Hej!
Vi har precis renoverat vardagsrummet. Tagit bort tapeter, slipat, bredspacklat, satt upp pappersremsa och fixat efter konstens alla regler.
Vi grundmåla och sedan målat två lager väggfärg. Efter två dagar så har remsorna börjat lossna eller spricker mitt i.
Detta på nästan alla remsor.
Kan detta ha med sättningen i huset att göra eller är vi bara dåliga?,hehe.
Huset är från 1940, betongkällare och byggt på berg. Renoverat vardagsrum med sprickor längs taklist och pappersremsa som lossnat från vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverad vägg med sprickor och lossnande pappersremsor efter målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JanneJanne123
Hur fäste ni pappersremsan? Rekommenderat för amatörer är ju att limma remsan med våtrumslim, då det i allafall enligt min mening är rätt svårt att få till det med spackel.
 
Är det gips eller vad har ni för material i väggen?
 
Det är spånskiva förra ägarna hade satt upp som vi spackla de ovanpå, dom sa på K-rauta att det skulle gå bra.
Vi spackla de ett lager, tryckte dit remsan och sedan spackla de in remsan
 
JanneJanne123
Ok, ja då ser det tyvärr ut som att ni inte lyckades få fast remsan ordentligt i spacklet. Har själv drabbats av detta och under sliparbetet såg det bra ut, men när färgen fuktade ytan släppte remsorna. Efter det har jag alltid kört våtrumslim och det har, peppar peppar, inte svikit mig.
 
  • Gilla
Blå_bär
  • Laddar…
Spånskiva är ju ingen höjdare att få till skarvarna på, vill dom spricka gör dom det. Sen hade det nog suttit bättre med våtrumslim.
 
Okej men vad ska vi göra?
Dra bort och börja om eller?
 
JanneJanne123
Ja, även om det svider är det nog det enda rätta, tror ni får svårt att rädda upp det där. Min erfarenhet med spånskiva som yttersta väggmaterial är begränsad, så jag skulle prova på en skarv och göra alla moment på den för att se att det funkar innan jag gav mig på hela rummet.
 
Eller renoveringstapet kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.