bra, jag hade spänt upp trädgårdsslangen så att en liten svag stråle kom mot klingan. Men det blev en vattendimma runt mig. Och efter en stunds kapande kände jag att det började kittla i handen av ström från slipen. Lite dumdristigt bytte jag till torra handskar och fortsatte.

När jag hade ett par meter kvar att kapa pajade vinkelslipen, den var stendöd (hade kostat typ 200 kr).

Jag åkte o köpte en ny, satsade lite högre på en Ryobi med mjukstart, typ 1300 kr. Den överlevde vattnet i mindre än 5 minuter. Nästa slip blev en superbillig från Lidl för ett par hundra. Den fungerade bra. Fast då undvek jag vattnet.

Men som sagt vatten och vinkelslip går inte riktigt bra ihop. Jag har sett att Bosch har någon modell för drygt 4000 som skall tåla lite vatten.
 
Även om emalj är hårt, så tror jag att ett vanligt blad för metall till tigersågen skall ta det, men det kommer att slitas ut lite snabbare. I värsta fall finns blad med hårdmetall skär.
 
H hempularen skrev:
Vattenkylning och vinkelslip går bara bra om du har en riktigt svindyr vinkelslip. Jag kapade granitplattor i trädgården, med en billig vinkelslip från Rusta, de första 45 metrarna (30 mm plattor) gick bra, jag hade spänt upp trädgårdsslangen så att en liten svag stråle kom mot klingan. Men det blev en vattendimma runt mig. Och efter en stunds kapande kände jag att det började kittla i handen av ström från slipen. Lite dumdristigt bytte jag till torra handskar och fortsatte.

När jag hade ett par meter kvar att kapa pajade vinkelslipen, den var stendöd (hade kostat typ 200 kr).

Jag åkte o köpte en ny, satsade lite högre på en Ryobi med mjukstart, typ 1300 kr. Den överlevde vattnet i mindre än 5 minuter. Nästa slip blev en superbillig från Lidl för ett par hundra. Den fungerade bra. Fast då undvek jag vattnet.

Men som sagt vatten och vinkelslip går inte riktigt bra ihop. Jag har sett att Bosch har någon modell för drygt 4000 som skall tåla lite vatten.
Ok, får sova på saken..:sleep:
Tack!
 
H hempularen skrev:
Även om emalj är hårt, så tror jag att ett vanligt blad för metall till tigersågen skall ta det, men det kommer att slitas ut lite snabbare. I värsta fall finns blad med hårdmetall skär.
Ska testa.
 
T
E Estradören Kakeblom skrev:
Hej!
Ska ta bort ett inbyggt badkar av emaljerad stålplåt fån -50 talet
från ett litet badrum ca 4x4 kvm med toalett och tvättställ.
Tajt, ja riktigt tajt med andra ord!..:sweat:
Funderat på att klyva eländet i 3 lätthanterbara delar,
men..:cool::cool:
Nu till min fråga:
Tigersåg eller Vinkelslip (högvarvig)?
Lär ju damma och låta oavsett.
Skyddsåtgärder, självklart!
Någon med tidigare erfarenhet?
Tips för snabbaste åtgärd mottages tacksamt!
Hur stort är ditt badrum egentligen:thinking: 4kvm eller 4x4 meter, alltså 16 kvm:rolleyes:

Sen är inte 4 kvm så jävla litet egentligen.
 
T tank77 skrev:
Hur stort är ditt badrum egentligen:thinking: 4kvm eller 4x4 meter, alltså 16 kvm:rolleyes:

Sen är inte 4 kvm så jävla litet egentligen.
Ojojoj, ser först nu att jag gjort en präktig fadäs.:oops:
Skrivit "4x4" kvm, jo jag tackar jag, skulle sitta fint.
Men saken är den att badrummet är bara lite drygt 4 kvm.:(:(
Ber om ursäkt, lovar bättring.
Tack alla vänliga för tips!
 
  • Gilla
lunarayo
  • Laddar…
Varför måste du såga sönder det? Jag hade tills nyligen ett inbyggt badkar i vad jag gissar något gjutjärnsaktigt.. det var bara att lyfta ut.
Badrummet är bara lite drygt 3kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.