Är på väg att bygga ett nytt badrum, och det blir ett helt nytt rum. Storleken blir 2.40x2.75. Nu måste jag alltså regla upp tre nya väggar, då det nu bara är en liten garderob på stället där badrummet ska vara. Har dock ingen större kunskap om detta men jag kommer få hjälp. Dock ska jag fixa material själv.

Vi ska alltså gå från hur det ser ut på den övre bilden, till den undre bilden nedan.

Men hur räknar jag ut vad jag behöver?
45x70-reglar ska det vara, och således 70-isolering. Gipsskivor och några spånskivor för att underlätta skåphängningen inne i badrummet. Vad måste jag tänka på mer?
 
  • badrum_005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är i precis samma sits..så jag suger åt mej infon här också :p

//Jessica
 
Har räknat ut vad vi behöver nu' iaf.
Och det blir 30 2.40m-reglar, 14 gipsskivor, en spånskiva och 3 rullar (9m2) med isolering.
Hamnar på lite drygt 2 tusenlappar för att bygga ett nytt rum. Sen ska det ju bli nåt av det och jag misstänker att det blir lite dyrare. :p
 
ThomasLindgren skrev:
... Sen ska det ju bli nåt av det och jag misstänker att det blir lite dyrare. :p
Fel! Det blir mycket dyrare. Man blir förvånad över hur pengarna rullar iväg. ;-)
Lycka till med ditt projekt!
 
Sätt OSB istället för spånskiva... bara ett tips i all välmening.
Sätt runt hela rummet så kan du fästa nya skåp var du vill i framtiden.
 
Steffegson skrev:
Sätt OSB istället för spånskiva... bara ett tips i all välmening.
Sätt runt hela rummet så kan du fästa nya skåp var du vill i framtiden.
Blir ju så himla dyrt då, kommer nog inte flytta på skåpet nåt speciellt eftersom pallen och brunnarna hamnar där bad och dusch blir, så finns det inte så stor möjlighet att variera sen.
 
Jag vet inte hur skalenlig din skiss är, eller vad det är för golvkonstruktion, men tänk på att en hel del stålar går åt till golvet också.
Ev. förstärka bjälklaget (beroende på dimensioner, c/c-mått och spännvidder), förstärka stombeklädnaden, spackla fall o.dyl.
Du bör nog räkna med att få lägga ca 20000:- på "basvaror" (mycket beroende på vad du ska göra) och sedan tillkommer kakel, inredning m.m.
 
ACME skrev:
Jag vet inte hur skalenlig din skiss är, eller vad det är för golvkonstruktion, men tänk på att en hel del stålar går åt till golvet också.
Ev. förstärka bjälklaget (beroende på dimensioner, c/c-mått och spännvidder), förstärka stombeklädnaden, spackla fall o.dyl.
Du bör nog räkna med att få lägga ca 20000:- på "basvaror" (mycket beroende på vad du ska göra) och sedan tillkommer kakel, inredning m.m.
Rummet blir som sagt 2.40x2.75. Golvet kommer ju få sig en omgång när vi kommer dit då det ska in värmegolv. Tar en sak i taget, imorron ska material inhandlas för att bygga själva rummet.
 
Så där ja, då var materialet inhandlat. Tog i lite extra för att inte bli utan nåt, kommer ändå behövas senare under renoveringen av resten av huset. Nu är det bara för svärfar att komma upp. :)

30 2.40m-reglar
8 gipsskivor
8 spånskivor
1100 75mm-spik
40 m glasfiberväv

Har ett tusental gipsskruv sedan tidigare också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.