I den här videon visar och berättar tapetexperten Marcus för oss om hur vi tapeterade våra hem under 40, 50-, 60- och 70-talet.

Du kan läsa artikeln här: Tapeter från 40, 50, 60 och 70-talen
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jaaaa! Tusen tack!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Fint fint!

Jag skulle faktiskt vilja se byggtapeter i produktion igen. Dock gjord på det gamla sättet. Inte dagens tryck som är knivskarpt och själlöst. Valsad med limfärg om jag förstått rätt. Idag är moderna tapeter tryckta med modern teknik som ger för skarpa kanter och solida färger. Inget liv i trycket. Gamla sättet att trycka har färgvariationer inom tryckområdet t.ex en stor tryck med solid färg ser man färgvariationer. Lite mörkare ut mot kanten, och lite ljusare i mitten ungefär.
 
BirgitS
I ichigo skrev:
Fint fint!

Jag skulle faktiskt vilja se byggtapeter i produktion igen. Dock gjord på det gamla sättet. Inte dagens tryck som är knivskarpt och själlöst. Valsad med limfärg om jag förstått rätt. Idag är moderna tapeter tryckta med modern teknik som ger för skarpa kanter och solida färger. Inget liv i trycket. Gamla sättet att trycka har färgvariationer inom tryckområdet t.ex en stor tryck med solid färg ser man färgvariationer. Lite mörkare ut mot kanten, och lite ljusare i mitten ungefär.
Du kan kolla på 60-talstapeterna som Handtryckta Tapeter i Stockholm har, dels originalrullar och dels nytryck på gammalt vis: http://handtrycktatapeter.se/swe/vi...ek=1900&dec=60&bid=q6tvk49fpmcl498vo2u5561la2
 
Det stämmer. Liten produktion dock, så höga priser. Jag får hålla mig till vintage istället. :)
 
Å
Någon som vet var man kan få tag i denna tapet?
 
lopec
Åke Fransson skrev:
Någon som vet var man kan få tag i denna tapet?
Svårt att säga, det kom inte med någon bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.