torbeno torbeno skrev:
Du var lite svårflirtad du ...
Foten på gångjärnssidan är klenare än på andra sidan och det är normalt inget bekymmer. Skall se om jag har nån liggande till dig
Hahaha.. sorry! Inte min mening att verka tvär. :D Har du en lösning blir det självklart en stjärna i kanten! Tänkte bara att är det en M3/4 känns det som rätt stor risk att man helt enkelt böjer den om man lite oförsiktigt skulle flytta skåpet av någon anledning. Men lyckas du hitta en fot provar jag den gärna vid nästa tripp till stugan. (y) Västra Götaland... i närheten av vägen från Göteborg, via Borås, mot Gällstad möjligen? :)
 
Letade i alla skrymslen men ingen fot, än. skall kolla i dagsljus igen vid tillfälle
 
Ingen panik, ska kolla om den där plastbiten är en fot och eller om foten från det gamla skåpet passar på det nya i helgen tänkte jag. :)
 
Update!

Plastbiten var alls ingen fot, den var ett "distansstöd" som numera sitter på sin plats bakpå skåpet och förhindrar att gallret på baksidan ligger an mot väggen. :)

Mitt omedelbara problem är också löst genom att fot snoddes från det gamla skåpet, hål borrades i gångjärnsfästet och kyl/frys numera står stadigt och i våg. :D

Mitt andra problem - min otillfredsställda nyfikenhet - kvarstår dock. Har INGEN någon lösning på gåtan om hur det SKA se ut på skåpet??? :surprised: ;)

Tack igen för alla kommentarer och insatser! Torbeno, du kan sluta vänta på dagsljuset (kommer väl någon gång i April :cool:) men tack ändå! :D

MeVäHä,
ToRy
 
A
se ut o se ut
foten ser lika dan ut men har en mindre gänga/axeldiameter på gångjärnssidan jmf med handtagssidan
 
Hmmm... men vilket hål ska den sitta i? Det hålet som torbeno ringat in i inlägg 12 är inte gängat vad jag kan se, och skulle det vara det så kommer den skruven sticka upp mellan dörren och botten/vägen på skåpet. Kan inte tänka mig att man designat det på det viset. Hålet nedanför, med något vitt i, är ovalt så där lär man ju inte tänkt att det ska skruvas i något. Något annat hål finns inte.
Jag skulle kunna tänka mig att det ska sitta en fast plastfot i de där två hålen, kanske skruvad uppifrån i det inringade hålet och med en styrtapp i det ovala, och att man ser lite rester av styrtappen i det ovala hålet. Men jag vill ju veta!!! :rofl:


OBS! Jag är tacksam för alla teorier, tro inget annat, och vill inget annat med mina ifrågasättanden än att få klarhet! Hoppas ingen tar illa upp, det är inte meningen! (y):D Men så länge jag inte får bildbevis eller en 100% trovärdig förklaring utan utrymme för tvivel så kommer jag envisas. :crysmile:
 
Vad är det för modell på skåpet? Går det inte att hitta sprängskisser på det?
 
A
det inringade hålet är det som gäller
 
T ToRy skrev:
Hmmm... men vilket hål ska den sitta i? Det hålet som torbeno ringat in i inlägg 12 är inte gängat vad jag kan se, och skulle det vara det så kommer den skruven sticka upp mellan dörren och botten/vägen på skåpet.
Det är det hålet. Punkt slut. Har säkerligen hängt om några dussin skåp med den konstruktionen och electroluxaren och torbeno har rätt. Skriv ut skåpets e-nr (typskylten långt ner på innerväggen i kyldelen) så länkar vi rätt fot... ;)
 
Okej, jag börjar väl få ge mig dårå... ;) Har man "hängt om några dussin skåp" så får väl till och med jag erkänna att man börjar närma sig 100% trovärdighet. :rofl: Tack SH!

Tänkte att "fan, jag ska ju inte till stugan förrän om ett par veckor..." Sen kom jag på att jag ju tog ett par foton när jag köpte skåpet! :D

Närbild på en Siemens kylskåpsetikett med modell- och energiinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Thanks SH! 0129 är iofs gångjärnsbulten, det är 0131 som är fotskruven, men skit samma. Det faktum att höger och vänster (0119) fot har olika artikelnummer tolkar jag som att de inte är identiska. Så er förklaring är säkert rätt, jag ger mig! :rofl:
Utlovade ju en stjärna i kanten till någon i ett svagt ögonblick. Tyvärr kan man ju bara ange ett svar som bästa svar så jag delar ut en tumme upp till er alla istället! (y) :D

Tack alla igen! :)

Kan ju tillägga att plastbiten jag svamlat om är 0135, den har en likadan kompis på andra sidan också...
 
Förlåt, såg fel nummer när jag tittade i mobilen. Nu vet du vad du behöver i alla fall. (y)
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.