Vi har ett äldre spa (10år+) som värmer med el. Funderar på om det är vettigt att sätta in en mindre poolvärmepump för att minska uppvärmningskostnaden samt få ner det kontinuerliga effektuttaget på huvudsäkringen.
Spaet används året runt och vi har 38-40 grader samt isolerlock givetvis.

Vi bor i Skåne och det är sällan kallare än -5 grader. Oftast runt nollan när det ”snöar”.

Spaet har en 3kw värmare. jag har kikat på två poolvärmepumpar med inverter och appstyrning på 5kw alt 9kw från swim & fun.
Kostnad ca 8600 resp 12000kr.
Enligt specen så fungerar de två värmepumparna ner till -12 grader.


Är det vettig investering?

Båda pumparna är större än 3kw som är dagens värmepatron. Om jag har förstått det rätt så lär vattnet bli varmt snabbare med större pump så länge det är en inverter.
Stämmer det? Eller är det att kasta pengarna i sjön att välja den större modellen?

Kommer pumpen kunna värma tillräckligt mycket för att få önskad temperatur 38-40 grader även på vintern eller har värmepumpen ett maximum man måste ta hänsyn till och värma resten med el?
Tex vid -1 grad ute?
 
Kändes dyrt, vi har nytt Spabad som vi stänger av/tappar ur på senhösten, och igång igen vid April, känner ingen större lust att ligga där mitt i snöstormen.

Jag funderar på att bygga solvärme.

Har du problem med huvudsäkringen? Jag drog elen till en väns Spabad med 6kw elpatron, kopplade pumpen över wi-fi brytare, stoppas flödet så stoppas värmaren, och kör badet genom app, samt kan stänga av när huset kräver mest energi, tex morgon när vattenkokare/motorvärmare mm går.

Är det Spabad med allt inbyggt, så sätt en kontaktor som du styr med blåtand/wi-fi lösning, så att badet kan tex gå på natten.
 
S spacemoose skrev:
Är det vettig investering?
Jag tror inte det, hur mycket drar erat spa idag?
Det är inte säkert att det går att ställa in en så hög temp på poolvärmaren 35grader har jag fått för mig brukar vara max.
Det är också lurigt med en maskin med vatten i utomhus på vintern, några timmar strömavbrott eller annat stillestånd kan bli väldigt dyrt.
Vår spapool 4,5kbm värmer vi med el, känns smidigast och all utrustning sitter i en isolerad låda emot poolen, om strömmen försvinner klarar det sig flera veckor.
Vi badar givetvis året om, föredrar faktiskt de kalla årstiderna, då slipper man myggen också:)
 
Vet faktiskt inte hur mycket det drar. Vi har bott i huset i ca 1 månad nu så vi har ingen historik att gå på.
Har bett elektrikern sätta in lite elmätare till oss på olika ställen i huset bland annat till spaet för att få bättre koll på förbrukningen.

Kan kanske vara en ide att byta isoler-locket till ett nyare?

Husqvarna220A:
Det var ju faktiskt ett bra tips för att starta/stoppa värmaren via wifi. Lade du in någon temp-mätare också som går att se via app?

Har 20A huvudsäkring och det är ett rätt stort hus på strax över 400 kvm, men mycket saker som drar el samt elbil som ska laddas ibland.. Har tagit för vana att inte starta elbilsladdningen förrän på natten då vi ska sova, men ibland glömmer man bort sig och då smäller en fas. :-D
Har bytt till LED överallt (hade totalt 60st 50w, 60st 20w halogen-spottar, 9st E27), bytt ut tvätt, tork, diskmaskin och spishäll till modernare A+++ prylar.
Spaet gissar jag drar en del (utan att veta). Speciellt när man bytt vatten och ska värma upp till 38 grader.
Huset värms med fjärrvärme så uppvärmningen förbrukar inte så mycket el.
 
Vore det inte enklare att värma med fjärrvärmen.
Avlastar säkringarna rejält.
Finns nog en tråd om det.
Byta locket kan absolut vara en ide.
 
Nej ingen sådant, bara att man lägger badet på Schema när inte så mycket annat används, tex kanske du skulle ladda elbilen på natten, och köra poolen på dagen, och slå av den innan man kommer hem och börjar köra igång köket, badet kräver inte så lång inkoppling på värme när locket ligger på, samt om man vet man ej ska bada på några dagar kan tempen få sjunka lite, köpte en trådlös termometer som flyter och sänder in till en skärm inne.
 
Har fått mätare installerad nu så jag kan följa förbrukningen lite bättre. Sedan i tisdags (3 dygn rätt så exakt) så har spaet förbrukat 77 kWh. Dvs 25,7kWh per dygn. Här ingår nog någon uppvärmning också då spaet var avstängt i samband med att elektrikern var här en halvdag så det kanske slätar ut sig med lite fler dygn i historiken. Men rent spontant så tycker jag det låter rätt mycket.
 
S spacemoose skrev:
Har fått mätare installerad nu så jag kan följa förbrukningen lite bättre. Sedan i tisdags (3 dygn rätt så exakt) så har spaet förbrukat 77 kWh. Dvs 25,7kWh per dygn. Här ingår nog någon uppvärmning också då spaet var avstängt i samband med att elektrikern var här en halvdag så det kanske slätar ut sig med lite fler dygn i historiken. Men rent spontant så tycker jag det låter rätt mycket.
Dyrt ja. Uppskattar med din förbrukning ca 40 kr om dagen vintertid
 
M Mr.Hammer skrev:
Dyrt ja. Uppskattar med din förbrukning ca 40 kr om dagen vintertid
Men är det rimlig förbrukning på ett spa? Jag har ingen aning vad man kan förvänta sig.

Ska låna en värmekamera och se om locket är kass.
 
S spacemoose skrev:
Har fått mätare installerad nu så jag kan följa förbrukningen lite bättre. Sedan i tisdags (3 dygn rätt så exakt) så har spaet förbrukat 77 kWh. Dvs 25,7kWh per dygn. Här ingår nog någon uppvärmning också då spaet var avstängt i samband med att elektrikern var här en halvdag så det kanske slätar ut sig med lite fler dygn i historiken. Men rent spontant så tycker jag det låter rätt mycket.
Det låter mycket, kollade precis vårt bad, 4200 L & 37 grader i vattnet och 4 i luften.
På ett dygn drar pumpen 3.8kWh och värmaren 3kWh.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
På ett dygn drar pumpen 3.8kWh och värmaren 3kWh.
Dina 3,8 kWh som pumpen drog blir också värme i vattnet, det är bara en liten del energi som strålar ut från själva motoren.
Den enda metoden att mäta total energiåtgång är att stänga all energitillförsel och mäta minskningen av temperatur under ett eller flera dygn. Energiinnehållet i vatten är 1,163 kWh / grad celsius / 1000 liter vatten.

När jag bytar vatten 2 kubikmeter i min badbalja, fyller jag med 40˚C varmvatten direkt, det går åt c:a 53 kWh det tar 1 timme med fjärrvärme.
 
L Leif i Skåne skrev:
Dina 3,8 kWh som pumpen drog blir också värme i vattnet, det är bara en liten del energi som strålar ut från själva motoren.
Den enda metoden att mäta total energiåtgång är att stänga all energitillförsel och mäta minskningen av temperatur under ett eller flera dygn. Energiinnehållet i vatten är 1,163 kWh / grad celsius / 1000 liter vatten.

När jag bytar vatten 2 kubikmeter i min badbalja, fyller jag med 40˚C varmvatten direkt, det går åt c:a 53 kWh det tar 1 timme med fjärrvärme.
Hur gör du då? Slang från tappvattenkranen med varmvatten eller något annan finurlig lösning?
 
L Leif i Skåne skrev:
Dina 3,8 kWh som pumpen drog blir också värme i vattnet, det är bara en liten del energi som strålar ut från själva motoren.
Den enda metoden att mäta total energiåtgång är att stänga all energitillförsel och mäta minskningen av temperatur under ett eller flera dygn. Energiinnehållet i vatten är 1,163 kWh / grad celsius / 1000 liter vatten.
Är inte riktigt med på varför man skulle behöva stänga av badet för att mäta förbrukningen när det är igång, då missar man dessutom eventuella förluster från pump och rörsystem.
Jag håller en konstant temp, 37 grader, och mäter tillförd energi, det går väl inte få det mer exakt än så?
3kWh+3,8kWh = 6,8kWh/dygn
 
S spacemoose skrev:
Hur gör du då? Slang från tappvattenkranen med varmvatten eller något annan finurlig lösning?
Finurlig lösning!
När jag ändå skulle dra ut vattnet uttaget så gjorde jag var sin anslutning med kulventiler till varmvatten respektive kallvatten med Pex 20 mm.
Det är bra tryck i fjärrvärme jag har mätt upp 73 kW när jag har fullt öppet på 20 mm rör med varmvatten. Häftigt!
Men det har ingen betydelse då det alltid går åt lika mycket energi för att värma vatten till en viss temperatur. Gör man det med 3 kW tar det upp mot 20 timmar.
Vårt största kärnkraftverk gör det på 1,5 sekunder!
 
L Leif i Skåne skrev:
Finurlig lösning!
När jag ändå skulle dra ut vattnet uttaget så gjorde jag var sin anslutning med kulventiler till varmvatten respektive kallvatten med Pex 20 mm.
Det är bra tryck i fjärrvärme jag har mätt upp 73 kW när jag har fullt öppet på 20 mm rör med varmvatten. Häftigt!
Men det har ingen betydelse då det alltid går åt lika mycket energi för att värma vatten till en viss temperatur. Gör man det med 3 kW tar det upp mot 20 timmar.
Vårt största kärnkraftverk gör det på 1,5 sekunder!
Ok, så du fyller med varmvatten uppvärmt med fjärrvärmen och sedan underhållsvärmer med elvärmaren. Låter lockande!
Hur mycket energi drar ditt bad när du väl underhållsvärmer? Jag har som sagt dryga 26 kWh/dygn som det ser ut nu. Cirkulationspumpen går hela tiden. Trodde den bara skulle gå vid behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.