Hej.

Jag har en Janfire Flex-A (mellangamla elektronik boxen) som inte nyttjats på ett antal år. Den har även varit utsatt för fukt ett tag under en översvämmning, -ungefär upp till fläktens nedre kant. Brännaren var inte strömsatt. Jag kan vidare inte särskilt mycket om pelletsbrännare mer än det jag försökt läsa till mig genom manualer, och en massa timmar i dessa forumen osv. , samt trixande nere i pannrummet.

En sak jag inte riktigt sett ett klart svar på, -men som Ni här säkert vet svar på allihopa. # -Ska fläkten gå under drift? Det känns ju som om det ska vara så, för i dagsläget brinner det bara så där 'lite lagom' i M-läget. Jag lyckas inte få den att starta alls under något program 1-4. Fläkten går lite och helt ny säkring och elspiral, men ingen uppstart.

Jag har ett enkelt spjäll i pannan som jag varierat lite och ställt på mitten ungefär. Tidigare ägare till huset har dock lyckats elda alldeles utmärkt med pellets med denna maskinen.

Manometern kommer när fläkten vill sig upp i "10-15", ('Blåsa ur' läget känns det som, men bara i ungefär 2 min.) men manometern ligger alltid annars på cirka 40.

Min fläkt fungerar i formen av att den fungerar lite sporadiskt, dock får jag den inte att gå de här speciella cyklerna vid tändning. Jag har bytt tändspiral och säkring som sagt. Verkar inte komma någon värme alls där.

Jag läste ett avsnitt angående att kontrollera Volt till fläkten under olika delar av uppstart och program, men det känns som om jag har större problem än sådana fin-inställningar just för tillfället.

Jag har sökt efter en service-tekniker, som nu möjligtvis kan komma om cirka 2 veckor. Sist jag försökte hörde de av sig efter 5 veckor, mitt under Jul.

Jag satt och funderade på ett alternativ till detta med service tekniker att helt enkelt köpa den nya boxen som jag läste man kan ställa in förbrukning i mm. via olika lägen med knapptryckningar, -och en ny fläkt, så borde det ju inte kunna vara särskilt många andra fel. (?)

En sista fråga, -Jag fick en bakbrand som inte släcktes av vattenflaskan. Det brände på ganska rejält. -Man borde förmodligen byta de två termo kontakterna? De måste i vart fall varit utsatt för rejält med värme.

Väldigt tacksam för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.