Hej,

Bor i ett hus från 1870-talet med allt vad det innebär. På ovanvåningen har vi ett rum där längs ena långsidan av huset har en kattvind. På väggar och tak sitter det treetex-skivor av varierande kvalitet. Min tanke är nu att såga ur väggen in mot rummet och istället ersätta med skjutdörrar. Det går inte nyttja garderoben vettigt idag då det är en ingång där dörren är ca 40x130.

Igår gjorde jag diverse urtag i både tak och vägg för att se vad som döljer sig bakom. Ytterväggarna är timmrade och det verkar varierat var i dessa det är isolerat. Bifogar ett gäng bilder istället för att skriva en novell. Min fråga är, ska jag, och hur i så fall, isolera något ytterligare? Har läst spaltmeter både här och på andra sidor och jag inte är nu väldigt kluven till att sätta in ångbroms av plast då det i övrigt är självdrag och inte verkar vara något problem med fukt. Eftersom taket ändå verkar isolerat känns det som jag lika gärna kan dra på önskat tak direkt på takstolarna? Räcker att dreva om stockar med lindrev, på med glespanel och sen skivor av önskad sort?

Idag är det kallt på vinden eftersom dörren till den alltid är stängd.
 
  • Delvis urtagen vägg med spånt och isolering i ett gammalt hus, med synliga takstolar och kommentarer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett gammalt rum med timmerväggar och synlig mossisolering, samt rörformigt föremål på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Urgröpta delar av en treetex-vägg med synliga träreglar och isolering bakom i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsågad cirkulär öppning i en brun treetex-skiva avslöjar mörkt målad spontad vägg bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Timret i dina ytterväggar är nog omkring 5 tum tjockt. Det har ett isoleringsvärde som motsvarar ungeför 40 mm mineralull. Det är dock inte hela sanningen eftersom timrets tyngd verkar temperaturutjämnande. Tilläggsisolerar du en timmervägg på insidan ska du inte använda någon ångspärr, utan endast en vindtätning eller ett material med låg ångtäthet. Det är ingen större poäng med en kraftig tilläggsisolering av en timmervägg. Isolering av tak och tätning av fönster mm ger mycket större effekt i förhållande till insatsen. Att göra timmerväggen tät är däremot viktigt.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag håller med.
Om man skall tilläggsisolera blir det allra bäst att göra det på utsidan. Om du absolut vill isolera på insidan gör det utan fuktspärr med en ångbroms i stället och högst 2 tum isolering till exempel ekofiber eller linull. Annars finns det en stor risk att det kondenserar fukt på insidan av timret och har man då vanlig glasull eller bergull som inte låter fukten torka så kan det gå riktigt illa.
Det gör ganska stor skillnad bara av att man driver alla springor i timran med linblånor och spikar på 30 mm treetex eller liknande på insidan.

Det viktiga är att du isolerar ordentligt i taket!
 
Hej och tack till er båda. Efter allt jag läst och fått svar om lutar det åt att det inte blir isolerat. Jag har varit i kontakt med västra Götalands regionens avdelning "slöjd och byggnadsvård" som sa att timmervägg aldrig får isoleras invändigt. Förmodligen kommer åtminstone att lindreva springorna i timmret för att minska drag. Sen läkta väggar och takstolar för att slänga upp gips eller dylikt så det åtminstone blir ordentliga väggar.

Har nu rivit ner ytterligare treetex och funnit att huset bland annat har en igensatt gammal sidoliggare ☺️

Har också upptäckt att de nån gång i tiden förstärkt med nya takstolar, därav invändig spont som det vilar isolering på, och därefter yttre lagret med spont och sen yttertak.

Blev visst avslöjad med min "bygg-öl" såg jag nu
 
  • Exponerade timmerväggar med upprivna isoleringsplattor och synligt trä inomhus, närbild på nedtaget innertak, ölburk syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av timmerhus under renovering med synliga takstolar och isolering samt en ölburk på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D dahlenmagnus skrev:
som sa att timmervägg aldrig får isoleras invändigt.
Det är väl som vanligt inte så enkelt? Visst finns det möjliga problem och nackdelar med isolering invändigt, men att det aldrig skulle funka tror jag inte.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ordentliga väggar.... hmmm..... timmer med treetex på är betydligt stadigare väggar än en gipsskiva. Enda orsakerna jag ser att regla upp insidan är i badrum och bakom köksinredningen där man måste få det rakt och så på något enstaka ställe där det blir mycket installationer.
 
Ok, problemet är att den gamla treetexen var både ful, ojämn och trasig.och när jag ända ska göra i ordning allt hade det varit trevligt om det blev någorlunda rakt och "fint". Problemet är också att jag inte hittar om det finns treetex att köpa längre, eller har det blivit ersatt av annat? Asfa?
 
Det finns motsvarande skivor men de går under andra produktnamn även om de tekniskt sett är samma sak som treetex. I Finland heter den Huokoleijona men jag minns inte just nu vad den heter i Sverige.

Det är inte alls fel att regla upp och sätta upp gips men jag tänker bara att rummet är litet och uppreglingar brukar bli tjocka om man vill ha det rakt....... och så tar det en massa tid i onödan.
 
Det är ingen tvekan om att utvändig tilläggsisolering är bättre, bland annat för att det förlänger väggens tidsmässiga eftersläpning. Värmetrögheten ökar helt enkelt. Det gäller egentligen alla lite tyngre väggkonstruktioner. Att däremot säga att en timmervägg aldrig får isoleras invändigt, har jag svårt att ställa upp på. Treetex var ett fantastiskt material och ett varumärke liksom masonit. Leta efter porös träfiberskiva eller porös board som det heter på svengelska. Det har samma isoleringsförmåga som mineralull och motsvarande produkter.
 
  • Gilla
dahlenmagnus
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är ingen tvekan om att utvändig tilläggsisolering är bättre, bland annat för att det förlänger väggens tidsmässiga eftersläpning. Värmetrögheten ökar helt enkelt. Det gäller egentligen alla lite tyngre väggkonstruktioner. Att däremot säga att en timmervägg aldrig får isoleras invändigt, har jag svårt att ställa upp på. Treetex var ett fantastiskt material och ett varumärke liksom masonit. Leta efter porös träfiberskiva eller porös board som det heter på svengelska. Det har samma isoleringsförmåga som mineralull och motsvarande produkter.
Tack! Kanske är det man ska sätta istället för gips i så fall, dra nytta av lite isolerande funktion. Sen får jag rätta mig själv angående om isolering mot timmervägg, treetex är ju förmodligen helt ok, han syftade nog snarare på att börja plasta in utrymmet och/eller använda ex gullfiber.
 
Man får absolut inte använda plast om man tilläggsisolerar en timmervägg på insidan. Det är också bäst att använda cellulosabaserade produkter som har egenskaper som liknar timrets.
 
J justusandersson skrev:
Man får absolut inte använda plast om man tilläggsisolerar en timmervägg på insidan. Det är också bäst att använda cellulosabaserade produkter som har egenskaper som liknar timrets.
Precis, så min tanke är bara att läkta/glesa timmerväggen för att sedan sätta upp någon form av skivor. Ingen nackdel om de i sig bidrar till lite isolerande effekt. Innan dess tänker jag ev lindreva springorna i timmret för att minska draget.

I rummet utanför ska jag byta ut nuvarande golv som är spontat och ligger direkt på bjälklaget, samt byta ut spån mot ex flexibatt-skivor och sen golvspån för att minska stegljuden något. Men, frågan är om det är en god idé att lägga golvisolering ända ut mot timmerväggar? Borde väl kanske vara någon luftspalt i detta mellanbjälklag?
 
"Porös board" låter som att vilken LDF som helst skulle fungera? Har treetex på ena gaveln på loftet till längan och har funderat på något annat alternativ än xps till den andra gaveln som nu bara läcker ut all värme som letar sig upp.
 
Jag är inte säker på att LDF är jämförbar med porös board. Jag misstänker att de har olika egenskaper. Jämför lambdavärdena först.
 
Ny fråga, var uppe igår och rev lite mer invändigt. Ville för "skoj" skull titta mer under isoleringen i taket och fann att råsponten verkade immig/fuktig, nästan som lite pyttelite vitt, när jag la fingrarna emot försvann det vita. Frost?

Konstruktionen ser ut enligt följande, in-ut:
Takstolar(blottlagda invändigt) - pärlspont (troligen gamla råsponten) - nyare takstolar på de gamla - isolering (sen 25mm luftspalt) - ny råspont - duk/läkt/pannor.

Alltså bildas det ett fack av de båda lagren råspont, här emellan ligger det isoleringsskivor av lite äldre sort, dock inte gullfiber.

Kan det vara så att treetex som satt på väggar och i tak blev som en ångbroms och förhindrade den varma luften att kondensera mot råsponten?

Ska tilläggas att det ligger 15cm snö på taket med.

Kattvinden håller ca 17 grader (~62% RF), rummet utanför ca 19 grader. Ute -1.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.